Häst som slänger sig ur transporten

Sv: Häst som slänger sig ur transporten

Svårt att svara på utan att se exakt hur den beter sig.
Har provat linor på en häst, och det funkade på den.
Du tar linan precis bakom hästen som du gör när du ska lasta en häst som inte vill gå in, men du släpper lite i taget på linan så den går sakta ut.
Men vet inte om det funkar på en hysterisk häst som verkligen kastar sig ut.
Jag tycker att de flesta hästar lär sig med tiden att man inte kastar sig ut, utan att man behöver göra något.
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

DEt bästa tipset jag har fått ang de flesta lastningsproblem är att man går upp och ner på rampen ett tag. Alltså ett steg fram,ett steg bak, sen öka med två steg osv... sen till slut kan gå hela vägen in i transporten och då även kunna backa ut i "normal" fart... Går det inte att backa ut i "normal" fart så har man oftast gått för fort fram...
Eller så kanske hästen är rädd för något? T.ex, rampen... att han inte ser vart h*n backar mm... Det kan finnas många anledningar som kan stämma in...
Testa att lasta hästen, och backa ut den. Vad händer när du ber den backa. Tar den något steg bakåt innan den kastar sig ut ur transporten? Isf kan det t.ex. vara att hästen är rädd för att backa nerför rampen för att den sluttar neråt...
Berätta gärna mer ingående hur det går till när hästen slänger sig ur transporten... :)
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

Hur botar man det? har blivit osäker på hela lastningssituationen:(

jag hade ett sto som blev svår lastad efter många klinik besök under en skada hon hade i 9 månader....

jag har alltid sträva efter att kunna last hästen själv....


jag har tagit en longerings lina och satt fast i grimman....
(ta bort mellan väggen i slädet när du ska träna så det finns mycket plats..)

gå sedan in i släpet och lägg linan över bommen och gå ut genom framdörren och bak till hästen igen... på så sett så kan du putta lite på hästen själv sammtidigt som du kortar linan när den går framåt...

om hästen börjar kasta sig (se till att ha en lååång longering lina som räcker en bit) så håll kvar så gott du kan tills hästen står still igen, släpp efter på linan och beröm med mycket smekningar.... smack lite å försök få den å ta nått steg framåt igen... när hästen väl är inne i släpet så gå in genom framdörren och stå där med den.. ge gärna en morot eler liknande och beröm.... se till att du själv är lugn hela tiden och inte blir irriterad när den kastar sig utan att du bara håller emot....

detta har funkat på alla svår lastade hästar som jag har hjälpt till med... efter några träningar så har de gått in själva... har bara behövt ta linan över fram bommen så har de gått med in...

tänk på att ALDRIG smacka när hästen ska backa ur släpet då smackning betyder framåt utan säg backa........
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

Jag hade en häst som alltid gjorde det, vilket resulterade att jag försökte hålla emot så mycket det gick, så han inte skulle kasta sig. Fick sedan ett tips att ge hästen helt långt grimskaft och inte hålla emot alls. Och det funkade. Han slutade att kasta sig ut. Vet inte om du också håller emot och om det kanske skulle hjälpa, men ett tips ialla fall.
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

släner den sig ur är mitt råd att låna en transport med fronturlastning och lasta ur den fram då tänker den framåt istället för bakåt och när du väl ska ta ur den bakåt så är den så säker på att den ska ur fram så då gör den inte det
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

Nu är det kanske inte så enkelt att bara fixa, men OM du skulle köpa en ny släp eller ha en som är möjlig att bygga om så rek jag varmt att sätta in innerdörrar istället för bom eller kedja.

Min häst har haft den egenheten att han kastat sig ut bakåt men efter att vi köpte släp m innerdörrar så kan man ju ta ner lämmen och låta hästen stå och begrunda en god stund innan han får gå ut. Min reagerar på ljudet av lämmen och tar det som en signal att backa och därför har dörrarna löst problemet för oss.
Brukar också alltid börja med att öppna skötardörren fram så att det kommer ljus in där med. Det gör honom lugnare och mera uppmärksam framåt istället.
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

Jag har en gammelgubbe som har kastat sig ut i alla tider. Vi har gjort som så här: jag har gått in i transporten fram, pratat lugnt med hästen, matat med morot, sambon har fällt ner rampen bak, kopplat loss hästen, kopplat longerlinan i grimman och runt frambommen, matat med morötter/äpplen och pratat lugnt, medans sambon förskiktigt öppnat bakbommen, beredd med ett spö om hästen har försökt kasta sig innan det är öppet. Sen ge backkommando så fort hästen står stilla i 1 sekund med öppen bakbom. låt longerlinan fritt löpa ut medans du själv står kvar där framme och står stilla tills hästen är helt ute ur transporten.
Vi har kanske lastat 4 ggr/år men nu efter ca 2-3 år så går han lungt ut (han är nu 22 år) man kan locka med morötter nu också.:angel:
 
Sv: Häst som slänger sig ur transporten

Nu är det kanske inte så enkelt att bara fixa, men OM du skulle köpa en ny släp eller ha en som är möjlig att bygga om så rek jag varmt att sätta in innerdörrar istället för bom eller kedja.

Min häst har haft den egenheten att han kastat sig ut bakåt men efter att vi köpte släp m innerdörrar så kan man ju ta ner lämmen och låta hästen stå och begrunda en god stund innan han får gå ut. Min reagerar på ljudet av lämmen och tar det som en signal att backa och därför har dörrarna löst problemet för oss.
Brukar också alltid börja med att öppna skötardörren fram så att det kommer ljus in där med. Det gör honom lugnare och mera uppmärksam framåt istället.

Jag håller med, har liknande erfarenheter av häst som kastade sig ut.

TS: felet vi gjorde var att ju mer vi visste att hästen kastade sig, desto snabbare var vi att börja öppna och dona. det blev ju en ond cirkel. det vi skulle gjort egentligen var att stanna, och låta hästen stå i trailern en lång stund innan vi började öppna bak.
När vi väl kom på det blev det bättre.
vi väntade länge, hästen fick stå i trailern och vänta. sen när vi öppnat baklämmen så fick hästen fortfarande stå kvar vi öppnade inte bakbommen. sen när hästen var lugn och stilla öppnade vi.

efter ngra gånger gick det bättre när hästen inte associerade bilen stannar med UT UT UT.

jag tycker att hästar som har bråttom ut vid öppning blir värre när man står framme i trailern hos den. den tänker mera bakåt och laddar.
det bästa är om man kan skicka in hästen och samma sak ut - bara göra lös hästen, sen gå bak och öppna och den får backa ut själv på kommando. då brukar det bli lugnare.....
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 19:45-tiden fick SOS alarm in larm om en häst som satt fast i en transport.
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp