hästar av spanska hästraser!

AmigaAndalusier

Trådstartare
Vi / ni som har och rider häst som är av någon spansk ras, om ni tävlar med dem i vilka discipliner tävlar ni i och vilken tävlingsdisciplin anser ni att de passar allra bäst på?

Jag är ju ruskigt sugen på att utbilda min Andalusier till hopphäst i de lägre klasserna för vad jag har förstått så är inte spansk rasiga hästar nå vidare höghöjds hoppare när man börjar fråga runt
Är även lite nyfiken på det här med distansritt och undrar hur väl en spanskrasig gör sig i den grenen.

Berätta gärna och kom med lite tips och goda råd

Vi / ni som har och rider häst som är av någon spansk ras, om ni tävlar med dem i vilka discipliner tävlar ni i och vilken tävlingsdisciplin anser ni att de passar allra bäst på?

Jag är ju ruskigt sugen på att utbilda min Andalusier till hopphäst i de lägre klasserna för vad jag har förstått så är inte spansk rasiga hästar nå vidare höghöjds hoppare när man börjar fråga runt
Är även lite nyfiken på det här med distansritt och undrar hur väl en spanskrasig gör sig i den grenen.

Berätta gärna och kom med lite tips och goda råd
Vi har två lusitano, så det är ju inte spanska hästar... men makens lus hoppar riktigt bra. Min har inte lärt sig än, men han har riktigt bra galopp. Kompisar med PRE hopptränar med sina hästar och de hoppar också riktigt bra. Nu handlar det förstås inte om högre höjder, men för hobbyhoppning i lätt klass skulle de absolut funka. Sen är det förstås individuellt! Vi tävlar i huvudsak dressyr och WE.

Min tränares Lusitano har tävlat svårklass hoppning.
Jag har en kompis som tävlar iaf runt 1,30 på sin PRE.

Men bäst lämpade är de ju för svårare dressyr, samling.

Min PRE/halvblodskorsning tävlar Msv dressyr men kunde säkert blivit en bra hopphäst också om inte matte var så feg.

Jag tävlar inte. Men tränar dressyr, WE, bruksridning och lite hoppning med min PRE. Han hoppar ganska ok, men han förstår inte riktigt vitsen med det hela... Så det blir ingen riktig bjudning på hindren och eftersom jag är lite hopprädd tycker jag det blir obehagligt när hästen inte tar tag i hindret, så vi hoppar ca 60 cm och det får räcka så.
Distansritt är ju populärt i Spanien och många rider på PRE eller korsningar med PRE, men det är ju som vanligt; mot araber har de ingen chans. En PRE av barock-modell skulle jag inte försöka rida distans alls med, däremot en med militärstam skulle säkert kunna gå de kortare distanserna utan problem i alla fall.

Hej

Tack för era inputs

Jo det var som jag misstänkte de spansk rasiga hästarna är nog mer lämpad om man vill nå lite högre nivå i dressyr jämfört med hoppning.

Jag själv hade nog tänkt mig att nå LB/LB inom de båda disciplinerna men är riktigt nyfiken på det här med distansritt oxå

Ja ja det löser sig nog på någevis
Och tack än en gång för era svar

Liknande trådar

Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 937
Senast: Lager
·
Distans Jag har förstått att t.ex. araber är populära inom distansritt, och jag har då tänkt att "små och kvicka" hästar passar för ändamålet...
Svar
6
· Visningar
5 887
Senast: Sasse
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 163
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar