Häst sparkar oavbrutet i boxväggarna

H

hannnawahlberg

Hej! Jag har medryttare på ett 6årigt varmblodssto och ska ta hand om henne på heltid en månad nu då hennes ägare åker utomlands.
Men det är ett ganska jobbigt problem med henne, hon sparkar nämligen väldigt ofta i boxväggarna.

För det första stör det dom andra stalltjejerna, alla blir väldigt irriterade när man hör spark efter spark från hennes box.
Dessutom är det stora märken på väggen, och hon skulle säkert kunna ha sönder träväggen på ena sidan.

Det jag oroar mig mest för är att hon ska skada sig. Hon har nämligen redan VÄLDIGT mycket sår på benen. (små sår dock, men jag tycker nog att det är ovanligt många). Jag vet inte om hon skadar sig i hagen hela tiden, eller om det kan bero på att hon sparkar i väggen. Under all sorts ridning har hon nämligen skydd både fram och bak, så det beror nog inte på det.

Men hur ska jag göra för att få henne att sluta sparka?
Antingen permanent eller bara så hon inte skadar sig?
Har hört om gummimattor, men vart kan man köpa tjocka och väldigt stora mattor för att täcka hela väggarna? Hon sparkar upp till en meter högt ungefär, och på två av tre väggar. Dessutom är väggarna i något väldigt hårt material. Inte kollat noga men det ser nästan ut som något cement-liknande.

Det verkar inte heller ha något att göra med hästen brevid. Först stod en häst brevid henne och hon sparkade jättemycket och lade öronen bakåt osv, men de är jättebra kompisar ute i hagen osv.
Nyligen stod en nyinflyttad ponny brevid henne. Han är lägst i rang och hon bör ju på så sätt inte se honom som något slags hot, men lik förbaskat ska hon sparka i boxväggen.

Fast nu har man flyttat honom också, så det är en vägg mellan henne och stallets "ledar-ponny". Han har betydligt högre rang än henne och bossar väldigt mycket över henne i hagen, så mot honom borde hon inte heller sparka. Det är som sagt även en tom box mellan henne och närmsta häst, inte heller någon mittemot.

Någon som har några bra förslag eller idéer om varför hon håller på såhär?

Sv: Häst sparkar oavbrutet i boxväggarna

Kan hon vara uttråkad inne i boxen? Kanske kan ge henne nått att pilla med när hon är inne?
Min pålla har en aktiveringsboll för hundar, en sån man fyller med nått som trillar ut när bollen rullar, hon uppskattar den men sen har hon iofs inga direkta ovanor.

Hon har nog tråkigt?

Har hon mat, dvs hö och halm att pilla på i boxen? Grenar, kvistar etc är trevlig sysselsättning

Kan hon kanske få vara utomhus mer?

pröva att sätta upp ett insynsskydd till hästen intill, bara på ena sidan och se om hon slutar.

uppenbarligen vill hon sätta hästen bredvid på plats.
antagligen känner hon sig åxå trängd i boxen och reagerar med att försöka skrämma bort de andra runomkring sig.

kanske inte är det bästa, men om hon inte ser de sndra hästarna på sidorna, så kanske hon lugnar sig.

Jisses, jag måste nog läsa bättre innan jag svarar :D

Här håller jag klart med Cilla - förmodligen känner hästen sig trängd och tycker inte om att ha den andra hästen för nära. Prova med att sätta upp insynsskydd

Jag tror inte att det har att göra med de andra hästarna i stallet (något som ju du själv har kommit fram till). Snarare är det något annat som gör att hon inte trivs. Hur mycket står hon på box? Hur mycket grovfoder får hon? Hur stort är stallet (dvs är det mycket spring och rörigt)?

Vad är det hon vill med sitt sparkande? Sparkar hon med bak eller fram? Sparkar hon mot grannhästen eller i framsidan? Har du flyttat henne till nytt stall nu när du skall ha hand om henne en månad, eller står hon kvar ? Hur mycket är hon ute om dagarna?

Om det är så att hon står och skrapar/sparkar med fram i boxväggen kan det vara att hon vill ha mat och ägaren till hästen kanske brukar slänga in en tuss till henne och det man kan göra åt det är att skrämma hästen lite lätt när den börjar då hästen inte tar illa vid det men förknippar att det inte är okej att skrapa/sparka men om hästen slår med bakbenen så är det aningen uttråkad eller så trivs den inte i stallet/boxen. Jag har en vbl kille som slår i boxväggen om han står bredvid en annan häst

Insynsskydd vid foderkrubban och grovfoder så att hästen har något att göra.

Jag skulle absolut rekommendera gummimattor på väggarna.. Skulle också ha ut henne så mycket som möjligt, ge henne regelbunden motion och försöka hålla henne sysselsatt i boxen :)

KL
Det här med insynsskydd, vart finns det att köpa? Vad är det för slags grej och hur sätter man upp det?

Låt henne vara ute sålänge det finns folk i stallet! Eftersom folk störs borde de vara införstådda med att de kan ta in henne sedan.... Se till att hennes mat är så långt bort från boxgrannen som möjligt och se till att boxgrannens mat är så långt bort från henne som möjligt.

Det kan bli bättre nu när boxen är tom närmas henne.

Jag har en sådan häst och det viktigaste är faktiskt boxgrannen. Det ska helst vara en inte hungrig boxgranne utan en som också har fri tillgång på hö i boxen. Jag har henne hellre ensam utan direkta boxgrannar än med en som inte passar henne då det inte är bra för benen att sparkas på det sättet.

Du kan sätta upp sprängmattor eller utrangerade gummimattor som har legar i transporten.

min stora häst sparkar också ganska mycket ibland, men det är bara vid maten och när box grannen irriterar henne för mycket.
box grannen gnäggar och stressar vid maten, och då försöker min stora häst säga till honom att sluta varpå han blir sur på min stora häst. ond cirkel men jag kan inte flytta på dem då jag bara har 2 boxar i stallen :( de är ändå hyffsat bra vännen i hagen och ingen av dem vill vara ensamma när man rider den ena. för att undvika bråk och sparkar så ger jag box grannen kraft foder först och min stora häst hö först.

Hade en ponny i stallet som la sig till med detta som en ovana. Hon skrapade /slog med frambenen i boxdörren konstant när det var folk i stallet. Ägaren la in en tuss hö varje gång för att få tyst på henne, och det hjälpte ju inte så himla bra...

Om det nu är så att hon sparkar så mycket som du beskriver skulle jag definitivt sätta upp gummimattor runt hela boxen för att skona hästens ben. Och tills det är färdigt skulle jag bandagera med stallbandage (högt över framknäna eftersom dessa kan ta stor skada) för att skydda och dämpa vid stötar.

har också haft en häst i stallet som var precis sådär och hennes ägare började ge henne nånting som heter Munkpeppar, det är sånt man ger till hästar som är välldigt brunstiga. det funkade jätte bra! kanske är värt att prova iallafall :)

Min ena häst sparkar på boxdörren.

Han gör de när han talar om att: Han är färdig med frukosten och vill ut i hagen, när han tycker det är dags för mat/tigger, talar om att han också finns om jag är där men inte hos honom.

Det beror även på dagsformen. Dålig motion = mycket spark. Bra motion = Lite spark.

Har lindrat sparkandet med en trädstam att visa sina bäverkunskaper på!

Hur mycket står hästen inne?
Får den tillräckligt med varierad motion?
Har den stor tillgång till grovfoder?

Det är det första jag tänker på, att hon har tråkigt kanske. En gummiboll kanske fungerar?

Nu har du fått många tips.Du ska få ett till som sista nödlösning. Vet en häst som skarpade så mkt i väggarna så den tyvärr hann att förstöra sina ben.

Men vad du kan göra är att sätta upp ballonger i boxen och när hästen lyckas träffa en sådan så smäller det till precis i rätt ögonblick. Den gör kanske om det en gång till men den lär sluta upp ganska fort med att sparka i väggarna;)

sålänge inte ballongerna smäller av ändå och hästen börjar vägra gå in i boxen istället....

Förresten glöm inte att fråga ägaren innan du eventuellt exprimenterar med något nytt.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor