Hästar fick svansar avklippta

(Hela Hälsingland) Flera hästar utsattes för djurplågeri natten mot lördag. Tidigt på morgonen upptäcktes att de hade fått svansar och delvis manen avklippta. Händelsen har polisanmälts. Relaterat Det hela upptäcktes vid femtiden på morgonen, då några ryttare som skulle tävla samma dag...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar fick svansar avklippta

Tror några är med i Gävleborgs utvecklingsteam o satsas på lite extra.
Måste ju vara någon form av avundsjuka... :( som spårat ur alldeles.

Håller med, måste vara höjden av missunsamhet :mad:
( heter det så? tappade bort ordet :p )

Alla är ju olika förstås, men som tonåring hade jag nog dragit mig för att tävla min häst utan svans... något som även nämndes av ponyernas ägare/ryttare i artikeln jag hänvisade till. Man och pannlugg går ju att klippa jämnkort i alla fall.

Något som nämdes av föräldrarna kanske?, och om du har en bra artikel så ser du att det inte handlar om att vara "utan svans", du överdriver så andra läsare här kan få för sig att hästarna går utan svans, den är klippt i och tunnare, men svansen är kvar!!

Det finns säkert ett flertal dressyrdomare som skulle reagera negativt på det. Manen och pannluggen går väl att dölja ok om det är bortklippt, men svansen är väl värre.

På vilket sätt menar du flertal domare skulle reagera på detta?, lägre poäng????

Om du inte menar att flertal dressyrdomare reagerar med att ge lägre poäng så spelar det väl ingen roll?

Lägre poäng tror jag inte, men man kan nog få påpekanden, vilket ju inte är så kul det heller.

Något som nämdes av föräldrarna kanske?, och om du har en bra artikel så ser du att det inte handlar om att vara "utan svans", du överdriver så andra läsare här kan få för sig att hästarna går utan svans, den är klippt i och tunnare, men svansen är kvar!!

Jag tror nog att de flesta förstår att svansen givetvis inte är helt bortkapad... och nej, jag hade aftonbladets artikel som jag refererade till ;)

Andra läsare kan nog sjäva läsa artikeln och se bilderna.

Spelar väl ingen roll för själva meriteringen, men om en liten tjej, som först och främst är jätteledsen för att någon "vandaliserat" hennes häst, sen kommer och får påpekanden av dommaren att "du ska nog inte klippa hästens svans sådär i fortsättningen" eller något i den stilen, hur kul tror du det känns för henne? För att inte tala om alla människor på tävlingsplatsen som kommer tittat och kommentera på den onormalt korta svansen, kanske får hon tom glåpord kastade efter sig?

Som 13-årig tjej har man inte alltid lika mycket skin på näsan som vuxna, och om någon "vandaliserat" ens ponny och man dessutom ska behöva utstå diverse kommentarer från omgivningen känner man sig nog inte så jäkla lycklig vill jag lova...

Tävling handlar om att ha kul medan man tävlar, inte bara om att vinna. Men jag vet inte, du kanske inte hade haft något emot om någon kapade halva svansen på din häst, jag menar, så länge man inte får poängavdrag är det väl lugnt?

Spelar väl ingen roll för själva meriteringen, men om en liten tjej, som först och främst är jätteledsen för att någon "vandaliserat" hennes häst, sen kommer och får påpekanden av dommaren att "du ska nog inte klippa hästens svans sådär i fortsättningen" eller något i den stilen, hur kul tror du det känns för henne? För att inte tala om alla människor på tävlingsplatsen som kommer tittat och kommentera på den onormalt korta svansen, kanske får hon tom glåpord kastade efter sig?

Tror du verkligen att en domare skulle tro att någon som tävlar skulle klippa en svans på det sättet?

Och det finns något som heter dispens-om nu svansen var så skadad så det skulle behövas.

Men jag vet inte, du kanske inte hade haft något emot om någon kapade halva svansen på din häst, jag menar, så länge man inte får poängavdrag är det väl lugnt?

Jag skulle inte ha några problem med att tävla min häst om svansen hade blivit som på bilden MEN sannerligen är det inte samma sak som att "inte ha något emot om någon kapade halva svansen på min häst":mad:-hur man nu kan tolka något så dumt- hästar har ju blivit av med delar av svanshåren på annat vis ex fastnat i en trädklyka när de viftar flugor ex.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama