Sv: hästar i samma box
Man kan under förutsättning att de är BRA kompisar och garanterat snälla mot varandra hela tiden. Mina B-ponnyer delade box i princip hela sitt liv, de trivdes bäst så. De hade fritt hö, och när det serverades kraftfoder bands de upp indidivuellt och fick äta och släpptes loss någon timme senare (som man gör i lösdrift mao).
Ang ligga ner så var det inga problem, de låg som de ville och båda kunde utan problem ligga samtidigt och gjorde det också. Var soms agt två B-ponnyer, en på 120 cm i mkh och en på 125 cm i mkh och boxen var ca 10 - 11 kvm, men de bodde ihop i 9 kvm box med utan problem och 'skogsstallet' i hagen (där de kunde gå in för att komma undan för mygg och knott) var också 9 kvm. Det skilde en hel del i ålder på dem, 10 år närmare bestämt och den äldre var ranghög. Ofta åt de ur samma höhög, annars hade de flera så alla kunde äta ifred.
Aldrig minsta gruff eller problem under de 20 år det pågick.
Har under kortare tid haft andra hästar i samma box med, t ex så när valacken hade boxvila och absolut inte fick gå ut så brukade jag ibland slänga in honom med stoet i hennes box. Stoet var 153 cm hög kallblodstravare, valacken är 147 cm hög arab. Boxen är 16 kvm. Inte minsta problem (jag blandade dock aldrig in något kraftfoder). De var dock bästa kompisar.
Sen brukar mina virrhjärnor knalla in i varandras boxar ibland vid insläpp, gärna 'alla på en gång i samma box' och då finns det ju kraftfoder i krubban och JAG har fått hjärtsnörp ibland och sett att 'nu blir det bråk', men aldrig minsta lilla, sura miner på sin höjd i stil med 'vad fan gör du i min box med min mat? Maka på dig, jag ska äta det där'.