Häst som rusar i backar

A

AtletShipping

var gång jag ska klättra med min häst så börjar han rusa som ett spjut så fort han ser backen, jag håller han i skritt i början av backen men sen kan jag inte hålla han eftersom han oxå håller huvet högt och då har d ingen verkan lr hur?utan då galopperar han som en fåne resten av den och sen bockar han en sträcka efter oxå.
Ska jag "tvinga" han till att skritta uppför den (om jag ska träna muskler) lr har det samma verkan i galopp?
Eller orkar han helt enkelt inte skritta uppför än?

förmodligen så orkar din häst inte skritta uppför.. ta å leta reda på någon mindre brant backe att träna i och försök hålla honom så lugn som möjligt.. och se till att hästen är uppvärmd i trav och galopp innan du kommer dit så att han inte spänner sig och rusar direkt från viloläge, då kan det blir lite otrevligheter i musklerna..

att bromsa så att hästen drar upp huvudet i en uppförsbacke kan vara farligt om hästen skulle resa sig för att den inte får springa.. *kommer att drömma mardrömmar nu*

vad jag fått lära mej så tränar man inte kroppen på hästen något bra om man gallopperar i upp/nerförs backe och lutning. De arbetar ju snett med kroppen, och har då lätt för att bli snea.
nerför har jag fått lära mej att skritt är bäst för muskelbygging, för då MÅSTE de hålla emot sin egen kropp mer.
uppför har jag fått lära mej att trav är jobbigast, och bäst för hästen (i muskeluppbyggande syfte) för trav är den gångarten som kräver mest arbete från hästens sida.

Jag antar att du står i fältsits. Pröva att sitta ned istället, även om det kanske känns taskigt mot hästen. Då får du lättare tag om hästen och kan hålla in den bättre.

vad jag fått lära mej så tränar man inte kroppen på hästen något bra om man gallopperar i upp/nerförs backe och lutning. De arbetar ju snett med kroppen, och har då lätt för att bli snea.
nerför har jag fått lära mej att skritt är bäst för muskelbygging, för då MÅSTE de hålla emot sin egen kropp mer.
uppför har jag fått lära mej att trav är jobbigast, och bäst för hästen (i muskeluppbyggande syfte) för trav är den gångarten som kräver mest arbete från hästens sida.

Precis vad jag lärt mig med, därför är jag förtvivlad över att han inte går att skritta t.o.m med i ynkliga och små backar får han fnatt.

förmodligen så orkar din häst inte skritta uppför.. ta å leta reda på någon mindre brant backe att träna i och försök hålla honom så lugn som möjligt.. och se till att hästen är uppvärmd i trav och galopp innan du kommer dit så att han inte spänner sig och rusar direkt från viloläge, då kan det blir lite otrevligheter i musklerna..

att bromsa så att hästen drar upp huvudet i en uppförsbacke kan vara farligt om hästen skulle resa sig för att den inte får springa.. *kommer att drömma mardrömmar nu*

Jo det är därför jag inte vill tvinga han att skritta oxå för jag är nervös att han kanske reser sig och trillar baklänges så då låter jag han springa tillslut.
Uppvärmd är han alltid innan klättring eftersom det är en bit dit oxå.
Men även i lilla backen får han fnatt oxå :confused:.. Men jag får fortsätta att att öva i den lilla backen.

Börja att GÅ med han i backar. När han är lugn där kan du börja med att sitta upp och ha någon som leder. När det funkar, kan du prova rida utan ledare :)

Jag har fått lära mig att man ska undvika att trava i backar, sliter mycket på höfterna. Just nu är jag ett frågetecken ? :confused:

Har du testat att rida i sick sack uppför backen!! för det första blir inte backen lika brant och musklerna får sig ändå en styrketräning då benet som är uppåt vinklas mer än vid rak klättring och benet neråt mindre det ger också sidvis intervall träning. Dessutom blir det inte lika otäckt att ta en förhållning då det inte blir lika mycket lutning om du förstår hur jag tänker... =)

Kan vara så att han är van vid att galoppera i alla backar. Jag brukar ofta galoppera i uppförsbackar, och då förväntar hästen sig en galopp, och tänder till. Mina går dock att skritta upp uten problem också.

Jag med. :confused: :confused: :confused:

Har dock för mig att jag läst att för fälttävlanshästar är det en bra övning att trava i uppförsbackar eftersom de behöver lågintensivträning...

Självklart är det skillnad på backar och backar, naturligtvis kan man trava och galoppera i uppförsbackar men inte i KLÄTTERBACKAR. Det är ju hur många grader backen lutar som gör skillnaden... =)

Kanske orkar han inte. Då skulle jag föreslå att du börjar med en mindre backe = kortare och mindre brant. Men det kan ju också vara så att han inte vet hur han ska göra eller inte har lust att jobba. Vad du kan göra om han springer bara för att han känner för det, är att göra små halvhalter. Eller egentligen bara ta och lätta försiktigt. Växla då mellan att ta och släppa till lös tygel. Då får han samtidigt beröm OCH chansen att gå lugnt av egen "kraft" vilket gör att du kan känna av honom. Att han ökar skritten är ju ok, sålänge han inte byter gångart.

Jag skulle också göra detta barbacka och se om det blev någon skillnad(nu börjar jag igen :smirk:). Det kan hända att hästen får ont av den sortens samling - antingen av sadeln eller av något i ryggen. Oavsett vilket, så brukar man märka skillnad om man tar avsadeln.

Det är inte så att han har slitna fram och bakknän..
För när han måste ta i som han gör i klätterbacken, kanske han får såpass ont, att han vill just springa istället!!!

Jo halvhalter tar jag i hela backen, men var gång jag släpper efter så tro han det är fritt fram att rusa, och var gång jag tar i tyglarna drar han upp huvet och lyssnar inte, dock funkar halvhalterna perfekt annars och går riktigt igenom

Din häst försöker ju komma undan att arbeta. Är backen väldigt brant?

kan det vara så att de som hade hästen innan dig lät han tokgaloppera i backar? en häst jag red förut kunde sina rundor i skogen med förbundna ögon, dennes ägare galopperade honom i vissa backar o om han inte fick galoppera där för mig ställde han sig på bakbenen o slängde av mig, rusade som en galning uppför backen o stod sen där o väntade på mig. :confused:

Ägaren till ahn rider nästan aldrig han nästan men har en känsla av att hon låter han gå som han vill i backar ja.

Har du provat att gå uppför backen på helt långa tyglar? Om hästen är pigg och du tar mer och mer i tyglarna så hetsar hästen bara upp sig ännu mer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka