häst som testar??

Smurfoff

Trådstartare
ska provrida en häst imorron som jag ev. ska ha på foder...ägaren säger att hästen testar nya ryttare och försöker ta övertaget, testar sina gränser...någon tips på att visa hästen att man bestämmer?? vad ska man göra om den börjar testa en? bara strunta i det eller säga till ordentligt??

Sv: häst som testar??

Den ska hela tiden göra exakt som Du säger! Om den tex svänger höger då du ville att den skulle svänga vänster, gör halt och sväng den åt de håll du skulle! Samma sak från marken, Säg till direkt OCH bestämmt. Men det kan ju vara svårt att visa hästen vem som bestämmer om de är första gången man träffar den, man känner ju inte den. Lycka till!

Konsekvent kanske?, Jo det ska man alltid vara med hästar!

Mallju - Se till att vara bestämd bara, och inte vara osäker.

Min häst är verkligen en sådann häst som testar. Men ryter man i och försöker vara "överdrivet" bestämd blir saken bara värre.

många hästar är så, att dom behöva lära känna sin ryttare innan det kan fungera ordentligt. Hästen måste få förtroende för sin ryttare.

Du kan ju själv tänka dig hur det skulle vara, om en vilt främmande person kom ifrån ingenstans och helt plötsligt börjar ställa en massa krav på dig, och sedan blir arg och sur när du inte uppfyller de kraven.

Nej, det ska få ta tid för både häst och ryttare att lära känna varandra. inget konstigt med det.

ska provrida en häst imorron som jag ev. ska ha på foder...ägaren säger att hästen testar nya ryttare och försöker ta övertaget, testar sina gränser...någon tips på att visa hästen att man bestämmer?? vad ska man göra om den börjar testa en? bara strunta i det eller säga till ordentligt??

Givetvis säger du till på direkten. Helst skall man vara steget före och känna när det är på gång och driva bestämt dit man vill. Om du vid provridning inte lyckas få hästen dit du vill när du har ägaren med, så lär det inte bli lättare när du är på egen hand. Om hästen är för svår för dig vid provridning så kommer den att vara det sedan med.

Hälsning Maja

Vet många hästar jag ridit som "testat" mig, det enda jag gjorde var att vara bestämd, inte rädd och få hästen att göra det jag vill. Är man minsta osäker så känner hästen det och då blir det ofta värre.
Lycka till!:smirk: Hoppas de går bra nu

Jag har haft min pålle länge men idag testades det. Han skulle inte gå förbi en som svetsade staket vid vägen. Det tycker jag är självklart ju, men som sagt. Hoppsan tänkte jag där ryker nog mitt ledarskap:cry: .
Så jag drar och sliter och det vet ju alla hur det går. Inte.
Går fram och viskar i hans öra , "Nu GÅR vi" och klapp på halsen. Javisst , vi går fram och kollar apparaten som nu är avslagen.
Sen gick vi snabbt därifrån, en sån näradödenupplevelse måste firas med lite gräs, eller?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka