Sv: Häst tandsläkaren!
Kolla upp hästens tänder av erkänt duktig hästtandläkare eller veterinär duktig på tänder.
Kom ihåg att en seriös hästtandläkare samarbetar med veterinär oxå..hästen behöver lugnande för att kunna bli undersökt ordentligt oftast.
efter besöket SKALL du veta vad som är lämpligt för intervall för just DIN häst,samt du skall veta vad din häst bör ha för bettstorlek osv samt andra tips.
Beroende på om din häst har ett normalbett eller överbett osv så varierar det vad som är rätt intervall för tandkontroll.
Mina hästar är i så bra skick så det varierar, har en med överbett men det är så litet så nu räcker det med återbesök 1ggr år mot förut 2ggr.En har perfekt bett han kollas nu som vuxen vartannat år.Men jag är oerhört uppmärkssam på om nåt spökar i munnen, är supernoga ..
Mina unghästar kollar jag alltid första gången vid ca 2års ålder, då kan ev överbett ev korrigeras och man slipper hakbett senare, dessutom kan vargtänder tas bort.
Smart är att kolla upp unghästar innan man börjar anv bett så slipper de obehag och ovanor.
När de fäller mjölktänder som mest anv bettlöst vid träning som sidepull eller mild hackamore..
Sen kollar jag upp unghästarna igen vid ca 4-4½ års ålder när mjölktänderna bytts ut, sen koll 1ggr år om inga symtom eller fått andra råd från hästtandläkaren.
Glöm inte bort pensinärerna heller, ingen häst skall behöva tappa hull för att inte foderstaten anpassats till gamlingens ev nerslitna blanka tänder ..anpassar man utfodringen kan hästen leva länge trots utslitna tänder.
Felaktigt utförd raspning kan förkorta hästens liv med flera år förutom smärtan..
En häst med ev överbett får enorma hakar om inte tänderna sköts rätt, vid ca 13-15 års ålder kommer hakarna bli så långa att de går emot motsatta käkens och orsakar enorma smärtor.. hästen kan va tjock som en gris ändå..
Även små hakar på en häst skapar spänningar, hästen kan inte slappna av och gå i rätt form eftersom käken blir låst .. vet hästägare som åkt in med i dem tycke "normala "hästar och efter beh är de lyriska över hur lättridna hästarna är utan tandproblem..när de väl kommit iväg är de så tacksamma att jag tjatat iväg dem för koll.
Där vi bor är det tjugo mil till duktig hästtandläkare enkel resa, inte långt om man vet man får proffessinell hjälp.
Jag vägrar låta nån oseriös hästtandläkare eller distriktsveterinär utan kunskap om hästtänder raspa i blindo på mina hästar.. vet många hästar som lidit i onödan pga av okunskap..
Var steget före, kolla upp hästen så du vet hur din häst ser ut i munnen, och kan förebygga problem, många hästar har bettskador pga okunskap och felaktiga bett..
Även feta hästar kan ha enormt smärtsamma problem i munnen, så tro inte på skitsnack om att en häst måste vara mager för att ha tandproblem..
Hästar kan få rörelsestörningar pga smärtor i munnen, vet en häst som gick snett pga tandproblem, trampade av sig samma sko ofta, när tandproblemet fixats så slapp hästen sitt ryggproblem och stelhet i bogar, och slutade trampa av sig skon..allt hänger i hop.
Det som händer i en del av hästen visar sig alltid på andra ställen i kroppen.. Så enkelt är det!