Hästar blir bukiga av halm

Chili

Trådstartare
Jag trodde detta var en skröna?

Kanske beror på vilken halmstort man ger och hur mkt man byter ut höet mot halm? Men generell beror väl bukighet på en brist? (på vad?)

Jag sa iaf att jag gärna ger halm i hagen i vintern för lite extra pill åt hästarna. Vi kommer ha en hage med fri tillgång men där kan inte mina tjockisar gå :o Så de lättfödda hästarna tyckte jag kunde få ha lite mer att pilla i än bara sin lilla höranson. Är jag helt fel ute?
Men detta med bukighet är vad som lärs ut på naturbruksgymnasiet så jag antar att jag har fel??

Mina hästar behöver bantas REJÄLT och kommer endast få grovfoder, ev mineraler om det behövs.

Sv: Hästar blir bukiga av halm

Bukighet kan bero på proteinbrist, men då är resten av hästen inte fet. (Typ Biaffra-barn - jättemagra barn med stor kanonkula till mage). Hästen får en tunn överlinje och blir "beniga" om rumpan, trots en stor mage.

Annars tycker inte jag att halm (i lagom mängd) ger någon speciell bukighet.
Är det kallt ute, så måste ju även lite fetare hästar hålla värmen, så jag ger halm till alla mina. Dock får ju de lättfödda fri tillgång och de feta lite mer kontollerad tillgång, men jag anser att alla hästar måste ha något att tugga på under dagen.
(Har aldrig fattat folk som släpper ut på morgonen med något kilo hö, och sedan låter hästarna gå utan något att tugga på till kvällen. Så funkar liksom inte hästmagar ...)

Och ett tips - du kan inte banta en häst genom att ge den för lite mat!
Du får räkna ut underhållsbehovet, så att det blir täckt och balanserat, och sedan får du kanske låta bli arbetstillägget om hästen måste banta.
Men även en fet häst måste ju ha balans i sin foderstat!
(Även människor kan ju bli tjockare av att äta för lite ...:o)

De kan ju bli bukiga ( får uppblåst mage och tappar överlinjen) då är det proteinbrist. Att ge stora mängder halm kan ju leda till proteinbrist eftersom halm inte innehåller något protein, byter man ut 3 kg hö med 40 g SmRp så förlorar ju hästen 120 g protein! Är ganska mkt ca 1/4 av hästens behov om det är en häst runt 5 - 600 kg.
Behövs dina hästar banta kolla då vad ditt hö innehåller för MJ och sen vad halmen du tänkt ge har för MJ, är inte säkert det hjälper att byta ut mot halm. Ta i första hand bort kraftfodret!

Svarar båda!

Det var det jag också lärt mig... känns lite lättvindligt att säga att halm gör hästar bukiga när det är relationen till energi och protein som är det faktiska problemet?

Jag är inte så insatt i foder längre, det kan jag erkänna. Men givetvis ska jag inte banta hästen med för lite foder! :) Men t.ex. så kräver inte arabstoet så mkt hö, men vi får se hur det måste balanseras mot det faktum att hon kommer bli mer motionerad i vinter än hon blivit tidigare. Min andra häst är en mycket lättfödd nordsvensk. Ingen av dem kommer att äta kraftfoder förutom lite "krubbskrammel", antagligen i form av betfor, för att ha något när de andra äter.

Jag tänkte mer att istället för att öka på den uträknade hömängden för att hålla igång magarna så kunde man slänga till dem en del halm? Om inte annat så är det ju hiskeligt mer ekonomiskt, när syftet är att hålla magarna igång och inte just att basera foderstaten på halm. Så det handlar ju inte om några stora mängder.

Till TS
Jag ger ofta hästarna halm i hagen om vintern när det är kallt. Inga bukiga hästar. Bukiga tycker jag de blir om det är brist på protein i foderstaten. De blir bukiga med väldigt tunn överlinje, saknar muskler över rygg och bakdel. På vissa syns även revbenen. Det gäller att man vet vad man stoppar i hästarna så att den totala foderstaten är bra.

Jag tycker nästan att slutsatsen är, vad lär de ut på naturbruksgymnasiet egentligen?

Kommer liksom bli lite svårt att sälja in det här med halm till de övriga som mina hästar kommer dela hage med :p

Hra man en häst som fungerar bra på den foderstat som man har nu dvs ser bra ut i hull osv så kan man ju slänga på halm oxå för att den ska få mer sysselsättning, så förlorar den ju inget protein, får bara lite mer MJ.
Så länge proteinöverskott kmr från grovofder är det inte farligt.

Jag tycker nästan att slutsatsen är, vad lär de ut på naturbruksgymnasiet egentligen?
Jag har läänge undrat samma sak.
Bristande eller obeflintliga foderkunskaper...
En har även (försökt) sitta in en unghäst med reflexväst.

Kommer liksom bli lite svårt att sälja in det här med halm till de övriga som mina hästar kommer dela hage med :p

Frågan är om de lärt ut det eller det är "eleven som lärt sej det" :D

Eftersom dottern jobbar i stallet på ett naturbruklsgymnasium så vet jag vilka som går där. En del kan ju allt, andra vill inte lära sej något men såklart finns det en massa guldkorn också.

Jag skulle vilja räkna denna tjej till ett guldkorn, definitivt.

Kan tillägga utskällningen hon fick för att hon praktiserar "NH" på sin häst... Samt missnöjet med att hon gjorde praktik på en western/horsemanshipgård, trots att hon rider halvblod och hopptävlar...

Jag tror iaf stenhårt på lite mer sysselsättning i hagen. Förra året var första med fri tillgång för de som behövde det, och det funkade ju jättebra. Och lite mer sysslesättning vore nog bra för våra andra hästar som skulle se ut som ballonger på fri tillgång :o :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka