Häst som tror att det är dags för tävling

K

Kissy

Jag har ett problem med min häst, det går bra att rida honom själv i paddock men idag tänkte jag testa rida honom blanda andra ryttare i samma paddock för att få ridlektion men när jag gick in med honom trodde han att det är tävling för honom så började han bli spänd och tittigt och man kan inte ens sitta upp på honom för då sticker han direkt.

Han är genast galopptränad, han kan inte dressyr eller hoppning. Sen var jag tvungen avbröt ridningen så drog jag in honom i stall igen så blev han lugnt igen. Ridläraren tipsade att jag ska börja rida i paddock med en ryttare sen om det är bra så börjar vi med 2 st ryttare men jag har inte kompisar som rider.

så jag vet inte vart jag ska börja med?

Det är inte kul att inte kunna vara med på ridlektioner (tanken är att han tränas för dressyr- han ska ju bli ridhäst)

Det går bra att rida honom själv i paddock men han ska kunna vara lugn om jag ska tex tävla med honom någon gång.

Har haft honom bara i 1 månad.

Jag tänker inte bli av med honom men jag ger honom gott om tid och utveckla honom men

allt jag vill är att han ska kunna rida blanda andra i gruppen.

tacksam för tips
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Börja med att bara stå inne i padocken när andra rider, du kan bara stå bredvid så att h*n får titta på de andra utan press. Börja sedan att longera när de andra är där samtidigt.
när detta funkar ok kan du ju börja skritta omkring bland de andra utan att kräva något förutom skritt.

Så har jag fått göra med mina föredetta galoppörer och även min quarter som blev tyvärr blev trängd av en mega kuse i ridhushet när hon var nyinriden. (störst går tydligen först, skit i att vis hänsyn:mad: ...)

Det brukar fungera att göra så men det tar tid.

Lycka till!!:)
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Börja med att bara stå inne i padocken när andra rider, du kan bara stå bredvid så att h*n får titta på de andra utan press. Börja sedan att longera när de andra är där samtidigt.
när detta funkar ok kan du ju börja skritta omkring bland de andra utan att kräva något förutom skritt.

Så har jag fått göra med mina föredetta galoppörer och även min quarter som blev tyvärr blev trängd av en mega kuse i ridhushet när hon var nyinriden. (störst går tydligen först, skit i att vis hänsyn:mad: ...)

Det brukar fungera att göra så men det tar tid.

Lycka till!!:)


Tusen tack!

Jag ska testa på måndag och utveckla honom! :banana:

tack en gång till
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Tänk på att det tar Lååång tid att lära käna sin häst.
1 månad är ingenting !!
Vi har alla våra ups and downs med våra hästar.

Hej från Hambo
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Vassego'!! :) Hoppas att det fungerar, och låt det ta tid=Rom byggdes inte på en dag!!
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

japp.. tålamod o små steg åt gången...är ju en ny situation att gå i ridhus/paddock med andra hästar och INTE springa ikapp..
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Tänk på att det tar Lååång tid att lära käna sin häst.
1 månad är ingenting !!
Vi har alla våra ups and downs med våra hästar.

Hej från Hambo

Jag vet redan om det så lugnt..

Jag har inte sagt att jag ska lämna borta honom. Jag bad bara om råd hur jag ska göra.
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

japp.. tålamod o små steg åt gången...är ju en ny situation att gå i ridhus/paddock med andra hästar och INTE springa ikapp..

Det vet jag, jag ger honom gott om tid, jag vet att det kan ta lång tid eller flera månader.

Jag älskar honom överallt.
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

andra har ju redan gett de klokaste råden, tid å' tålamod ;)
Jag gissar mig till att det är en ridtravare du har (?)
Vet inte om du är med i ridtravarföreningen... annars tycker jag att det är ett bra tips och ett sätt att träffa andra med travare och ta del av alla tips som man kan få genom deras hemsida
www.ridtravare.com
Nu vet jag inte om du hållit på med travare innan, men något som ofta leder till tråkigheter är att ibland det vi ber om betyder något helt annat för travhästen... den gör vad den tror att vi vill och resulterar i bestraffningar i värsta fall :(

Lycka till :)
Och sen kan jag bara instämma att det tar låååång tid att hitta knapparna.... jag börjar äntligen komma underfund mer och mer men min dam och vi har haft varandra i ett år och tre månader nu ;)
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Norrsken 81: jag tror att hon hade en galoppör och inte en travare..omjag förstått det rätt i hennes första inlägg:bump:
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

andra har ju redan gett de klokaste råden, tid å' tålamod ;)
Jag gissar mig till att det är en ridtravare du har (?)
Vet inte om du är med i ridtravarföreningen... annars tycker jag att det är ett bra tips och ett sätt att träffa andra med travare och ta del av alla tips som man kan få genom deras hemsida
www.ridtravare.com
Nu vet jag inte om du hållit på med travare innan, men något som ofta leder till tråkigheter är att ibland det vi ber om betyder något helt annat för travhästen... den gör vad den tror att vi vill och resulterar i bestraffningar i värsta fall :(

Lycka till :)
Och sen kan jag bara instämma att det tar låååång tid att hitta knapparna.... jag börjar äntligen komma underfund mer och mer men min dam och vi har haft varandra i ett år och tre månader nu ;)


Min häst är tyvärr inte travare=)

Utan en fullblod=)

Jag vet att det är viktigt med tålamod men jag vill bara veta vad det finns för metod som jag kan testa som jag kan träna flera gånger

tack för svar iallafall:bump:
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Hur går det för er?? Vill ha en uppdatering!:bump:

Det går bra tycker jag, testade släppa ut honom i hage som ligger perfekt nära till paddock, han var lugnt när det är en ryttare eller två ryttare som rider men inte flera. Men nu är ridskola stäng för säsong.. öppnar igen i Feb så det blir nog svårare att träna men bra för då har jag paddock för mig själv att träna.

Träna miljöträning och gå ett rund utanför stall så han kan kolla vad det fanns utanför och det gick bra också. Det kom bil också men han var duktig. Har även testat gå förbi traktor när traktor var på så det gick bra men man får bromsa honom lite för han vill gärna gå snabb förbi:)

men nu har jag varit as sjuk i 4 dagar:( så han har mest latat sig i 4 dagar...men imorgon ska han ridas så han får motioneras:d .

Det lär ta lång tid innan han anpassar sig, det är inte problem för mig;) .

Det är mycket saker jag ska göra med min pålle och det är långt dit innan jag har gjort mitt jobb att min pålle blir den som jag vill ha:D .
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Det går bra tycker jag, testade släppa ut honom i hage som ligger perfekt nära till paddock, han var lugnt när det är en ryttare eller två ryttare som rider men inte flera. Men nu är ridskola stäng för säsong.. öppnar igen i Feb så det blir nog svårare att träna men bra för då har jag paddock för mig själv att träna.

Träna miljöträning och gå ett rund utanför stall så han kan kolla vad det fanns utanför och det gick bra också. Det kom bil också men han var duktig. Har även testat gå förbi traktor när traktor var på så det gick bra men man får bromsa honom lite för han vill gärna gå snabb förbi:)

men nu har jag varit as sjuk i 4 dagar:( så han har mest latat sig i 4 dagar...men imorgon ska han ridas så han får motioneras:d .

Det lär ta lång tid innan han anpassar sig, det är inte problem för mig;) .

Det är mycket saker jag ska göra med min pålle och det är långt dit innan jag har gjort mitt jobb att min pålle blir den som jag vill ha:D .

Kul att det går framåt, och skönt att ni kan få lite lugn och ro när ni tränar!! Passa på att lunka omkring i padocken nu när ni kan vara ifred. långsam trav och skritt så att pållen får slappa lite.

Ha en riktig god-jul och ge pållen en morot ifån mej!!:)
 
Sv: Häst som tror att det är dags för tävling

Kul att det går framåt, och skönt att ni kan få lite lugn och ro när ni tränar!! Passa på att lunka omkring i padocken nu när ni kan vara ifred. långsam trav och skritt så att pållen får slappa lite.

Ha en riktig god-jul och ge pållen en morot ifån mej!!:)

Kanske lite sent men god jul efterskott:D Ger dina pålle morot från mig också:D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp