Jag skrev
via SQHA inte att dom registrerade hästen. Däremot får du ett svenskt registreringsnummer om du skickar den till SQHA. Att alla hästar i sverige är registrerade i SQHA så att dom kan redovisa hur mycket häst vi egentligen har. Det är ju inte så lätt att i USA se hur många det finns just här, hästarna är ju registrerade på namn och nummer inte länder.
När det gäller förmåner sverige får från AQHA såsom Horsemanship clinics, bidrag osv beräknas på antal hästar och medlemmar.
Jo om du tittar i årets regelbok sidan 45 under (d)
"Horses foled in one of the following countries wich has a recognized association, where the applicant is a resident of that country at the time of the filing of the registration application SUCH APPLICATION MUST BE SUBMITTED TO THE RECOGNIZED INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR PROCESSING BEFORE BEING FORWARDED TO AQHA FOR APPROVAL.
These specifically designated international countries are, Austria, Belgium, Brazil, Denmark, Franze, Germany, Great Britain, Holland, Italy, Japan, Luxenburg, SWEDEN and Switzerland.
Application without such processing will NOT be approved for issuance of a registration certificate until such evidence of processing is recived."
Jag hoppas att detta gav svar på din fråga
När det gäller mina hänvisningar till regelboken är det j-vligt sällan jag har fel. Det är ju lite pinsamt att hänvisa till den och inte veta om det faktiskt står där.
Så om jag skriver stt det står där har jag kollat noga, visst man kan missuppfatta saker.
Det är nog LEX som borde använda sin regelbok lite mer.
Monke