Häst som spottar

Suwke

Trådstartare
Hej jag undrar en grej.
Jag har en ponny jag sköter om (ett gothlandsruss) hon har varit hos vetrinär å dom vet inte vad det är. Så jag undrar om någon sätt nått liknande för. Tandläkarn var hos oss senast i våras så det är inget fel på tänderna. Hon har halsproblem (luft strupen är mer ägg formad än rund)
Lägger med en video så en kan se vad det är hon gör ..

Veterinär hittade verkligen ingenting??

Tycker det ser ut som flera foderstrupsförstoppningar jag sett.., alt en irritation i halsen. Har man lyst/gått ner m kamera iom att det ändå finns en känd problematik mot halsvägarna?

Jag hade propsat på att de får fortsätta leta..den ser helt klart irriterad ut.

Dom har som jag sa sett henne i halsen å luft strupen är fel formad på henne ..
Oxå bär hon springer fort å blir stressad låter d som om det bubblar i halsen på henne.
Hon har oxå väldigt extremt exem
Spottandet brukar vara mer vid vår/höst perioden

Har sett detta vid ett tillfälle tidigare, den hästen hade ett veck/ficka vid ingången ner till matsäcken. Där samlades det foder vilket tryckte på, och hästen uppfattades ha en foderstrupsförstoppning.

Han fick så småningom värre problem med detta, och upprepade spolningar gjorde fickan svag. Risken för att den skulle spricka och mat rinna ner bredvid magen var mycket stor, varför hästen avlivades.

Detta var en medfödd defekt, och jäkligt obehaglig för hästen.

Dom har som jag sa sett henne i halsen å luft strupen är fel formad på henne ..
Oxå bär hon springer fort å blir stressad låter d som om det bubblar i halsen på henne.
Hon har oxå väldigt extremt exem
Spottandet brukar vara mer vid vår/höst perioden

och man går inte vidare iom att man vet om det??
(fler veterinärer kanske bör titta/de med mer kompetens inom området?)

Jag hade inte haft samvete att hålla en odiagnostiserad häst som uppenbart har besvär av det.

Du skrev att du sköter ponnyn, antar att någon annan är ägare. Hur insatt är ägaren i problematiken isf?

Vi har en här också, en islandshäst. Dreglar ibland så det hänger långa "rep" av saliv ur munnen på den.. I boxen finns det ibland enorma loskor på väggarna också. Veterinär och tandläkare har inte hittat någonting, den har även varit till klinik för utredning av det här men inget har framkommit.
Hästen ser inte besvärad ut när hon håller på och dreglar, och ägarna har gett upp att utreda det vidare eftersom ingen hittills funnit en orsak. Denna häst börjar närma sig tjugo och har betett sig såhär åtminstone fem år, innan dess vet vi inte hur länge, och det blir inte värre eller bättre.

Följer tråden med intresse.

Har sett detta vid ett tillfälle tidigare, en hade ett veck/ficka vid ingången ner till matsäcken. Där samlades det foder vilket tryckte på, och hästen uppfattades ha en foderstrupsförstoppning.

Han fick så småningom värre problem med detta, och upprepade spolningar gjorde fickan svag. Risken för att den skulle spricka och mat rinna ner bredvid magen var mycket stor, varför hästen avlivades.

Detta var en medfödd defekt, och jäkligt obehaglig för hästen.
Jag har ett en likadan.Det syntes en knöl ner mot bringan. Den fick upprepade smärre förstoppningar, men blev gammal.

Vet ej om det var medfött eller nej

Jag har bara skött om hästen i två år .. Hon har varit på någon häst klinik (kommer inte ihåg vart) å stått där i fler dagar, där kollade dom hela hästen utan att hitta något angående "spottningen" vi var ner till Karlstad å kollade henne i halsen efter sista starten ifjol då kusken avbröt loppet för att hästen väste fruktansvärt i halsen. Jag själv har inte mycket att komma med annat än att hon har "spottat" i många år (hon är 13 i år)
Vetrinären sa att d inte e rekommenderat att hon går lopp mer då hon inte får tillräckligt med luft när d skal gå fort (därför d väser i halsen på henne) å det är väll allt jag vet ...

Å när jag borstade henne igår me en massage borste påpekade en annan i stallet att hon "spottade" när jag borstade på halsen .

Familjens ponny gör så där, men i hans fall bara när han är hungrig. Han står verkligen och dreglar och spottar så att det blir en stor pöl av saliv utanför hans box när det vankas fodring. Antagligen inte samma sak eftersom han aldrig gör det annars, dock.

Familjens ponny gör så där, men i hans fall bara när han är hungrig. Han står verkligen och dreglar och spottar så att det blir en stor pöl av saliv utanför hans box när det vankas fodring. Antagligen inte samma sak eftersom han aldrig gör det annars, dock.
Nog inte samma sak nej då hon kan göra det när som helst

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka