Häst som testar

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi testade att rida henne hemma och hon sparkade mot mig när jag skulle sitta upp, började backa med ledare, bockade från stilla stående osv. Efter detta skickade vi henne till till ridning och senare försäljning. Där så var hon snäll i en vecka och jag hade tankar på att kanske hämta hem henne om hon blev bättre. Sedan fick jag information att hon hade travat fram, stannat, och när dom smacka på hade hon rest sig kraftigt flertalet gånger följt av bockningar. Hon reste sig och gjorde 360 på uteritt och sparkade mot skänkeln. Fungerade bra ett tag och sedan upprepades beteendet. Beskrevs som lurig då hon gjorde det när det inte blev som hon ville. Då jag tyckte det var såpass obehagligt när hon stegrade över med mig beslutades det att hon fick säljas med öppna kort om beteende och temperament. Står i kontrakt att hästen har stegrat, bockat, sparkat mot skänkeln osv.

En köpare köpte, och det blev såklart en förlust affär för min del ekonomisk. Nya köparen valde att ej besikta henne, trots uppmaning och köpte på vårat besiktningsintyg.

Min fråga är då, är detta normalt beteende för en 6 åring? Jag har tidigare utbildat 5 åringar och varit med om liknande, dvs backa men inte såhär explosivt. Jag hade en tanke att komma ut och tävla och träna igen med denna, men efter denna händelse är jag rädd att jag igen ska få hem en häst som beskrivs som super snäll osv men gör sådana extrema saker. I mitt huvud så är det inte helt normalt att dom väljer att stegra, det är ju en försvars mekanism. Brukar hästar testa på detta sättet? Kan nya ägarna stämma oss, om dom hittar fel på hästen, trots att vi varit helt öppna med all information som vi har på henne?

Kan ju tillägga: jag upplevde inte bockningarna som ”glädje” utan att hon ville få av mig. Min tidigare häst har varit svår när han har mycket energi, med stegringar för att han inte får ”komma iväg” när vi exempelvis ska skritta där vi brukar galoppera på uteritt. Kändes som hon bara ville få av ryttaren. Hästen beskrivs av gamla ägaren (som vi köpte av) som arbetsvillig och testar aldrig (finns på video). Är det någon idé att begära prisjustering från dom som sålde henne? Vi hade henne hemma en kort period innan vi märkte beteendet, så inget som vi kan ha orsakat.

Vanligt och vanligtjag har sett två unghästar med .... liknande icke-smärt utlöst problematik (mor och dotter).

Minsta lilla grej där ryttaren haft en åsikt om något som hästen inte gick med på så var det rätt våldsamma protester. Stegring, bockningar mm.

Naturligtvis genomkollade efter konstens alla regler, men beteendet satt i från födelsen och kändes igen i alla interaktioner med människor (när de skulle börja ledas, longeras mm.

Båda två superhårda i huvudet och inte rädda men med massor av integritet och egna idéer. Båda skickades till duktiga beridare där ägarna fick den hjälp de behövde av folk som var rejält sadelfasta.

Båda funkar utmärkt i dagsläget, är rätt häftiga ridhästar men fortfarande stenhårda och kräver mycket jobb för att få dem på sin sida emellanåt.

"Normalt" är det nog inte, men kan väl vara både smärtutlöst eller stressutlöst. Om köparen har avstått besiktning har jag svårt att tro att de kan få rätt vid reklamation, speciellt eftersom ni varit helt öppna med att den har visat dessa beteenden.

Ang din rädsla för att samma sak ska ske vid köp av ny häst. Man kan ju aldrig vara helt säker när man får hem en ny häst. Många hästar kan ju dessutom bete sig väldigt annorlunda efter flytt. Men ju mer noga man är vid köp och kanske dessutom väljer äldre och rutinerade hästar så minskar förhoppningsvis risken :)

Jag har köpt flertalet yngre hästar (4-5 år) genom åren som varit allt från oinridna till ganska väl utbildade. Ingen av dem har haft det beteende som beskrivs i trådstarten, varken vid köp eller senare. Jag hade misstänkt någon form av smärtproblematik i första hand, även om det säkert finns hästar som kan bete sig så av någon annan anledning än smärta. Jag skulle absolut inte se beteendet som "normalt".

"Normalt" är det nog inte, men kan väl vara både smärtutlöst eller stressutlöst. Om köparen har avstått besiktning har jag svårt att tro att de kan få rätt vid reklamation, speciellt eftersom ni varit helt öppna med att den har visat dessa beteenden.

Ang din rädsla för att samma sak ska ske vid köp av ny häst. Man kan ju aldrig vara helt säker när man får hem en ny häst. Många hästar kan ju dessutom bete sig väldigt annorlunda efter flytt. Men ju mer noga man är vid köp och kanske dessutom väljer äldre och rutinerade hästar så minskar förhoppningsvis risken :)
Kanske inte är så ovanligt som jag trodde då. Jag tycker inte alls det är normalt med en häst som protesterar såpass mycket… Självklart kan dom bete sig annorlunda efter flytt men har som sagt tidigare arbetat och jobbat med unghästar utan att dom har stegrat, men gjort andra hyss. Detta kunde komma ”från ingenstans” dvs dom skrittade ut hade häst framför och hon bara small till och stegrade. Svårt att förutse detta vid köp känns det som, då den som sagt beskrevs helt annorlunda än utfallet. Dom hade henne i cirka 2 månader på tillridning.

Jag har köpt flertalet yngre hästar (4-5 år) genom åren som varit allt från oinridna till ganska väl utbildade. Ingen av dem har haft det beteende som beskrivs i trådstarten, varken vid köp eller senare. Jag hade misstänkt någon form av smärtproblematik i första hand, även om det säkert finns hästar som kan bete sig så av någon annan anledning än smärta. Jag skulle absolut inte se beteendet som "normalt".
Tack vad skönt att jag inte känner mig helt dum i huvudet nu! Varit med att dom sparka mot skänkeln någon gång eller blir istadiga men inte såhär extremt. Min var jätte snäll i början men började krångla ordentligt efter 3 månader, tränare sa att det var normalare när dom bott in sig. Vill ju egentligen ha en ridhäst, men vill ju inte uppleva samma scenario igen, sjukt obehagligt att inte kunna förutsäga att det skulle hända.

Tack vad skönt att jag inte känner mig helt dum i huvudet nu! Varit med att dom sparka mot skänkeln någon gång eller blir istadiga men inte såhär extremt. Min var jätte snäll i början men började krångla ordentligt efter 3 månader, tränare sa att det var normalare när dom bott in sig. Vill ju egentligen ha en ridhäst, men vill ju inte uppleva samma scenario igen, sjukt obehagligt att inte kunna förutsäga att det skulle hända.

Nästa gång, köp en häst som är minst 8 år gammal, välriden, stabil.

Acceptera inte grejer som att dom kickar mot skänkeln vid provridning, protesterar osv.

Varför köpa sig problem? Livet är för kort, hålla häst är för dyrt. Köp en trevlig och enkel häst.

Kanske inte är så ovanligt som jag trodde då. Jag tycker inte alls det är normalt med en häst som protesterar såpass mycket… Självklart kan dom bete sig annorlunda efter flytt men har som sagt tidigare arbetat och jobbat med unghästar utan att dom har stegrat, men gjort andra hyss. Detta kunde komma ”från ingenstans” dvs dom skrittade ut hade häst framför och hon bara small till och stegrade. Svårt att förutse detta vid köp känns det som, då den som sagt beskrevs helt annorlunda än utfallet. Dom hade henne i cirka 2 månader på tillridning.
Nej alltså jag tycker inte det där är normalt beteende.
Däremot kan ju hästar visa upp mildare grav av liknande beteenden och kanske bete sig annorlunda än de brukar när de är nya någonstans.

Nu är det kanske jag som är naiv, men jag tycker ju verkligen inte att en häst ska "behöva" protestera en massa - varken sparka mot skänkeln eller "värre" saker - även om den är ung och relativt outbildad. Jag tycker att inridningen och träningen av hästen ska få den samarbetsvillig - att hästen ska vilja göra saker tillsammans med oss och tycka att det vi ber den om är minst okej men allra helst roligt/trevligt att utföra. Känner hästen att den ständigt måste protestera så är det något i utbildning och hantering som inte blivit bra, anser jag. Den inställningen gör kanske att jag är lite mer petig med vad jag köper - jag skulle aldrig köpa en häst som protesterar under provridningen, jag vill känna den där viljan att samarbeta, något som gör att jag känner att jag kan fortsätta utbildningen.

Nu är det kanske jag som är naiv, men jag tycker ju verkligen inte att en häst ska "behöva" protestera en massa - varken sparka mot skänkeln eller "värre" saker - även om den är ung och relativt outbildad. Jag tycker att inridningen och träningen av hästen ska få den samarbetsvillig - att hästen ska vilja göra saker tillsammans med oss och tycka att det vi ber den om är minst okej men allra helst roligt/trevligt att utföra. Känner hästen att den ständigt måste protestera så är det något i utbildning och hantering som inte blivit bra, anser jag. Den inställningen gör kanske att jag är lite mer petig med vad jag köper - jag skulle aldrig köpa en häst som protesterar under provridningen, jag vill känna den där viljan att samarbeta, något som gör att jag känner att jag kan fortsätta utbildningen.
Så tänker jag också till viss del, men ja nu såldes den med öppna kort. Känns ju som ett misslyckande till viss del att inte kunna ”lösa” problemet men samtidigt vill jag inte vara rädd när jag skall rida. Rider mycket ensam, tyvärr, och behöver kunna skritta ut själv ibland. Jobbar mycket (05-17:30 är jag borta från orten) vilket gör att jag inte har tiden riktigt för att kunna ta mig ann…

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
536
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 384
Senast: morgaine
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 314
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar