Häst vägrar gå framåt ut hagen!

Elinmunther

Trådstartare
Jag har ett varmblodssto på 9år som vägrar röra sig ur hagen. I förra stallet var hon otroligt orolig när de andra hästarna inte fanns omkring men hon följde mig alltid när vi gick ur hagen mot stallet. Nu när jag flyttat henne har det funkat superbra, hon är mycket mer harmonisk och inte alls lika flockbenägen. Men på senaste när jag ska ta in henne från hagen VÄGRAR hon att gå. Jag får på henne grimman men hon tar inte ett enda steg. Hur ska jag göra?? Sist tog det 30min att bara släpa oss in..

Jag har ett varmblodssto på 9år som vägrar röra sig ur hagen. I förra stallet var hon otroligt orolig när de andra hästarna inte fanns omkring men hon följde mig alltid när vi gick ur hagen mot stallet. Nu när jag flyttat henne har det funkat superbra, hon är mycket mer harmonisk och inte alls lika flockbenägen. Men på senaste när jag ska ta in henne från hagen VÄGRAR hon att gå. Jag får på henne grimman men hon tar inte ett enda steg. Hur ska jag göra?? Sist tog det 30min att bara släpa oss in..
Kolla upp om det ligger ström i marken, det kan räcka med att man släpper eltrådarna på marken för att en känslig häst ska känna obehag, om det inte är trådhage, ligger det nedgrävda kablar nära utgången?

Om det inte är el-relaterat, se till att det ligger nåt extra mumsigt i krubban när hon kommer in, börja ta spontana promenader och återvänd till hagen igen, ge henne längre hagtid, motionera mer så hon uppskattar att vila i boxen, börja leka följa john i hagen med massor av godis/beröm osv.

Finns lika många anledningar som hästar i sådana här fall, kolla att utrustningen passar, att hon inte har ont och därför "vägrar följa med och träna"

Hur gör du när hon inte vill gå? Hur gör du för att försöka få henne framåt? Om någon av mina hästar "fryser fast" brukar jag istället försöka få dem att gå åt sidan, ibland kan man "lura" dem att gå fram genom att liksom gå i sicksack.

när min häst fryser fast sådär så tar jag helt enkelt en liten jordkaka och kastar på/mot rumpan på hästen, inget som gör ont och inget som traumatiserar hästen :p, men det är en markering som betyder framåt.
i perioder (när det blir mer gräs på våren och hon brunstar t ex) så vill hon absolut inte gå in, de första åren ja ghade henne så innebar det att hon frös fast/drog iväg/ stegrade sig mot en och var allmänt jäklig om vartannat. kunde ta en timme att få in henne.
det jag hade då var en samling småsten/jordkakor i handen och godis i andra, kedja över nosryggen och hjälm på huvudet. frös hon fast så fick hon en jordkaka på rumpan och godis när hon gick rakt fram, försökte hon stegra sig/dra iväg så hade jag kedjan men i övrigt så stod jag bara still och hade fokuset framåt mot utgången. när hon gick framåt så var det alltid eftergift godis och beröm.

nuförtiden så är det bara att hon fryser fast lite, en liten kaströrelse med handen mot rumpan får dock igång henne igen. är ca en gång i halvåret hon trilskas med att gå in nuförtiden.

nej det är inte så att jag slänger stenar på hästen med full kraft, det blir inte ens som om man petar med ett dressyrspö. det skapar dock irritation, dvs stå still = jobbigt, gå fram = eftergift och belöning.

kan tillägga att min var av typen "försöker du flytta på mig sidledes så hugger och sparkar dig samtidigt. och vänder sen helt om och drar iväg i 190kmh."

Har haft två hästar som varit så precis när jag köpt dom. Skillnaden på mina hästar var att den ena var väldigt osäker och ängslig av sig, även väldigt lite hanterad (unghäst som bara gått på lösdrift i princip). Den andra var mycket hanterad (fd galoppör), ej rädd alls, däremot extremt flockbunden!
Båda hästarna lade jag ner mycket tid på precis i början på att träna just momentet att ledas (Inte i hagen, utan på promenader eller på ridbana el liknande). Ett dressyrspö i handen så man kan peta lite på rumpan som förstärkning är super! Och massor av beröm och godis :-) Jag ger också alltid en bit godis när jag hämtar in från hagen och sen när vi kommit in i stallet. Mutor funkar nästan alltid :angel:
Jag tycker att en häst ska kunna gå med en utan att man ska behöva dra och slita eller locka och pocka. Det tillhör grundhanteringen så funkar det inte så får man helt enkelt träna.
Jag tror det i grund och botten handlar om respekt och förtroende för mig som människa.

Jag brukade släpa in en stor valack från betet på kvällarna för han skulle va inne på natten. Helt klart tyckte han det var måttligt kul att lämna kompisar och gräs och långt att gå var det också. Men på honom fungerade det att helt enkelt snurra grimskaftet ganska snabbt med vänsterhanden så att änden på repet precis slog i marken. Det var tillräckligt för att han skulle skärpa till sig och gå med utan att stanna.

Jag själv har hanterat hästar som fryser med ett litet "knyck" som tex, med dressyr spö som lätt men med knyck rör hästens bakdel eller på marken som fått dem att " vakna till"
Eller som -ginne skrev fått dom att gå åt sidan men sen använt mej av dressyrspöet så som tidigare.
Jag har aldrig piskat dem eller varit arg utan varit bestämd som ledare och försökt se efter så hästen inte varit rädd för något före förstås.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?