Häst som sticker

Sofianyberg

Trådstartare
Hej! Har tagit mig ann en unghäst som ska ridas till men problemet är att han gör en tvär vändning och sticker när vi tider själva och i dag åkte jag dessutom av och det är inte en siutvation jag vill hamna i igen! Han höjer huvet så jag nästan blir nockad sen är det full fräs hemåt och man får nästan inte stopp p han alls... Sen kan man tillägga att det bara är om vi rider själv är andra hästar med eller bara nån som är med och går ät han värdens ängel då är han nästan slö istället för het!
Vill ha tips på att ni kan tänka er skulle kunna funka, haft funderingar på martingal så han inte kan dra upp huvet som han gör men är inte bekant med martingal
Skulle bli så tacksam för hjälp!

Vad har du för utbildning/kunskap/erfarenhet av att utbilda unghästar? Om du har tagit på dig ett jobb att rida till en unghäst så vet du väl vad du håller på med hoppas jag? Blir lite fundersam när du skriver att du inte är bekant med martingal. Det är den mest vanliga hjälptygel som finns.

Vad har du för utbildning/kunskap/erfarenhet av att utbilda unghästar? Om du har tagit på dig ett jobb att rida till en unghäst så vet du väl vad du håller på med hoppas jag? Blir lite fundersam när du skriver att du inte är bekant med martingal. Det är den mest vanliga hjälptygel som finns.
Tänker samma som du där.

TS: Du kan inte utbilda en häst när du själv saknar kunskapen.

Ja jag hat lång erfarenhet är inne på år 10 med hästar nu ridigt en unghäst innan under längre tid men vi hade inte problem med att hon stack och drog upp huvet så därför blev jag aldrig bekant med det! Vet ju självklart vad man använder dom till och hur dom fungerar men aldrig användt dom på något häst jag ridigt

Om det inte riktigt kom fram vill jag ha tips på tränings sätt att träna bort beteendet och helst slippa undan hjälp tyglar i den mån det går.

Ja jag hat lång erfarenhet är inne på år 10 med hästar nu ridigt en unghäst innan under längre tid men vi hade inte problem med att hon stack och drog upp huvet så därför blev jag aldrig bekant med det! Vet ju självklart vad man använder dom till och hur dom fungerar men aldrig användt dom på något häst jag ridigt
10 år är inte speciellt länge om man inte rider ordentligt, 10 år säger egentligen inte ett dugg om din kunskap, allt beror på hur mycket och vad för typ av ridning du har sysslat med. Lång ifrån alla som ridit hela livet har kunskap eller förmåga att hantera vissa typer av hästar eller inridning/tillridning. Det kan gå illa både för dig och hästen.

Om det inte riktigt kom fram vill jag ha tips på tränings sätt att träna bort beteendet och helst slippa undan hjälp tyglar i den mån det går.
Det jag har svårt med är när man frågar om hjälp på forum om saker man egentligen inte borde syssla med på egenhand. Jag kommer inte ge andra tips än att du ska lämna hästen till någon som har mer kunskap och framförallt erfarenhet.
En martingal som är rätt spänd ser jag inte hur den kan skada eller störa öht?

10 år är inte speciellt länge om man inte rider ordentligt, allt beror på hur mycket och vad för typ av ridning du har sysslat med. Lång ifrån alla som ridit hela livet har kunskap eller förmåga att hantera vissa typer av hästar eller inridning/tillridning. Det kan gå illa både för dig och hästen.

Nej det vet jag men ridit ungt innan och det har funkar super, inte så att jag ska utbilda en häst till tävlingar, ska bli en trevlig mys häst som förstår gallop skänken och andra enkla kommandon. Och det funkar super förutom ibland och ja väl medveten om att man inte ska ta vatten över huvet så det är inget jag behöver höra! Ville bara ha lite tips på vägen inte höra massa klag från någon som aldrig träffat mig eller hästen ;)

Det jag har svårt med är när man frågar om hjälp på forum om saker man egentligen inte borde syssla med på egenhand. Jag kommer inte ge andra tips än att du ska lämna hästen till någon som har mer kunskap och framförallt erfarenhet.

Och detta för jag inte använt martingal på en häst innan?

En martingal är ju en säkerhetsgrej på en häst som slår upp huvudet, den förhindrar att båda tyglarna hamnar på samma sidan halsen, samt att om hästen kör upp huvudet långt samtidigt som ryttaren lyfter handen så hjälper martingalen till att få trycket från bettet nedåt (på lanerna) i stället för mot tänderna. På så sätt är ju martingalen väldigt 'mjuk' i sin utformning och påverkar inte i sig hästens huvudposition.

Till ditt problem... det är svårt. Jag har lyckats få bort ett liknande problem med 100% säkerhet vid ett tillfälle, och även då var det ren slump. Hästen jag red vände 90 grader innan han stack. En gång vände han rakt ut i en nyplöjd potatisåker. och sjönk ner till magen. Han vände aldrig igen.

Hur det skall lösa sig för dig och din häst; du måste hitta ett sätt att luska ut vid vilka tillfällen din häst sticker, och hitta ett sätt att bryta betéendet. Men utan att veta mer om situationen är det svårt att veta hur det skall gå till för er. Hitta en duktigt tränare som kan hjälpa *er* i den situation ni är i nu.

Och detta för jag inte använt martingal på en häst innan?
Nej, det är hela bilden jag fick utifrån den info du gav. Det känns som att det fattas väldigt mycket erfarenhet och kunskap från din sida så det bästa för er är en tränare som kan se det exakta problemet och vara på plats och hjälpa.

En martingal är ju en säkerhetsgrej på en häst som slår upp huvudet, den förhindrar att båda tyglarna hamnar på samma sidan halsen, samt att om hästen kör upp huvudet långt samtidigt som ryttaren lyfter handen så hjälper martingalen till att få trycket från bettet nedåt (på lanerna) i stället för mot tänderna. På så sätt är ju martingalen väldigt 'mjuk' i sin utformning och påverkar inte i sig hästens huvudposition.

Till ditt problem... det är svårt. Jag har lyckats få bort ett liknande problem med 100% säkerhet vid ett tillfälle, och även då var det ren slump. Hästen jag red vände 90 grader innan han stack. En gång vände han rakt ut i en nyplöjd potatisåker. och sjönk ner till magen. Han vände aldrig igen.

Hur det skall lösa sig för dig och din häst; du måste hitta ett sätt att luska ut vid vilka tillfällen din häst sticker, och hitta ett sätt att bryta betéendet. Men utan att veta mer om situationen är det svårt att veta hur det skall gå till för er. Hitta en duktigt tränare som kan hjälpa *er* i den situation ni är i nu.

Ja jag har tänkt börja rida på denna vägen han drar på oftast och bara försöka få ut han från tänket. Jo har kontakt med andra och testat massa olika saker men han har endån surat i hopp men det är väl bara att försöka så bra det bara går! :) tack för seriöst svar!

Någon har i förtroende lämnat en häst till dig för utbildning. Uppenbarligen har du inte kunskapen som krävs för att häva de enklast unghästhyssen. För detta är verkligen standard 1A, unghästar testar.

Jag föreslår att du låter någon annan ta vid, det finns mycket att förstöra genom att inte utbilda en unghäst korrekt.

Nej, det är hela bilden jag fick utifrån den info du gav. Det känns som att det fattas väldigt mycket erfarenhet och kunskap från din sida så det bästa för er är en tränare som kan se det exakta problemet och vara på plats och hjälpa.
Är väl inte en p
Låt bli att rida ut själv utan sällskap. Som unghästutbildare är det mitt problem att se till att hästen aldrig hamnar i en situation där den känner att den måste fly. Vilket verkar ha hänt här.
Så glöm hjälptyglar.

Ahh okej tack så mycket :)

Någon har i förtroende lämnat en häst till dig för utbildning. Uppenbarligen har du inte kunskapen som krävs för att häva de enklast unghästhyssen. För detta är verkligen standard 1A, unghästar testar.

Jag föreslår att du låter någon annan ta vid, det finns mycket att förstöra genom att inte utbilda en unghäst korrekt.[/QUOTE

Är en häst som annars kommer stå bara och bli bortglömd med alla andra 20 hästar och så underbar som han är annars går han till spillo.
Och är inte så att jag rider till åt någon sks rida till han så jag kan rida honom sen. Ja alla hästar testat det vet jag men man löser problemen på olika sätt med olika hästar så ville bara få tips på vad alla använder för olika metoder för att hejda beteendet

Sätt inte hästen i sådana situationer som hen inte klarar. Det förstör hästens självförtroende och gör inte att hästen litar mer på dig utan snarare mindre. Hästen visar ju tydligt att hen inte klarar av att ridas ut på ensam än och då får du utgå ifrån det. Ett sätt kan vara att ta långa promenader tillsammans, att rida en bit och sedan hoppa av och gå en bit för att sedan sitta upp igen. Skapa alltså förtroende, en relation som går åt båda hållen. En martingal bör man ha på en häst som slår upp huvudet så. Både för sin egen och för hästens skull. Nockar hästen dig så kan det gå illa för både dig och hästen. Rätt spänd påverkar den inte alls förren hästen slår upp huvudet.

Sätt inte hästen i sådana situationer som hen inte klarar. Det förstör hästens självförtroende och gör inte att hästen litar mer på dig utan snarare mindre. Hästen visar ju tydligt att hen inte klarar av att ridas ut på ensam än och då får du utgå ifrån det. Ett sätt kan vara att ta långa promenader tillsammans, att rida en bit och sedan hoppa av och gå en bit för att sedan sitta upp igen. Skapa alltså förtroende, en relation som går åt båda hållen. En martingal bör man ha på en häst som slår upp huvudet så. Både för sin egen och för hästens skull. Nockar hästen dig så kan det gå illa för både dig och hästen. Rätt spänd påverkar den inte alls förren hästen slår upp huvudet.
Ah okej ja vi tänkte åka upp och gå en promenad i dag :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar