Alla är kanske orättvist, men de flesta. Och framförallt hela styrelsen har vetat om att det är och har varit brister i hans hästhållning. Boende runt omkring visste om, och en annan Gyda medlem dessutom med egen hästhållning måste dagligen ha passerat dessa stackars hästar.
Ansvaret är naturligtvis Inges med familj, men då han tidigare har fått föreläggande för sin hästhållning bör de ha kontrollerat honom ofta! Grannar måste anmäla, inte välja att titta åt andra hållet. Vi måste alla ha ett moraliskt ansvar för levande varelser.
Och en styrelse som blundar skamligt.
Han har tydligen blivit tilldelat SIFs förtjänsttecken i brons. Skrämmande.
Idiotiska uttalande i lokalpress av styrelsemedlemmar, inte ett ord på Gydas hemsida, Fregna nerstängd, styrelseprotokoll som saknas, ett öppet brev till styrelsen som inte går att öppna..... Ynkligt!
I veterinärutlåtandet i djurskyddsärendet står det: Jag anser det anmärkningsvärt att djurägaren har låtit hästarna utsättas för allt detta. Det är en djurhållning som är förskräcklig anser jag och djuren har i de flesta fall utsatts för långvarigt och kraftigt lidande.
Skrämmande läsning, mitt hjärta värker för dessa hästar.....