Häst som trilskas vid ledning.

Enya

Trådstartare
Min häst är en stor nordiskorsning som är jättesnäll :love: . Men nu testar han nog mig för fullt! :devil: När jag ska leda honom de ca 500 m till hagen så passar han på att dra i väg ut i åkern för att käka gräs. När jag fångar honom gör han bara om det några gånger till. :mad:
Vad ska jag göra åt det??? :confused: Man kan ju leda honom i träns, men det tycker inte jag ska behövas, det tar ju inte bort problemet.

Jag kan tyvärr inte lägga grimskaftet runt mulen, vet inte hur man gör ( trots att några här har förklarat...). jag har ett hingstgrimskaft, men använder bara det som vanligt. Jag är inte stark nog att hålla iemot när han bara drar iväg och han struntar i mitt höga NEJ.

Någon som har en idé? :idea:

Sv: Häst som trilskas vid ledning.

Köp en rep grimma, de har samma funktin som om du skulle lägga grimskaftet runt mulen. När du känner att han drar det lilla minsta så löägger du en volt, varje gång.

Varför inte leda i träns tills du känner att han börjar lyda dig. Sedan kan du ju byta till grimma om du vill. Kan tillägga att det inte fanns en chans i världen att jag skulle gett mig på att leda min fd häst i grimma. Det kan ju hända olyckor om hästen sliter sig från en också :( .

Ett jättevanligt problem: hästen respekterar dig inte för fem öre. Det handlar inte om att den är dum - tvärtom, den kan, så då gör den det. In i padocken, ta med någon som är DUKTIG på hästhantering och träna upp lite allmänt ledarskap! Tro mig, det här är inte ett problem som kommer att "gå över". Du måste göra något åt det, helst igår, och du måste be om hjälp!
SJÄLVKLART är du inte tillräckligt stark att hålla fast honom, han väger hundratals kilo, och det är inte meningen att du ska måsta hålla fast honom heller. Han ska lita på dig, och du ska lita på honom.

Överraska honom med att göra något oväntat utan för stallet.

Jag rekommenderar ett kedjegrimskaft. Lägg kedjan genom munnen på honom, så får du smma effekt som ett träns, och det är lättare att släppa honom, från det, än att tränsa av.
Du behöver träna ledarskap, så att han lyssnar på dig!!!

Är han lika dum när du rider honom???

Läs på NH-sajten? här på buke, så får du mycket hanteringstips och ledarskpsövningat där.

jag håller med Arwyn, tror det behövs ledarskapsövningar.
har själv varit med om massa hästar som gör detta.
detta har löst sig genom att hålla på med en massa ledarskapsövningar, löslongering och sen avnänder jag alltid repgrimma+ett ganska långt grimskaft.

varför inte pröva att fara på en kurs?
då får du ju proffisionell hjälp, vilket jag tycker
är de bästa om man inte själv kan. eller be om hjälp
av någon erfaren...

lycka till ;)

Ja jag har lyckats med ett besvärligt varmblod som "dyker" ner i gräset genom att ta grimskaftet i vänster hand och hålla höger hand i nosgrimman (vid ringen). Så fort jag känner att han "är på väg" rycker jag snabbt till och detta funkar nu. Man får bättre kraft är att hänga i det långa grimskaftet. Han får även mycket beröm när han accepterar mitt NEJ och jag tar alltid ut och in honom på detta viset nu så han inte får ett "återfall".

kedja.

Trä den genom ena sidoringen på grimman, under hakan på hästen och fäst i den andra. Då får du lite mer och sätta emot om han drar iväg

Jag ledde honom i träns till hagen i dag och i grimma från hagen, båda sakerna gick bra. Tror och hoppas att det bara är så att han testar OM det går att få som han vill, tror inte att han använder detta mer när han upptäcker att det inte går at dra iväg. Han är inte sån när jag rider alls.
Jag kan lite ledarskapsövningar som jag ibland kör med och då är det inga oklarheter vem som är ledaren och aldrig annars heller, bara just när vi går förbi åkern med gräs.

jag ska testa att ha kedjan genom munnen ett tag och samtidigt köra lite ledarskapsövningar när jag ska leda honom.

Tack för tipsen.

Låter helt absurt att folk stoppar kedjegrimskaft i munnen på hästar! Vad händer om hästen blir rädd, drar eller fastnar? Vi vet ju att hästen är ett flyktdjur och drar till något går sönder, i detta fall kan man tänka sig underkäken, tänderna.
Nej, var rädd om hästens mun och skapa dej en bra relation till din häst istället för skarpare vapen.

Ann

Håller med föregående talare: STOPPA INTE KEDJAN GENOM MUNNEN!!! Tänk dig själv att ha en kedja genom munnen som ligger och skaver och gnider, och, som föregående talare sa, om den blir rädd så riskerar du en sönderslamsad mun. Har sett årminstone en häst med tungan halvt avskuren efter den behandlingen!

Senast ändrad:

Oj då, det tänkte jag inte på... Tur att jag inte gjorde det idag utan tog på tränset igen. Det gick hur bra som helst idag, ingen tendens till att trilskas varken i morse eller nu i kvö´äll, och det är ju bra. Ska inte använda träns i morgon uten helt enkelt ta ett rejält tag om grimman på honom och se om det hjälper.

Tack för att du väckte en knas som jag!!

EmblaAsk skrev:
Jag rekommenderar ett kedjegrimskaft. Lägg kedjan genom munnen på honom, så får du smma effekt som ett träns, och det är lättare att släppa honom, från det, än att tränsa av.

Det tyckte jag var ett lite dumt svar... vad händer om man drar till med kedjan i munnen på hästen?? Förmodligen så blir det sår på lanerna och det lär inte göra hanteringen lättare! Eller om hsäten fastnar nån stans..

Bättre tycker jag att det är att isåfall sätta kedjan under hakan på hästen. Såhär gör man:
Sätt på hästen grimma. Ställ dig på den sidan av hästen som du går när du leder honom, vanligtvis vänster. Trä in kedjans hake genom sidoringen i grimmans "nosgrimma", dra kedjan under hänstens underkäke och haka i motsvarande ring på andra sidan. Detta fungerar som ett strypkoppel till hund- när hästen drar nyper kedjan under hakan - och när den lyder och går snällt bredvid dig så slackar kedjan.
Min häst har respekt för kedjan så jag behöver sällan ta i hårt när jag leder honom med den, det räcker liksom att det är där. Har jag däremot ett vanligt grimskaft, så märker handet direkt och börjar dra.

Senast ändrad:

Jo, man undrar vilket bett som motsvarar kedjans effekt i munnen? Är detta ett utbrett användningsområde av kedjegrimskaft? Jag kan dra mej till minnes att jag sett en bild i Ridsport men trodde jag såg fel :confused:
Rent djurplågeri!! :mad:

Håll ett raskt tempo, som dock bestäms hur fort det skall gå av dig INTE

Håll ett raskt tempo, som dock bestäms hur fort det skall gå av dig INTE av honom. Håll också lite kortare i grimskaftet, ifall du håller väldigt löst i honom men inte så kort att han bara börjar spänna sig och bränner på.
Testa det för håller du kontrollen över tempot och det inte lullas fram så kommer han ha svårare att tänka på annat och dyka ner i gräset. Håll honom uppmärksam på dig! :)

Hästar är djur som reagerar på tryck, och nackdelen med att sätta en kedja under hakan är att du får ett tryck som säger "uppåt". Har man en häst som reagerar väldigt lätt på sådant så riskerar du en häst som reser sig.

Han är inte så jättekänslig egentligen. Vill nog mest göra rätt, men ibland " glömmer" han sig lite. I dag blev det ett rejält tag i grimman med höger hand och grimskaftet i vänster som en extra säkerhet. Det gick bra både till och från hagen, och idag när jag red gick det jättebra. Jag är nöjd med honom nu, och hoppas att allt beröm har gett resultat så att han går ordentligt igen. Men jag kommer fortsätta med att hålle i grimman ett tag till.

Tack för era tips!!

Kedjan genom munnen har jag inte testat, men tänkte inte på följderna...*sorry*!

Zindy16 skrev:
kedja.

Trä den genom ena sidoringen på grimman, under hakan på hästen och fäst i den andra. Då får du lite mer och sätta emot om han drar iväg

detta är det bästa sättet tycker jag! inte för att ja är i kontakt med hästar ofta numer men när jag väl är det (red för ett tag sedan, pojkväns moster äger en gård med flertalet hästar, praoat på både Åby Travbana och ridskolor m.m)

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 474
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 189
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Jaa, som rubriken säger: hur tränar man en häst som är livrädd att bli ensam? Det går inte ens att leda honom ordentligt, utan han bara...
Svar
3
· Visningar
1 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar