Häst som spränger eltråden?

C

cafu

Gissar att det finns mängder av liknande trådar, men vet inte riktigt vilket sökord jag ska använda....

Har 2 st 3-åriga ston som gått tillsammans under hösten. De är ganska griniga på varandra men en hagkompis är ju ändå en hagkompis. Har i princip inte gjort särskilt mycket med dem förrän den senaste veckan (har nyligen fått barn), de har gått på lösdrift med fri grovfodertillgång och givetvis kollats till men inte mycket mer.

Har nyligen börjat ha dem i var sin box i stallet de flesta nätter då jag hade tänkt att komma igång med dem lite mer. Har då tagit in samt ut en häst åt gången vilket inneburit att de fått lite ensamträning vilket fungerat bra, de har klarat av att vara själva i såväl hage som stall.

Det senaste dygnet har de dock gått igenom stängslet 3 ggr vilket börjar bli liiite jobbigt! Det började med att jag tog ut det stoet jag haft sen hon var föl på gårdsplanen för lite markarbete, hade då lett ut det andra stoet (som jag bara haft sedan i höstas) i hagen så att hon hela tiden kunde se oss. Tänkte inte på att hon verkade särskilt stressad, men plötsligt så spränger hon bara tråden och springer fram till oss. Avbryter övningen och leder in stoet som jag arbetat med i stallet, det andra stoet följer efter. Tar sedan ut båda i hagen (efter att ha lagat tråden först förstås). När vi sedan ska iväg på nyårsmiddag låter jag dem vara kvar ute i lösdriften, vi bor långt ute i skogen och stoet som jag haft längst har aldrig reagerat på raketer så jag tänker inte ens på att det kan vara ett problem. De hade nämligen stått inne länge på förmiddagen. När vi kommer hem står hästarna vid insläppet från hagen, det nya stoet verkar lite undrande men inte värre än så. Låter dem vara kvar ute över natten. Så i morse spatserar båda hästarna omkring ute på gårdsplanen. Tar in dem, lagar stängsel och så ut i hagen igen. Gick så nyss ut för att ta in dem för kvällen, går först till insläppet utan grimskaft för att ropa in dem ifall de skulle vara långt borta, men de står där och väntar. Vänder mig om för att hämta grimskaften, då säger det bara svisch och det ena stoet (nästan säker på att det är det nya) far förbi mig i full fart. Men det är inte stallet de vill in till utan det tar mig en bra stund att locka in dem från åkern bredvid hagen.

Vad ska man göra? Hästtiden är begränsad som den är som nybliven mamma, hade varit kul att ägna den åt annat än att laga stängsel! Känns som att hon (den nya) saknar respekt för elen, känner hon för att gå ut så gör hon det. Hon gick också i hage med taggtråd hos förre ägaren. Förstår bara inte varför hon börjat med att spränga stängslet först nu?

Sv: Häst som spränger eltråden?

Har du mätt hur stark ström du har på tråden? ;)
Det kan ibland ha en avgörande betydelse för smitfräcka hästar.

Jag har ju som du vet haft rymningsproblem med min "lille", han varierade mellan att spränga tråden (slutade han med när vi skaffade grova elrep och grova stolp som var ytterst... svårsprängda utan att få ont) och krypa emellan trådarna. Det sistnämnda slutade han inte med, trots många trådar och max 40cm mellan trådarna (hur nu 600kg häst kommer emellan 40cm utan att göra sönder?`) , förän vi skaffade ett riktigt, riktigt starkt aggregat tänk som rovdjursbekämpning. Han går numera aldrig nära staketet så länge strömmen är på, trots att vi numera bara har två trådar.

Håller med Nicke.
Ta dig tid att se över staketet o se över skarvar oxå.
Sätt gärna en extra tråd högre upp om det är ett visst ställe där de går ut.
Oskodda hästar o lurviga saker brukar inte ha ngn känsel:smirk:

Jag har ju som du vet haft rymningsproblem med min "lille", han varierade mellan att spränga tråden (slutade han med när vi skaffade grova elrep och grova stolp som var ytterst... svårsprängda utan att få ont) och krypa emellan trådarna. Det sistnämnda slutade han inte med, trots många trådar och max 40cm mellan trådarna (hur nu 600kg häst kommer emellan 40cm utan att göra sönder?`) , förän vi skaffade ett riktigt, riktigt starkt aggregat tänk som rovdjursbekämpning. Han går numera aldrig nära staketet så länge strömmen är på, trots att vi numera bara har två trådar.

Det skulle vara lite intressant att höra HUR stark el folk har på sina trådar i nuläget? Just nu är det ju så blött i marken, så elen leder bra. Själv har jag nästan 7000 volt.

Det skulle vara lite intressant att höra HUR stark el folk har på sina trådar i nuläget? Just nu är det ju så blött i marken, så elen leder bra. Själv har jag nästan 7000 volt.

Vad många fuskar med är jordningen av staketet. Oavsett om det är blött i backen så kan man behöva mer än ett jordspett.
Själv har jag köpt in gamla spett (ca 1,80 långa) som jag bankar ner rejält i backen, då räcker det oftast med ett även när backen fryser.

Vad jag vill ha sagt är att det spelar ingen roll hr mycket ström det är i staketet om jordkabeln trillat bort.

/M

1. Jordningen är A och O. Utan ordentlig jordning så kvittar det vad man har för staket och agregat i övrigt.
2. Att man har trådar som passar agregatet. Inte alla trådar klarar alla typer av agregat. Har man köpt billiga trådar så kan ett riktigt bra agretgat bränna sönder ledarna i vissa trådar.
3. Ålder på trådarna. Speciellt om det är av typerna band eller rep. De har begränsad livslängd. De dyra håller längre än de billiga. Även tillverkarna av stängsel material avråder till band och rep till permanethagar för året runtbruk. Väder och vind har stor inverkan på dessa.

Nu blev jag nyfiken: Om man inte bör ha elband/rep som permanentlösning i hagen, vad ska man ha då? Riktiga trästaket? Enkel ståltråd? Kanske någon kombinationslösning?
Aldrig hört det innan, och vi ska snart satsa på nytt staket... :)

Du ska köpa band med lågt ohmtal- motståndet i bandet.

billiga varianter är ej UV-beständiga o smulas sönder efter några år.

Köp gröna eller bruna.
Hästar ser naturfärger bäst dvs de ovan.
Har själv gröna o de syns skitbra både på sommaren o vintern o blir heller inte fula.

Vilka avråder från att ha band o rep?
Rep är det ju större skaderisk med.
Skulle aldrig ha en tunn skärande ståltråd:eek:

Vilka avråder från att ha band o rep?
Rep är det ju större skaderisk med.
Skulle aldrig ha en tunn skärande ståltråd:eek:

Tror att alla utom de som har typ franska elbandet (polarbandet) avråder från det när man läser igenom deras anvisningar. Brukar följa med när man köper agregatet eller finnas i deras broschyrer. Ibland väldigt finstilt någonstans.:angel:

Det som ger minst skador och bäst ledningsförmåga till elstaket, men också är dyrast och svårtast att få tag på, är aluminiumtråd.
Om någon häst springer emot den eller fastnar i den så töjer den inte sig utan smäller av direkt. Efter som den inte töjer sig blir inte heller några spänningar som gör att den far iväg. Den har inte heller samma hållbarhet som band och rep utan går mycket lättare sönder vilket i sig minskar skaderisken.
Sedan har aluminium mycket lägre motstånd än andra metaller och leder därför strömmen mycket bättre. Vilket gör att det känns mer för den stöter i staketet.
Den största nackdelen är istället att den är väldigt dyr och att den kan töja sig väldigt på sommaren när den blir varm. Men har man liter tjockare tråd brukar det gå väldigt bra ändå. Men den blir naturligtvis ännu dyrare.

Man kan låta hästen ha ett enkelt huvudlag, med bett i munnen och sedan 20-30 cm långa ståltråds"antenner" som hänger ner. MYCKET effektivt, även på oskodda hästar som annars ofta är ganska okänsliga för elströmmen.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar