Häst som springer över en

M

MartinaN

Hejsan! Min häst har börjat kasta sig in i boxen när man ska släppa in honom i den.
Vad ska jag göra för att träna honom att inte göra så...inte så kul att bli översprungen?!

Sv: Häst som springer över en

finns det mat i boxen när han kommer in?
ta ur det i såna fall och gör en liten volt i stallgången om du kan, och ge honom mat efter att han kommit in i boxen istället.:idea:
led hästen bakom dig och låt han inte gå bredvid eller gå om dig.

Ibland har det vart mat i boxen och ibland inte. Men han gör så ändå...inte alltid. Men när han väl gör så är det inge roligt. Vill att han ska stå still tills han får ett varsågod.

Exakt vad ska man göra när en häst försöker gå förbi en? viffta me grimskaftet hjälper väl inte, backa? en bra förklaring skulle vara jättebra tycker jag. Detta är ingen klagan utan bara en undran över hur för de flesta gånger så låter det så lätt, gör bara så här men sen så gör hästen nåt annat istället o då måste man göra nåt mer som inte sägs första gången, :smirk:

Hej! jag skulle öva på att göra halter in från hagen, hela vägen. Stannar han inte precis när du vill, så backa ett par steg. Använd gärna ett kommando som innebär halt, vilket du vill. Jag använder woaw.. Nöj dig inte med att den stannar ett halvt steg efter du sagt till, det ska vara EXAKT. Bara att traggla på. Våga säga ifrån om den är "dum". När detta sitter borde du kunna göra halt innan boxdörren, o sen sakta gå in. Ett annat alternativ, om hästen vet vart den bor är ju att släppa den innan boxdörren o låta den gå el "springa" in själv. Då slipper du ju hamna i kläm. Men öva halter hela tiden, KRÄV uppmärksamhet!

Tussilago skrev:
Hej! jag skulle öva på att göra halter in från hagen, hela vägen. Stannar han inte precis när du vill, så backa ett par steg. Använd gärna ett kommando som innebär halt, vilket du vill. Jag använder woaw.. Nöj dig inte med att den stannar ett halvt steg efter du sagt till, det ska vara EXAKT. Bara att traggla på. Våga säga ifrån om den är "dum". När detta sitter borde du kunna göra halt innan boxdörren, o sen sakta gå in. Ett annat alternativ, om hästen vet vart den bor är ju att släppa den innan boxdörren o låta den gå el "springa" in själv. Då slipper du ju hamna i kläm. Men öva halter hela tiden, KRÄV uppmärksamhet!

Det här är ett jättebra råd av Tussilago till trådskaparen. Att hela tiden öva på att stanna upp en stund och kräva lite uppmärksamhet. Det här kan jag intyga fungerar väldigt bra.
Dock vill jag bara varna lite för att om hästen har tendenser att mangla på så skulle jag vara mycket restriktiv med att släppa den och i så fall inte utan att den först står helt lugn och still utanför med sänkt huvud. För visst - om det finns en uppenbar risk att jag skall komma till skada har det givetvis en poäng.

Frid Kokopell

Tack Tussilago, för ditt svar. Ska träna på att göra halter när jag tar in honom.
Det här med att släppa hästen, går ju. Men man kan ju inte ha en häst som bara manglar på och tror att det är ok. För det är det inte.Man vill ju att säkerheten kommer först.

Jag skulle vifta/ryta och i värsta fall dra till hästen med grimskaftet om den försökte springa över mig. Jag hatar sånt beteende.
Antar att det inte är ett uppskattat svar här men det är iaf vad jag skulle göra.

Jag har ryckt honom i grimskaftet*hemska mig* Men då blir han bara ännu mera tjurig och kastar sig 7 resor värre. Har då tagit ut honom igen ur boxen och försökt släppa in honom igen, med samma kastande resultat.
Har haft pisken med en gång...och då behövde jag bara hålla den lite mot bogen så gick han sakta. Har en enorm respect för den. Det som har funkat ganska bra har vart att gör mycket halter på väg in till boxen. Men nu verkar ahn ha lugnat sig igen...går fint in...han verkar ha perioder då han kastar sig!

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur