Häst vid hand, tips någon?

S

Sommartjej

Undrar om det är någon här som visat häst vid hand på uppvisning?

Isf har du några tips om vad man bör tänka på?
Några tips om hur man kan göra hästen "extra fin" inför uppvisningen?

*Tack på förhand*

Sv: Häst vid hand, tips någon?

JAg är inge bra på puts av häst men när du ska visa en häst vid hand är det viktigt att träna och åter träna.
Hästen ska reagera på minsa uppmaning och svänga snyggt och du måste hänga med och kunna visa allt vad din häst har.
inte hänga i tyglarna och snabbt få hästen från skritt till tarv och ställa upps ig snyggt och inte hänga med huvudet eller bråka för mkt.
Det viktiga är att du kan hästen och hästen lyssnar på dig..
Lycka till
Har visat ett antal och är inget proffs men får goda betyg av domarna för min visning.
TR'ning hjälper

Finns massa putstips! Ett är matolja som ger en super glans. Jag brukar använda det runt ögonen och näsborrarna men går att använda på hela kroppen och det är inte så fasligt dyrt heller.

Hejsan

Är utbildad skötare. Men har inte visat så många hästar. Man ska man ha snygga kläder, gärna någon vit polo med krage, vita ridbyxor och någon mörk tröja över polon. Hästen ska vara snygg och tvättad. Väl putasade saker. Knoppar.

Först går man in och ställer upp hästen vid domaren. Hästen ska stå på något speciellt sätt med benen först. Som ja inte kommer i håg, bara för att domaren ska se hela hästen. Man ska helst ha ett spö med sig i andra handen. När domaren beodrar skritt går du med hästen, när du ska vända höjer du upp handen så hästen ser rörelsen. Då vet hästen att nu är det dax att vända. Blicken ska vara rakt fram så man får en rak linje. Sen beodrar dommaren trav och då gäller det att springa snabbt så inte man orsakar att hästen för mindre poäng för att du springer för sakta. Här är också viktigt att du tittar rakt fram, när du ska vända saktar du givitvis ner först och höjer handen. Efter allt är det uppställning i gen. Synd att jag inte minns ben ställningen. Men alla ben ska synas för domaren.
Så fick vi lära oss på skolan, men det kanske inte e så noga på alla ställen.

Lycka till.

Mvh: Gemeni

Lägger till lite i ditt inlägg för jag orka inte skriva ett eget nytt ;) *lat*

Gemeni skrev:

Har man bara på stora hästar och ridponnyer typ. Raser visas med hängande man. Dock välvårdad sådan på ena sidan helst.

Gemeni skrev:
Först går man in och ställer upp hästen vid domaren.

Hästen ska stå med den manfria sidan mot domaren och vara "öppen" dvs benparet mot domaren ska stå lite framför och bakom benet på andra sidan. Viktigast med bakbenet för att få en harmonisk överlinje.

Gemeni skrev:
När domaren beodrar skritt går du med hästen

På en rak linje sedan vänder du och går rakt emot tillbaka. Viktigt att gå rakt dvs titta upp och fäst blicken på ngt bakom domaren. Håll rejäl längd på tyglarna så du inte hindrar hästens huvudrörelser eller går för nära. Du ska gå i höjd med bogen, oftast går man för långt fram.

I skritten håller du tyglarna i båda händerna om de är tillräckligt långa (vilket de ju helst ska vara). I traven och NÄR DU VÄNDER (vilket ingen verkar veta) så håller du tygeländen i högerhanden och spöet i vänster handen.

Rätta hästen helst framåt, rättar du den bakåt i uppställningen så kan den lätt ställa sig snett och konstigt samt kan lätt bli kort i kroppen.

Be ngn titta på dig, gäran en som är van!! Mkt viktigt!!!

Beror på vilken ras det är även där. T ex på shetland brukar man dela manen så hästen får en mittbena med lika mycket man på bägge sidor för att få en snyggare hals och överlinje. Då finns ingen manfri sida att visa :D

Det är också viktigt att du får vägvinnande gångarter så att det ser snyggt ut. Inte att det går för fort och inte för långsamt. också viktigt att det inte ser ut som om man måste dra och slitta i hästen för att få den att gå framåt. Men oftast brukar det inte vara några problem. ett tips är också att springa lite med hästen innan så den kommer igång. så det inte blir så mycket på en gång.

*lånar*

Var finns det häst vid hand-tävlingar? Nu blev jag lite sugen :) ...

Tror inte att det finns tävlingar med enbart visningsbedömning. På en del utställningar anordnas speciella handler-klasser där det är visaren som bedöms.

Titta på någon westertävling, tror det finns en gren där - inte bara visning av häst utan också lydnad. Kanske lättare att hitta tävlingar på närmare håll på så sätt. Och övningen behöver man ju alltid!

klövervaselin funkar bra vid ögon o mule. En viktig detalj är hur man klipper o formar för att farmhäva eller dölja breda eller smala halsar. Helt beroende på vad det är för raser.

Själva visningen har så många andra skrivit om så det struntar jag i

Liknande trådar

Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama