Hästar är smartare än forskare tidigare trott

Hästar är smartare än man hittills trott och bör jämföras med hundar och delfiner anser två forskare som undersökt hästens kognitiva förmåga. Detta eftersom hästar kan manipulera uppmärksamheten hos en människa för att nå ett onåbart mål, som till exempel en havrehink. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Fak...astar-ar-smartare-an-forskare-tidigare-trott/

Nu tar de ju inte riktigt upp allt som är relevant från studien i den där artikeln.
Det som iaf jag tyckte var intressantast var att hästarna förmodas förstå att de måste vara i vårat synfält för att kunna påverka oss med sin blick. Deras försök till uppmärksamhet (blickar, huvudrörelser, etc) minskade märkbart när försökspersonen var vänd bort från hästarna.

Jag föreslår att man läser ridsports källa istället, som är mer utförlig.
Försökte komma över studien i original men kunde inte hitta den utan att behöva betala för det och kände inte att det var så viktigt för mig. :p

Jag red en häst en gång som var tränad att gå på och undersöka läskiga saker. Han hade listat ut att om han blev "rädd" så fick han gå fram och nosa = äta. Han brukade bli "rädd" för saker som fanns vid grästuvor att äta. :angel: Något manipulativt ... :sneaky:
Så gör min häst med, eller om man stannar för att klia på benet (mulen emot benskyddet) så kanske man hinner äta några strån. Eller nosa på saker/bajshögar. ;)

Min brukar få gå fram och nosa på allt möjligt för att han verkligen gillar att undersöka saker (och det gör att han inte är rädd för de sen), men på sommaren får man lära sig skilja på saker han ev tycker är läskiga och vill undersöka och de gånger han ser något gott brevid det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ny tysk studie visar att hästar kan vara mer intelligenta än vad vi tidigare trott. Studien visar att hästar är kapabla till social...
Svar
10
· Visningar
1 718
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama