Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

anhe

Trådstartare
Diskuterade mina foderstater med en bekant för ett tag sedan. Jag har högpresterande tävlingshästar.

-Jag ger mina tävlingshästar relativt lite havre varje dag, dom får 2,5 kg ungefär. Försöker ge proportionellt sett mer hö än havre. Många tävlingshästar äter ju 4-5 kg havre per dag, jag försöker undvika dom mängderna om det går och istället ge mer hö.

-Så lite, det lät väldigt lite för en tävlingshäst. Jag menar, dom behöver ju ett kilo havre i bara underhåll.

:eek: :eek:

Tyvärr fann jag mig inte direkt, för jag blev lite paff över kommentaren. Men med det synsättet förstår jag ju varför alla hennes hästar är mycket kraftigt överviktiga (dom gör ingenting - nada). Ingenting om olika hövärden där heller..... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

människan vet inget om hur man räknar foderstater, bara att konstatera.. ;)
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Alla hästar är ju olika... Och behöver olika mkt mat.
Vi har många högpresterande hästar i vårat stall, och ingen äter lika.
Funkar de på lite kraftfoder så är det ju bara att fortsätta så.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Min dressyrhäst,(rids 6dgr/vecka varav 2 av dessa är "hårda" dressyrpass+tävlingar).. han får oxå ca 2.5-3kg havre per dag o sedan mkt hö.. han är inte alls överviktig på nåt sätt..... problemet om jag skulle ge han mer havre är att han skulle bli så jäkla odräglig att hålla på med att det skulle vara en mardröm att bara vara där!....

o är det inte så att man ska ge mer hö än en kraftfoder??...:confused:
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

*kl*
Ett kilo i underhåll:confused: Hoppas människan skojar de flesta hästar behöver ingen havre alls ju!
Skulle jag ge mina ett kilo havre så hade de sprungit till månen var dag!
Nä hästar är och förblir gräsätare oavsett vad människan tycker en häst som är högpresterande dvs arbetar hårt minst 4 timmar per dag där kan det vara motiverat med extra tillskott som havre.
Jag menar de flesta ridskole hästar behöver ingen havre för att orka gå tre-fyra 45 min lektioner. Hur många rider egentligen sin häst så mycket att de behöver havre?
Förutom tävlingsmänniskor på hög nivå då, men de är ju inte överrepresenterade i häst världen.
Man kan ju jämföra med en häst som är vild de går i snitt 3 mil varje dag för att dricka. Sen står de ju inte still när de äter heller precis...
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Hon verkar ju väldigt välbildad gällande foder... :angel: NOT!

Vilket "underhåll" är det hon menar? Rundsmörjning, byta olja, spänna fläktremmen, såna saker eller? Har aldrig hört att hästar behöver en viss mängd foder i underhåll. Kan du fråga henne vad en shettis behöver i underhåll, i så fall? När min lilla herre gick som hårdast så åt han mer mat än min fjording och hade hela krubban full med havre, kornkross, betfor m.m. Ett kilo havre TILL och krubban hade svämmat över! För att inte tala om vad det hade gjort med ponnyn... :crazy:

Med den beskrivningen på hennes hästar så kan jag ju gissa att hon aldrig har räknat på värdena, eller? Jag har lärt mig under åren att folk som inte kan så mycket om en viss grej kläcker ur sig de konstigaste sakerna ibland, utan att egentligen tänka på VAD det är de säger. Därför skulle jag vilja veta vad "underhåll" betyder i hennes mening.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Precis, jag har också olika foderstater på alla hästarna, men man kan ju inte i förväg bestämma sig för att dom måste ha en viss mängd. Det beror ju helt på typ av häst samt värden på hö hur mycket eller lite havre dom behöver. Om dom behöver något.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Det beror helt på grovfoder analysen och hästens behov och temperament.

Min dressyrhäst som tränas för msv står på snitt mellan 1-2 kg krafft över året.

Han är den slanka typen, men med mycket egen energi.

Sen, vad är hårt arbete.

Ett par dressyrpass i veckan och tävling vissa helger anser inte jag vara hårt arbete.

Trav och galopphästar gör ofta ett hårt arbete.

"mimus funderar"
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Hon har två shettisar ;) Fång har dom haft ja....Med underhåll menar hon alltså grundbehovet i energi, otroligt nog. Räknat har hon uppenbarligen aldrig gjort.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Oh my G...! *jag döööör!!!* :rofl:

Okej, när min shettis stod och skrotade förra hösten och endast tömkördes/kördes lite lätt någon gång ibland förutom hagvistelsen, så fick jag en foderstat uträknad av folk här på Buke. Han skulle då, med hösilaget som erbjöds i stallet, äta ½ kg havre per dag. Men det var ju för att få ihop värdena ordentligt, det var ju inget "underhåll" för att han skulle kunna stå och gå. Till saken hör att han var slank och fin hela hösten, och han är hingst och de har ju ett lite större energibehov.

Om båda mina hästar fick fång skulle jag nog ta en ordentlig funderare och fråga runt vad andra trodde att det berodde på. Om hon pratar med shettisfolk så lär hon få höra att man inte ska ge såna mängder havre till hästar som bara står stilla och aldrig rör sig, och särskilt inte om de är övergödda dessutom!
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Oj då :eek:

jag felfodrar min häst :angel:

Fy skulle inte vilja en försöka på att rida min om hon gick på ett kilo havre per dag eller mer. Hemska tanke.

Å jag som har en häst med bra kondition å som tävlas ger ju faktiskt bara 400 grm nya grooven per dag :eek:
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Slutsats; människan borde gå en kurs! :smirk:
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Men hon är veterinärsdotter gud bevars, så hon kan allt redan förstår du! ;)

Ålder ska jag inte nämna, då kommer ni skratta ihjäl er.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Jo, snälla, jag behöver ett gott skratt! :D

Jag har märkt rätt många gånger att veterinärer är ganska obildade. De kan säkert medicin och sånt hur bra som helst, men foder och hovar och liknande saker vet inte alla veterinärer så mycket om. Så det är nog ingen bra usäkt att man är dotter till en veterinär, som om det skulle betyda att hon kan och vet allt.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Hon är snart 50...... men hon har iofs inte bara de två shettisarna, hon har några superfeta stora hästar också.
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Hade jag gett min förra häst ett kg havre så hade jag fått hämta honom i södra italien.Han gick igång på en näve.Nä massor med bra hö/ensilage istället.Stackars hennes hästar....
 
Sv: Hästar behöver minst 1 kg havre om dagen

Kollar man på veterinärernas kursscheman så inser man att de i grund inte läser många poäng foder. Däremot läser de ju foderrelaterade sjukdomar och dit hör ju fång...

Sen finns de iofs tack och lov veterinärer som läst mer foder men det är nog mer av eget intresse eller för att de insett att det behövs.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 971
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp