häst som slickar i sig jord?

F

favvo_tjejen

varför gör de så?.. har sett en av mina kompisars hästar göra så ett antal ggr?.. är det brist på något?

Jag såg en tråd nyligen om nervösa hästar om en teori om magnesiumbrist kopplat till att hästar slickar jord. Precis som föregående sa.

Min ena häst gör också det i perioder. Han får båda salt och mineraler, så jag tror snarare att det beror på att en bestämd sorts lera smakar gott. Han gör det förresten bara när marken är våt. :confused:

Håller med dig. Mina har fri tillgång till mkt välsmakande mineraler i hink (de äter bra av dem), får kraftfoder och äter bete. Trots detta slickar de i sig av viss lera/jord men precis som du säger, bara blöt och de blir liksom frånvarande i blicken när de äter det. :D

Jag tror det oftast är salt- eller mineralbrist. Jag är något bevandrad i kemi och gissar att regnet (särskilt om det är surt) löser upp någon mineral som då blir eftertraktad.
Fast jag vet inte vilken.

Det gör min också. Han kan stå länge och väl och suga/slicka i sig den blöta jorden. Men bara på två speciella ställen som vi brukar gå förbi. Men detta är första året han gör det.

många djur gör detta för att neutralisera magsyran. inge faligt såvida det inte går till överdrift.

Men de får extra kalktillskott eftersom vi bor i försurat område (västkusten) och väldigt lite kraftfoder (som väl kan ge sur reaktion i magen) och som någon här ovanför sa, det har börjat i år och det är länge sedan vi flyttade hit.

Men jag håller med om att något gott är det säkert, sen vet jag inte om det är ett mineral utan kanske något växtämne som lakas ut i vissa jordarter vid väta :confused:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
786
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka