Hästägare som tävlar borde kunna hålla koll på sin häst!

B

Bestis

I juli var jag på en western tävling och strax efter min klass såg jag och några kompisar att en av hästarna som var där, stod uppbunden i parkeringsräcket och han hade trasslat in sig i grimskaftet. Min kompis var på väg dit men då upptäckte de som skulle passa hästen, vad som hänt.

En stund senare var jag ute på framridningsbanan med min lillasyster och ca fyra andra ekipage. Helt plötsligt hör vi någon hojta att vi måste ställa upp oss på en rad. Jag förstod inte varför, men sen vände jag mig om. Där kom en stor tinkervalack galopperandes med grimskaftet slängandes och han gjorde alla möjliga krumsprång.

Som tur var stannade han så fort han kom till de andra hästarna, men det kunde ju ha gått illa. anledningen till att han var lös var den att då hästen ägare hade trasslat ut hästen från grimskaftet hade hon bundit upp honom med lika långt grimskaft igen, alldeles ut i repänden och han hade ännu en gång trasslat in sig och sen hade han blivit rädd för något och slitit sig loss.

Jag förstår inte att en människa som tävlar inte vet hur man binder upp en häst ordentligt och med tanke på att folk/hästar kunde ha blivit skadade tycker jag att hon verkligen borde skämmas då hon går tillbaka med hästen och knyter upp honom med lika långt grimskaft igen efter att han slitit sig!

:mad: Om man äger en häst ska man väl ändå veta såpass mycket tycker jag!!!

//EE

Sv: Hästägare som tävlar borde kunna hålla koll på sin häst!

Är det andra regler på westerntävlingar? På "vanliga" tävlingar måste man ju ha sina hästar i träns utanför transporten...

När jag var på min livs första westerntävling för 2 veckor sen, kom det en häst lös (visserligen bara skrittandes)
Ryttaren hade bara hängt ner en tygel o trodde väl att hästen skulle stå kvar. Det tog inte lång tid innan hästen kom gående igen :D

Swedengirl skrev:
Är det andra regler på westerntävlingar? På "vanliga" tävlingar måste man ju ha sina hästar i träns utanför transporten...

Det verkar vara vilda western regler som gäller :banana:

Swedengirl skrev:

Westerntävlingar har inget tränskrav.

Vimsan skrev:
Det verkar vara vilda western regler som gäller :banana:

Det där var väl onödigt?

På hur många vanliga tävlingar ser du alla stå lugnt och vänta på sin tur, hingstar, ston och valacker blandat. Inget liv, inga stressade hästar.

Hur många tävlingar har du varit på?

Vimsan skrev:
När jag var på min livs första westerntävling för 2 veckor sen, kom det en häst lös (visserligen bara skrittandes)
Ryttaren hade bara hängt ner en tygel o trodde väl att hästen skulle stå kvar. Det tog inte lång tid innan hästen kom gående igen :D

Gående, inte särskilt vilt med andra ord.

Tyvärr finns det ju alltid idioter som skämmer ut sig på tävlingar!

Det är ju skillnad på när det händer ngt som ryttare/hästskötare inte kan hjälpa, men det du beskriver är ju rent slarv!

Ja alltså om man gör så hemma är det en sak. Men på tävling har man även skyldigheter mot andra, där kan man inte slarva eller chansa på att hästen står kvar.
"Hemma" i vårt stall tycker nog en del att jag är oansvarig som släpper lös hästen ibland för att beta (drygt att hålla i om han ska få beta en halvtimme eller så) för hästen KAN ju sticka iväg. Men då är det upp till mej att avgöra om jag tror att jag kommer kunna fånga honom igen. På en tävling skulle jag aldrig göra så, det kan gå illa. Allmänt i en stressig miljö (nytt ställe, nya hästar..) tycker jag man ska vara noga med att sätta fast hästen ordentligt, helst ge den en anledning att stå kvar i form av sällskap och/eller mat, och alltid ha någon som håller uppsyn om den inte står instängd i en box eller spilta.

alazzi skrev:
Det där var väl onödigt?

På hur många vanliga tävlingar ser du alla stå lugnt och vänta på sin tur, hingstar, ston och valacker blandat. Inget liv, inga stressade hästar.

Hur många tävlingar har du varit på?

Oj... Det var ju inte alls min mening att låta negativ :o

Jag tycker det var en helt underbar stämning med lugna gemytliga hästar på den tävlingen jag var på.
Hästen som kom gående var hur cool som helst.
Men håll med om att det är lite komiskt att någon lämnar sin häst med endast en tygel i marken och efter att hästen har traskat iväg, lämnar den en gång till.

Jag ber om ursäkt om någon tog illa upp, det var inte alls min mening :(

Jag har varit på EN westerntävling och måååånga hopp/dressyrtävlingar och du har helt rätt. jag har inte sett så många lugna hästar på en och samma gång.

förlåt förlåt förlåt å förlåt igen

Ja det var oansvarigt att göra så mot både hästen och andra människor som kunde ha blivit ner sprungna. Klart att han ville vara vid de andra hästarna. Kan man inte hålla reda på hästen borde den stå i box, spilta eller tansporten. Så att det inte händer något och så kan hästen få lite lugn och ro.
Det finns alltid slarv major på tävlingar som inte sköter sig och tänker på ett säkert sätt.

Tack för ursäkten :)

Jag är nog lite överkänslig idag :o

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: Sofiiiia
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar