Häst som snubblar men inte är halt ?

T

thsd

Jag har en D-ponny som har stått i drygt 8 månader pga. min egen sjd. Har endast gått på lite promenader då och då.

Nu har jag fått tag i en skötare som håller på sätta i gång henne sen 2 veckor tillbaks, promenader nästan varje dag samt skritt turer barbacka.

Problemet är att hon snubblar varje gång dom är ute, vissar turer kan det vara ca 10 ggr andra gånger en snubbling..

De flesta gångerna så är det en "lätt" snubbling men ibland snubblar hon så pass att hon nästan går ner på knä, det är alltid vänster framben hon snubblar på.

Hon är inte halt, varm, svullen eller visar att hon har ont. Hon visar ingenting på böjprov och är pigg och glad, är inte påverkad själv av att hon snubblar..

Har varit i kontakt med vet. som säger att vi ska avvakta ett tag till innan vi går vidare med det...

Vad kan det tänkas vara för fel på henne? Eller kan det bara vara just det att hon stått under så lång tid och nu sätts igång?

Sv: Häst som snubblar men inte är halt ?

Det är inte så att hon helt enkelt är för lång i hovarna? Vissa hästar måste man hålla väldigt korta för att de inte ska bli snubbliga. Prata med hovslagaren och se vad han/hon säger. En snubblig häst behöver inte vara sjuk eller skadad. Det kan som sagt vara något så enkelt som att hovarna är för långa, att hon behöver verkas på ett annorlunda sätt, behöver andra typer av skor, eller att hon helt enkelt inte bryr sig om att lyfta fötterna ordentligt utan går och släpar dem efter sig för att det är bekvämare än att anstränga sig lite mer och lyfta på dem.

min häst visade inget på vanligt böjprov, inte förrän vet bedövade ett framben och då visade han rejält kan man säga, han hade dubbelsidig kotledsinflammation i fram. Kolla upp det, kan lova att det inte är så angenämt när hästen går ner på knä i tölt som hände för oss... lycka till så håller jag tummarna att ni får ordning på det

Hon blev skodd den 5/8 så hon bör inte ha för långa hovar, men självklart kan det ha att göra med hoven ändå, ska ta och kontakta min hovslagare, tack!:)

Usch då:( Men visade din häst inga andra tecknen? så som värme puls svullnad osv?
Tänk om hästar kunde tala så dom själv kunde berätta vad som är fel, så skönt det vore:)

Nu när jag började rida hästen jag skaffade på foder gick han ner på knä tre ggr under två första veckorna, snubblade under tiden en hel del, och gjort så ibland innan oxå enligt ägaren utan att vara skadad någonstans. (röntgad i hela kroppen av annan anledning, borelia) Han hade gått 2-4 dar i veckan då och är anledning till att han säljs, för att han ska få komma igång med sin utbildning osv. Men nu 4 veckor senare är han bara snubblig, går inte ner på knä längre. Kanske är så att det tar lite tid för er ponny att få upp balansen igen och att lyfta på fötterna efter att inte ha behövt bry sig en längre tid.

Hade samma problem jag med under ett bra tag,tillslut en sommar så visade hon liiiite lite hälta,men trodde det berodde på hagen dom gck i (en brant slänt bara) så ställde upp henne på plan mark och lät henne vila,då vart hon bra igen nån vecka,sen kom den där lilla lilla hältan en dag igen,sen var det helt borta igen. På Hösten när jag var ute och red så snubblade hon till ordentligt och gick omkull och jag hamnade under henne med mina ben,och hon hade svårt att ta sig upp,så hon mosade runt där på mitt ben en evighet kändes det som,trodde jag skulle kräkas av smärta! :eek:

Efter det så beställde jag klinik,för jag anser att det inte är normalt för en häst att snubbla på helt plan mark. Sprang på gången,syntes ingenting,men när vet böjde så hoppade hon runt för att ta sig från smärtan... :cry: Men när vi skulle springa så syntes det en del på V.fram,även lite lite på H.fram. Vet försökte släcka hältan,men den var fortfarande kvar,så då vart det röntgen,så då fick vi se hur illa det var. Vet frågade t.o.m om vi skulle ta bort henne på en gång,eller om jag ville testa att behandla,eftersom hon var så gammal (19),men jag valde att testa att behandla EN gång iallafall,efter återbesöket trodde vet inte att det var sant,hon var så gott som ohalt V.fram,H.fram var helt borta,men han gav en vända till med behandling.

Hon var bara promenadhäst innan,och så fick det förbli,Nu lever hon glada pensionärslivet hos en underbar människa som älskar henne över allt! :love:
Då och då kommer hon ut i skogen,vilket hon älskar,22 år gammal,still going strong,och såklart piggast i stallet! :D

Senast ändrad:

Vad en veterinär svarar beror oftast på hur man lägger fram problemet. Det är farligt att rida hästar som snubblar så mycket som din gör och den skall inte vara så snubblig bara för att den inte har blivit riden på ett tag.
Rekommenderar att du tar in din ponny på klinik och gör en ordentlig genomgång. Ofta sitter såna här fel i ländryggen också. Men det kan vara vad som helst. Normalt är det i a f inte.
För din skötares skull tycker jag att hon skall sluta rida din ponny tills det här är utrett. Både hon och ponnyn kan skada sig väldigt illa. Svaret är förutsatt att ponnyn inte bara rids rakt ut i bushen utan går på stigar/vägar.

Senast ändrad:

Lägg upp bild på hovarna? Tror också att det beror på verkningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 819
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 959
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 779
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka