Häst som snubblar

D

Duvis

Jag skulle behöva lite hjälp med argument inför en eventuell argumentation. Det gäller en liten ponny som snubblar konstant vid ridning (alla gångarter). Den har i galoppen snubblat så att den gått omkull. Jag vet ingenting om ponnys bakgrund så det är därför jag undrar om det kan finnas någon annan anledning till ponnys snubblande än att den har ont. Jag kan inte bestämma mig om jag ska lägga mig i detta eller låta det vara...

Sv: Häst som snubblar

Borrelia och erlichios kan yttra sig som balansstörning. Sedan finns det väl rena balanssjukdomar också!?!?

Dom andlednigarna som jag vet som gör att en häst snubblar kan vara skada eller att hästan hamnar på bogarna när man rider men jag Tror även att det kan bero på fel skonig.

Kram
fd paradis

Är hovarna långa kan hästar snubbla (jfr. m. att gå med riktigt spetsiga skor). Likaså om formen på hoven är osymetrisk (syftar då på hovväggen runt sulan, som alltså ska vara jämn) eller om hovarna är innåtställda. Detta var hov delen. Nu ska vi titta lite på ryttaren... Var har ryttaren sitt fokus? Ner i marken? I så fall är det kanske inte så konstigt om hästen snubblar... Eller kan det vara så att ryttaren sitter för långt fram? Är ryttaren för stor/lång/tung för hästen? Och så hästen: Är hästen dåligt musklad? Eller är den väldigt lång i kroppen (erfarenhet av att vissa långa hästar kan snubbla till i bland om de är ofokuserade)? För trång i bringan?

bortsett från långa tår så kan knäproblem ge en snubblig häst.

Tänkte automatiskt knäledsinflammation men är knappast någon veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 877
Senast: Willys
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 864
Senast: Smulu
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka