Häst som välter när man lyfter bakbenen

SoffiProppi

Trådstartare
En häst i stallet välte i boxen imorse när hovarna skulle kratsas. Är det någon här som varit med om detta förut? Vad hade i sådanafall den hästen för "diagnos"? Och blev den helt återställd?

Veterinär är såklart tillkallad, jag är bara nyfiken på vad andra har för erfarenheter av detta :)

Aldrig hört om :O
Uppdatera oss gärna om hur det går och vad veterinären säger.
Vet du vad som hände? Typ lyfte man väldigt högt? Tjafsade hästen innan? Hade hästen rört sig normalt innan eller kan den ha stått och "sovit" lite väl tungt?
Innan en häst helt trillar omkull tycker man att det ska ha gått långt..

En häst i stallet välte i boxen imorse när hovarna skulle kratsas. Är det någon här som varit med om detta förut? Vad hade i sådanafall den hästen för "diagnos"? Och blev den helt återställd?

Veterinär är såklart tillkallad, jag är bara nyfiken på vad andra har för erfarenheter av detta :)

Vad är det för häst?
Ålder? Tidigare problem?
Skadad?

Min häst lade sig när man lyfte bakbenet förut. Den hade gjort sig illa i hagen och förmodligen kändes smärtan av när bakbenet lyftes högt. Men att falla omkull låter som att hästen har problem med balansen. Kanske fått nån fästingsjukdom?

Svarar alla i ett! :)

Bakbenet lyftes helt vanligt, kom inte så högt innan hästen välte. Han var inte stissig på något sätt och har inga kända skador sen innan, är i full tävlingskondition.

Ingen temp, inte halt, men försökte man lyfta benet igen så började hästen välta/luta (men vi avbröt innan han föll). Så himla konstigt! Hästen är mellan 5-10 år (;)).

Bra tanke med fästingsjukdom! Dock har hästen inte varit ute på gräs eller i skog på jag vet inte hur länge, går bara i grushage..men värt att kolla upp!

Bakbenet lyftes helt vanligt, kom inte så högt innan hästen välte. Han var inte stissig på något sätt och har inga kända skador sen innan, är i full tävlingskondition.

Ingen temp, inte halt, men försökte man lyfta benet igen så började hästen välta/luta (men vi avbröt innan han föll). Så himla konstigt! Hästen är mellan 5-10 år (;)).

Bra tanke med fästingsjukdom! Dock har hästen inte varit ute på gräs eller i skog på jag vet inte hur länge, går bara i grushage..men värt att kolla upp!

En utav våra islandshästar har svårt med balansen just när vi ska kratsa bakhovarna. I hans fall är det pga ålder då han är 30 år gammal i år. Tar man det försiktigt och låter han lyfta själv går det bra. Hoppas ni kommer fram till vad det är för fel.

Känns ju (j*vligt) oseriöst att inte skriva hästens ålder... troll?

Känns ju (j*vligt) oseriöst att inte skriva hästens ålder... troll?
Läs igen, det står att den är mellan 5 - 10 år, vad spelar den exakta åldern för roll?
SoffiProppi har skrivit fler inlägg (> 12 000) än vad du har gjort (333), är du ett troll av den anledningen? :confused:

Bara en allmän fundering..
Går hästen på bete?

Fång? (kan visa sig på otroligt konstiga sätt ibland och spec kan de vara ovilliga att lyfta ben och hålla det uppe pga smärtan)

Men annars är det nog bara invänta vetundersökning..kan ju vara allt nervkläm till fästingsjukdom eller vad som helst egentligen.

Korsförlamning?

Bara en allmän fundering..
Går hästen på bete?

Fång? (kan visa sig på otroligt konstiga sätt ibland och spec kan de vara ovilliga att lyfta ben och hålla det uppe pga smärtan)

Men annars är det nog bara invänta vetundersökning..kan ju vara allt nervkläm till fästingsjukdom eller vad som helst egentligen.

Om du från marken backar hästen, ryggar den normalt utan konstiga bakbensrörelser?
*funderar kring shivering*

Anaplasma?

Kan ge vinglighet/balanssvårigheter och "märkliga" symtom...

Tack för alla svar (och nej, han går inte på bete :))! Vi valde att avvakta en dag och se om han blev bättre. Dag två var han fortfarande vinglig när man lyfte benet och började luta men inte alls så mycket som tidigare. Samma dag som vet skulle komma ut var han som vanligt... Troligen så var det en nerv som hamnat i kläm, för vi har inte märkt någon udda med honom alls sen den 2/7 (då tråden postades).

Så, då blev man lite klokare och en erfarenhet rikare! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka