Häst som trilskas vid ledning.

Sv: Häst som trilskas vid ledning.

Lånar knapp....

Var visst en och annan som retade sig lite på mitt kedjetips......

Alla gör givetvis som de vill, och man kan ha kedjan under hakan oxå, eller över nosryggen....

Personligen ser jag ingen skillnad på kedjan, eller att ha bett på hästen. Sliter den sig, så är skaderisken like stor med tyglar dinglande som med grimskaft.
Och poängen är ju inte att man ska rycka och slita allt man kan.....
Det räcker med små fina hjälper för att de flesta ska lyssna.

Vi fick iallafall lära oss att lägga kedjan genom munnen när jag gick på NB-gymn.
OCH den skadar inte i munnen om man inte drar i den.

Till trådskirvaren: Kul att det går bättre med din häst! Jobba på och sätt kedjan som du själv tycker är bäst! (om du alls behöver den!)

Jag är inte särskilt förtjust i någon av lösningarna med kedjegrimskaft (varken över eller under näsan). Har sett för många skador av detta för att anse det vara en god lösning.

I så fall tycker jag ett stigbett är en bättre lösning, det är lätt att få av, behövs minimalt med styrka hos handlern och träs bara med en rem över grimman.

Ofta handlar det om en dålig vana hos hästen, "går det så går det". Om man gör det till en vana att INTE gå iväg och äta gräs tar det i de flesta fall inte så långt tid innan de uteslutit utflykten.

Lycka till vilken lösning du än väljer.

Tack! Det kan jag behöva! Poängen är att han aldrig har fått gå och beta när han har grimskaft på sig.
I dag slet han sig en bit innan hagen. Synd för det har gått så bra ett litet tag nu. Det hjälpte inte att jag höll i grimman, han bara travade iväg. Struntade fullständigt i mig. Kanske ska jag låtsas som ingenting och fånga honom och leda honom rätt igen utan att säga något?

Det är svårt, men det blir träns i morgon när han ska ut till hagen och i mogon eftermiddag blir det träning på ledning.....

Hästar är ett djur som går naturligt MOT tryck - en kedja under hakan säger således inte "upp", det skulle däremot en kedja över nacken kunna göra.

Senast ändrad:

Lägg kedja ÖVER nosen.

Nu är det ju inte jag som har problem men en kedja över nosen skulle kunna få samma effekt som en kedja över nacken - dvs hästen går uppåt och det var väl knappast den effekten som önskades?

Självklart går man inte och drar i grimmskaftet hela tiden när man leder hästen. Ett icke spänt grimmskaft, får ingen sådan effekt.

*suck*

Det sa jag inte heller men om man läser ursprungsinlägget, dvs från hon som vill ha hjälp, så har hon ju en häst som drar och således inte har lärt sig att gå från tryck och jag tycker inte att det är lämpligt att ha ett grimskaft över nacke eller nos då.

hehe, jaa, där ser man hur förvirrad man kan vara... Pinsamt värre... :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 474
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 189
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Jaa, som rubriken säger: hur tränar man en häst som är livrädd att bli ensam? Det går inte ens att leda honom ordentligt, utan han bara...
Svar
3
· Visningar
1 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar