Hästar fick svansar avklippta

(Hela Hälsingland) Flera hästar utsattes för djurplågeri natten mot lördag. Tidigt på morgonen upptäcktes att de hade fått svansar och delvis manen avklippta. Händelsen har polisanmälts. Relaterat Det hela upptäcktes vid femtiden på morgonen, då några ryttare som skulle tävla samma dag...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar fick svansar avklippta

Absolut helt oacceptabelt! Men djurplågeri? Really?

Jag är den som gillar lång man, lugg och svans men en svans som går till "knäna" (gissar att dom menar hasen?) är inte helt ovanligt..

Jag själv hade ju gått i taket om detta hade hänt min häst, så missförstå mig inte nu! Men att dra det till misshandel och djurplågeri känns lite dramatiskt :o

Det gör väl inte ont att klippas? Fult, ja. Men inte djurplågeri.

Sommartid blir det djurplågeri. Det tar väääldigt länge för en svans att cäxa sig ner till kotorna. 3 år tror jag det är, tänk på hur kort en 2 årings svans är...

Och det är väll satt som djurplågeri för att man ska kunna ge något straff till den som olovligt klipper en hästs svans.

Det skulle ju kännas lite olustigt om man upptäckte sin häst utan man och svans när man kom till stallet på morgonen. Men som ni övriga säger; djurplågeri? Det känns ändå som att man tar i lite för mycket. Visst, att hästen behöver svansen för att vifta insekter men vi är ju i februari nu, den hinner nog växa lite tills det är dags för bete.

Brotten skulle nog snarare vara olaga intrång och åverkan snarare än djurplågeri i såna fall.

Det är klart det kan räknas som djurplågeri om svansarna blir rejält avklippta.
Nog för att det är några månader kvar till betessäsongen men så många veckor är det inte kvar innan insekterna börjar komma fram(och det är ju insekterna de behöver skyddas från) , och alla vet ju att svansar växer långsamt.

Men då kan vi ju börja spekulera i vissa kör och hopphästar, ska dessa ägare anmälas då? Min pålles svans klipps nästan upp till haserna vintertid för att slippa lerklumpar i svansen.. Den släpar i backen sommartid ändå. Som sagt, jag förespråkar inte ens korta svansar och jag hade blivit fly förbannad och rädd för min hästs säkerhet om det hände honom.. Men jag kan ändå inte riktigt köpa dethär med djurplågeri..

Var står det att avklippta svansar går under djurplågerilagen.
Har en ponny som inte kan ha lång svans då hon kissar på den så på vintern blir det tunga isklampar i svansen så den är avkippt.
När det var kontrol i stallet sa dom inget om det bara undrade varför den var det då hon var nyfiken.

Kram

Anser inte heller det kan klassas som djurplågeri. Att det är åt skogen är helt klart.
Klart hästarna kan få problem till sommaren. Men många klipper sina hästars svansar extremt kort för "snyggt". Jag kan tycka dom är knäpp och gör fel. Men skulle inte anklaga dem för någon form av pågeri.

´Skulle detta ske mot min egen häst skulle jag försöka förlänga den genom att fläta in något annat i svansen så den blir längre....

I aftonbladet står det att ägarna menar att det är djurplågeri, men polisen rubricerar det som skadegörelse.

liten fotnot bara: det står att ponnyerna/hästarna tävlar på väldigt hög nivå i dressyr. Vad jag vet (det kan ju ha ändrats) är det inte tillåtet med lössvans i dressyr så det är klart att det kan påverka deras tävlingssäsong(er) en bra tid framöver.

Inte nödvändigtvis djurplågei i lagens mening, men om en häst får svansen avkapad och inte får ett fullgott skydd (dvs täcke och regelbundet medel på benen) så är det klart att det är en form av vanvård.

Jag skulle nog också använda mig av termen djurplågeri om någon kapade av min hästs svans ändå upp till svansroten, även om det kanske inte är korrekt i lagens mening.
Det är ju en form av djurplågeri om man tar bort hästens enda naturliga skydd mot insekter.

till svansroten absolut!! fast jag antar att de menar till sista svanskotan i artikeln :P

Detta påminner mig om den artikel som var uppe för ett bra tag sedan där en hästägare hade anmält fodervärden för djurplågeri för att denne klippt manen på hästen.

.

liten fotnot bara: det står att ponnyerna/hästarna tävlar på väldigt hög nivå i dressyr. Vad jag vet (det kan ju ha ändrats) är det inte tillåtet med lössvans i dressyr så det är klart att det kan påverka deras tävlingssäsong(er) en bra tid framöver.

På vilket sätt påverkas tävlingssäsonger en bra tid framöver om svans o man blivit bortklippta?

Alla är ju olika förstås, men som tonåring hade jag nog dragit mig för att tävla min häst utan svans... något som även nämndes av ponyernas ägare/ryttare i artikeln jag hänvisade till. Man och pannlugg går ju att klippa jämnkort i alla fall.

Sen kan man ju alltid undra vad "väldigt hög nivå" innebär för t.ex. Aftonbladet. MSV? EM?

På vilket sätt påverkas tävlingssäsonger en bra tid framöver om svans o man blivit bortklippta?

Det finns säkert ett flertal dressyrdomare som skulle reagera negativt på det. Manen och pannluggen går väl att dölja ok om det är bortklippt, men svansen är väl värre.

Tror några är med i Gävleborgs utvecklingsteam o satsas på lite extra.
Måste ju vara någon form av avundsjuka... :( som spårat ur alldeles.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama