hästar i samma box

T

TurboDevil

Kan man ha två hästar i samma box egentligen?Det har jag gått och grubblat över hela dan nu..inte för att jag ska ha det men går det?
Om man tex har en stor häst halvblod,fullblod eller liknande och en shettis..en liten får det nog allt vara då. Givetvis får man ju ta för givet att de kommer bra överens och inte slår ihjäl varandra. Nått jag funderat på nu hela dagen ocg sökt och sökt på men inget resultat. Så nån som har ett bra svar på min fundering?

Sv: hästar i samma box

Jag tror att det är vanskligt att ha två hästar tillsammans på ett så litet utrymme. Tänk om den ranghögre hästen säger till den andra att flytta på sig och så kommer den ingen vart. De kan nog vara bästa kompisar så länge de har utrymme och sålänge den ranglägre hästen kan flytta på sig vid tillsägelse. Skulle de komma i bråk om t.ex. mat så är en box för litet. Tror jag i alla fall.

ja det har jag också tänkt på. och så har jag funderat på hur de ligger ner. Och hur går det med maten?Ja många frågor är det men det finns ju trotts detta hästar som har gjort detta pch det var det jag var nyfiken på hur de gjort och hur ägarna har VÅGAT chansa på att allt ska gå bra.

Man kan under förutsättning att de är BRA kompisar och garanterat snälla mot varandra hela tiden. Mina B-ponnyer delade box i princip hela sitt liv, de trivdes bäst så. De hade fritt hö, och när det serverades kraftfoder bands de upp indidivuellt och fick äta och släpptes loss någon timme senare (som man gör i lösdrift mao).

Ang ligga ner så var det inga problem, de låg som de ville och båda kunde utan problem ligga samtidigt och gjorde det också. Var soms agt två B-ponnyer, en på 120 cm i mkh och en på 125 cm i mkh och boxen var ca 10 - 11 kvm, men de bodde ihop i 9 kvm box med utan problem och 'skogsstallet' i hagen (där de kunde gå in för att komma undan för mygg och knott) var också 9 kvm. Det skilde en hel del i ålder på dem, 10 år närmare bestämt och den äldre var ranghög. Ofta åt de ur samma höhög, annars hade de flera så alla kunde äta ifred.

Aldrig minsta gruff eller problem under de 20 år det pågick.

Har under kortare tid haft andra hästar i samma box med, t ex så när valacken hade boxvila och absolut inte fick gå ut så brukade jag ibland slänga in honom med stoet i hennes box. Stoet var 153 cm hög kallblodstravare, valacken är 147 cm hög arab. Boxen är 16 kvm. Inte minsta problem (jag blandade dock aldrig in något kraftfoder). De var dock bästa kompisar.

Sen brukar mina virrhjärnor knalla in i varandras boxar ibland vid insläpp, gärna 'alla på en gång i samma box' och då finns det ju kraftfoder i krubban och JAG har fått hjärtsnörp ibland och sett att 'nu blir det bråk', men aldrig minsta lilla, sura miner på sin höjd i stil med 'vad fan gör du i min box med min mat? Maka på dig, jag ska äta det där'.

i ett stall jag hjälpte till i förut stod 2 åringar tillsammans i en stooor box, dom va så bra kompisar så

två föl/åringar skulle jag nog kunna ha i samma box, förutsatt att de var kompisar såklart!
vi hade vår åring och en shettis i samma box från januari till maj.
det gick bra, men jag tycker så här i efterhand att det kanske bara var tur... som tidigare inlägg påtalat; vad händer den dag som någon av dem säger ifrån? eller om den större hästen blir skrämd?

På taffsnäs stå två åringar i samma stooora box. De kommer såklart bra överens och står inte inne speciellt mkt.

Klart det kan gå om det är bra utrymme i boxen. Men jag vet några som hade två hästar, minns inte ålder på dem men de va nog två el tre år skulle jag tro, i samma box. Den va faktiskt ganska stor, men på morgonen så låg den ena sten död i boxen!! Ingen trevlig syn, och ingen lätt uppgift att få ut den heller.

När jag jobbade på islandshäststuteri hade de några av hästarna två och två. Det togs ju naturligtvis hänsyn till hur hästarna var mot varann. Så visst går det.

men kan de verkligen lägga sig ner i en normalstor box? Det borde ju gå med tanke på att det kanske är som i hagen att en vaktar medan den andra sover.
Vad hade hänt med hästen som dött i boxen?hade de bråkat så rejält?

Beror helt på vilka hästar det är. När jag köpte min shettis som föl så fick hon dela box med min d-ponny som tog över rollen som mamma åt henne.

Samma shettis fick senare dela box med mitt fullblod som blev helt klart lugnare med sällskap i samma box.

Men man måste ju veta att hästarna känner varandra och det inte är några som helst tvivel om rangordningen.

Vi ser till djurens natur:
Hästar är flyktdjur och vistas på stora öppna ytor för att lätt kunna upptäcka faror, samt kunna fly åt alla håll.
De har ett tydligt kroppsspråk och en viktig rang vars ordning är mkt viktig att uppräthålla.
En häst som inte lyssnar på dessa signaler utmanar den andre och bjuder därmed in till uppgörelse - som kan leda till slagsmål. Går främst så långt om hästen är otrygg.
En av hästens allra viktigaste signal är den som avvisar.
Hästens vanligaste sätt att avbryta en uppgörelse är att gå undan.

I en box är hästen inte naturligt trygg och den har mkt liten plats att vistas på. Sätter man in två kan ingen av hästarna gå undan utan inkräktar hela tiden på den andres personliga revir(som alla hästar har runtom sig). Detta innebär att om den ena hästen avvisar den andra så har den ingenstanns att ta vägen. Detta tar den avvisande hästen inte hänsyn till och det kan lätt sluta med slagsmål.

Vi hade två ponnyer(ett russ och en shettis) på ridskolan som älskade varann och till slut bröt de upp väggen och de hittades allt jämt i samma box. Så de öppnade upp boxväggen och lät de stå tillsammans i en dubbelbox. Det fungerade utmärkt men de hade ju då också plats att gå undan på.

Min häst stod i samma box som två andra 3-åringar när vi skulle göra iordning dom för inridning osv... Stod inne kanske 2-3 h varje dag och då i samma box. Boxen kunde nog ha varit större men dom samsades och åt ur samma höhös osv..

Uppfödda tillsammans.

När dom skiljer fölen så står alla föl i en box först. Ca 6-7 föl kanske. Sen går dom i samma hage till dom är tre år och rids in och sedan splittras, vissa blir kvar, andra säljs mm...

Jag tror det är nyttigt. kanske inte just stå i samma box men att kunna klara av det och att födas upp tillsammans.
Min häst förstår verkligen hästspråket. Han bråkar ALDRIG med någon men han flyttar inte direkt på sig. Hotar någon honom så lägger han öronen bakåt och piper bara och kanske vänder rumpan mot men sedan behövs det inget mer. och han står kvar på samma plätt.

Men då krävs ju också att den andra hästen också kan hästspråk och inte är föör dominant. Klart min häst flyttar på sig om han blir sparkad eller biten. men det är sällan.

Han verkar inte bry sig om rangordning. Eller jo det gör han, han är ingen ledare men inte lägst i rang heller.

Senast ändrad:

När jag hade stoet (såldes i maj) så orkade inte jag binda upp både henne och valacken så när jag mockade fick de stå i samma box... Bara förste över dem till den andre när jag mockade box 1 och 2. Men de var som knutna ihop... Och både visste var de hade varandra.. Det gick jätte bra men jag skulle inte ha dem i samma box alltid. (sto = 161cm valack= 172 cm..)

För mig har det funkat att ha shettis på 88 i manken och ett halvblod på 170 i manken i samma box. En normal stor box för en häst. Men det har dock varit i en kort period som 5 dagar max.
På det förra stället jag bodde fanns ett stall med bara två boxar och den ena bodde halvblodet i och den andra bodde shettisen i. Över påsken skulle en vännina bort och då tog jag hand om hennes häst som fick stå i den ena boxen och då blev det ju som sagt shettisen och halvblodet i den andra. Men så är de super kompisar oxå. De dricker samtidigt ur samma hink och äter i samma hö hög osv. Kraft fick shettisen i en liten hink på golvet och halvblodet åt ju sitt i sin krubba, det var aldrig några problem. Plats att ligga fick dom oxå.

Idag har jag 3 hästar. Det har tillkommit en bruksnordis. Vi har flyttat och byggt nytt stall så alla har en egen box. Men det skulle aldrig för allt i världen gå att sätta ihop shettisen med nordisen, det skulle nog sluta med att någon skulle vara död.

Men visst går det att ha 2 hästar i samma box.

TurboDevil skrev:
Kan man ha två hästar i samma box egentligen?Det har jag gått och grubblat över hela dan nu..inte för att jag ska ha det men går det?
Om man tex har en stor häst halvblod,fullblod eller liknande och en shettis..en liten får det nog allt vara då. Givetvis får man ju ta för givet att de kommer bra överens och inte slår ihjäl varandra. Nått jag funderat på nu hela dagen ocg sökt och sökt på men inget resultat. Så nån som har ett bra svar på min fundering?

Visst kan man ha två hästar i samma box, men då får den också vara stor och hästarna av samma storlek och ålder. Annars blir den lilla undanskuffad. Unghästar kan man gärna ha ihop, det känns tryggt för dem.

Hälsning Maja

Detta sker väl på massa ställen, särskilt med unghästar?

Huvudsaken är väl att man har tillräckligt stort utrymme för aktuellt antal hästar.

Enligt föreskrifterna från Djurskyddsmyndigheten bör en gruppbox vara 100% av arean för vuxen häst, för unghästar 12-24 mån 75% av arean för vuxen häst och för unghästar 5-12 mån 50% av arean för vuxen häst.

TurboDevil skrev:

Innan jag fick hem min lilla nsv stod hon i gruppbox tillsammans med de andra 2 stofölen som hon gått i hage med sedan hon föddes, det verkade fungera jättebra.

cafu skrev:
Detta sker väl på massa ställen, särskilt med unghästar?

Huvudsaken är väl att man har tillräckligt stort utrymme för aktuellt antal hästar.

Enligt föreskrifterna från Djurskyddsmyndigheten bör en gruppbox vara 100% av arean för vuxen häst, för unghästar 12-24 mån 75% av arean för vuxen häst och för unghästar 5-12 mån 50% av arean för vuxen häst.

Jag och min kompis har islandshästar och de vill hellre sova med varandra i en box än var för sig, men så är de jämnhöga i rang och bästa vänner. Med de två pojkarna tvekar jag inte, men i de flesta fall skulle jag vara försiktig, det KAN ju hända att en blir sur och då kan ju olyckan vara framme... :(

jag skulle aldrig ställa min Kotte med ett halvblod eller fullblod. Han är så rädd för dom.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama