häst som vägrar gå fram

Y

_yest

Hej
Jag har ganska nyligen börjat rida en jätte trevlig 5-årig valack några dagar i veckan. Lätt att arbeta i form och har tidigare inte alls haft några problem att gå i paddocken.. Men det senaste halvåret har han börjat stanna och vägrat gå fram hur mkt man än skänklar på. bara står silla. Ju mer man har pressat honom med skänklarna dessto surare blir han. Sätter hårt mot hårt verkar det som.

Han kan vara hur fin som helst, spetsade öron och jobba på jätte bra, men helt plötsligt stannar han och vill inte mer. sedan efter att ha tjatat ett tag på honom går han framm igen som om ingenting har hänt med öronen fram.

Ett tag var han helt omöjlig och bet efter fötterna på en, det gick nästan inte ens att få hnom i skritt.. men det börjar bli lite bättre nu. och nu är det inga problem i skritten, bara ibland i traven.
Så fort man kräver något av honom som han inte vill så tar det stopp.

Han rids sällan i paddocken kanske en gång i veckan och han är hur underbar som helst ute.
Han är en häst som många olika ryttare rider på då han är med i versamhet.

Någon som har någon bra idé vad man kan göra åt detta?

Sv: häst som vägrar gå fram

känner igen det där ;)

det låter som om han vill testa dig hela tiden. antingen träna mer dressyr och ledarskap.. eller;

Nästa gång han inte vill gå frammåt, börja backa! backabackabacka! sen driv honom frammåt. går det inte, backa mer!

det gick på vår förra häst, backade så här en gång, sen stannade han aldrig mer, inte med oss iaf ;)

Lycka till med pollen :D

rider du med sporrar lr? vissa hästar är jätte känsliga för det så om du nu rïder med det pröva utan :D

känner igen det där jag me...
har en 6-års dam som tycker det e jätte bra å stå still när matte börjar kräva lite :) hon blir stel som en pinne å man får ingen kontakt eller oxå så blir hon förbannad å börjar backa eller slår mot skänkeln. har märkt att det blir inte bättre om man tännder till å blir förbannad. var värst som 4-5-åring men e bättre nu. blir sur när man tex rska träna skänkelvikning eller sammla galoppen

Ett sto som jag ridit på ridskolan gör sådär också .. ofta när man blir lite osäker eller jag man vill göra någon "krävande" (galopp ofta), då stannar hon direkt och VÄGRAR gå fram .. sjukt jobbigt :s hon går bara fram om någon annan travar förbi nära så att hon får "snålskjuts" .

Wippos: Jag ska testa backa med honom och se om det fungerar =) Tack för tipset! Han är verkligen jätte fin när han vill!

EmmaaPraahl: Brukar inte rida med sporrar, han har en bra "motor" när han väl vill ;)

Ska rida imorgon i paddocken, vi får se hur det fungerar med att backa!
Funderar på om han har kommit in i en "trotsåldern".. Så förhoppningsvis så kommer det gå över så småning om..

För mig används inte sporrarna för att hästen ska gå fram bättre iaf :p

Han har inte ont någonstans?

Känner igen det där med.. det har nyligen visat sig att min häst är halt på båda bakbenen och har något fel vid korset och det är därför han har hållt på så, för att han har haft ont.. Kolla upp hästen för säkerhets skull.. När jag köpte min häst så höll han på så jättemycket när vi red i paddock/ridhus. Sen så höll han upp med det några månader, gjorde det bara någon enstaka gång. Men nu som sagt har det visat sig att han har gått med något som gjort ont på honom. Känns lite jobbigt, för jag trodde han bara var dum:(

Låter onekligen som han har ont någonstans. En snabb förändring hos en i övrigt arbetsvillig häst kan vara tecken på smärta. Att han dessutom är mer villig att ta hårda skänklingar istället för att gå fram, samt biter efter dina fötter gör att jag tror att han har ont någonstans :( Kanske kan vara värt att kolla upp om han har ont i rygg/kors/ben?

kan tillägga att på den hästen vi fick backa med hade inte ont. Vi kollade upp honom med kiropraktiker, tandläkare och vanliga vet.

han var bara en som ville testa, därför vi fick tipset om backning :)

jag lånar lite...

Jo jag har hört att om hästen vägrar att gå fram, bara står still eller går i sidled, ska man snurra hästen. Alltså ta handen rakt ut så att hästen snurrar ett varv. Sen ska man lägga till skänkeln när man är tillbaka på utgångsläget. Om hästen fortfarande inte går framåt snurrar man ett varv till osv.

Vad tycker ni om den metoden? Och vilken är bäst i förhållandevis till backning?

hm, jag brukar snurra med min häst när han krabbar,
men det är dels för att han inte ska sätta av åt andra hållet och dels för att man får bättre kontroll om han får röra sig runt istället för och steppa och gå åt sidled... fast detta har inget med att han vägrat gått frammåt, utan mer vägrat stå stilla eller fortsätta åt rätt riktning:crazy:

Dock har jag aldrig testad backa med min heller, inte behövt.

Hej
Jag har ganska nyligen börjat rida en jätte trevlig 5-årig valack några dagar i veckan. Lätt att arbeta i form och har tidigare inte alls haft några problem att gå i paddocken.. Men det senaste halvåret har han börjat stanna och vägrat gå fram hur mkt man än skänklar på. bara står silla. Ju mer man har pressat honom med skänklarna dessto surare blir han. Sätter hårt mot hårt verkar det som.

Han kan vara hur fin som helst, spetsade öron och jobba på jätte bra, men helt plötsligt stannar han och vill inte mer. sedan efter att ha tjatat ett tag på honom går han framm igen som om ingenting har hänt med öronen fram.

Ett tag var han helt omöjlig och bet efter fötterna på en, det gick nästan inte ens att få hnom i skritt.. men det börjar bli lite bättre nu. och nu är det inga problem i skritten, bara ibland i traven.
Så fort man kräver något av honom som han inte vill så tar det stopp.

Han rids sällan i paddocken kanske en gång i veckan och han är hur underbar som helst ute.
Han är en häst som många olika ryttare rider på då han är med i versamhet.

Någon som har någon bra idé vad man kan göra åt detta?

Kan det vara Dimitrii? ;)

josefinefreed Haha klart att det är Dimitrii ;)

Ska prata med ägaren om vi kan kolla upp honom!

Idag var han ändå rätt fin att rida. Mycket mer sammarbetsvillig och jag kunde kräva lite mer av honom.. Att backa fungerade relativt bra då han gick fram. Men det hände att han stannade igen då och då =)
Men som sagt så ska jag prata med ägaren. Han hostade idag oxå, vilket jag aldrig har hört han göra förut :O

Kolla igenom honom noga så att han inte har ont någonstans.

Hästen måste först och främst lyssna på dig. Om du tex, rider på fyrkants spåret så kan du prova med att göra halt, ha inget krav på form. Så fort han stannar så ger du eftergift, han ska dock fortfarande stå stilla och vänta på din nästa hjäp, Om han går så är det bara att göra en ny förhållning. Sedan skänklar du på honom, och han får gå.
Gör det tills han lyssnar på DIG.
Det är en simpel och bra övning. Ge mycket berömm!! så kommer han att tycka det är roligt.

Berömm kan vara så lite som att bara ge efter lite med tygeln.
Beröm och straff, straff är för mig när man tex, gör en förhållning. Beröm när man ger efter.

Hästen ska vänta på dig tills din hjälp kommer. Och den gör det med glädje...vem gillar inte att få berömm liksom?

otroligt sluddrigt inlägg:rofl: jag ska gå och lägga mig nu!

Hästar gör aldrig något utan en orsak han kanske har ont någonstans...

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 134
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama