Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har erfarenhet av att hästen sticker ut tungan där det varit problem förutom utrustning, ridning etc? Rygg och käkar uteslutet utan andra problem? Har jätteproblem och vet inte längre vad jag ska ta mig till.
Vi har precis bytt stall och hon verkar trivas mycket bättre här, jag red ett tag på smärtstillande och då var hon fin.[/QUOTE]
Men då är det ju ett smärttillstånd vi pratar om. Be Vet att titta på henne igen.
Någon som har erfarenhet av att hästen sticker ut tungan där det varit problem förutom utrustning, ridning etc? Rygg och käkar uteslutet utan andra problem? Har jätteproblem och vet inte längre vad jag ska ta mig till.
Har en veterinär eller en riktig hästtandläkare kollat/gjort munnen på hästen?
Jag har använt mig att svenska vet med svenska påbyggnadsutbildningen för tänder och trott på det.
Efter att ha blivit övertalad att använda en riktig hästtandläkare(förvisso vet också) med 5-årig utbildning från USA är jag såld. Kommer aldrig använda svenska vet på tänder igen.
Jag har rek det här till flera elever nu också och fått positivt resultat på alla.
Min hade inte tungoroblem direkt. Men han var för känslig i truten.
Jag tyckte det verkade som han hade ont. Inget vet höll med.
Tandis däremot visade mig att han hade bettfel och väldigt ont.
Sen det fixades är det en helt annan häst.
Att tungan är ute kan dock vara tecken på att de inte är helt lösgjorda och helt i rätt form.
Jag har haft många utbildningshästar och elevekipage där tungan varit ute då och då tills hästen är lösgjord och på tygeln. Då upphör munjox a la gnissel, knaprande eller tungan ut.
Så jag brukar inte bry mig om tungan är ute. Den brukar åka in när de går rätt.