Häst som rullar sig i boxen och fastnar

emelieobama

Trådstartare
Här om dagen började jag tänka på varför min häst aldrig rullar sig i boxen. La på lite mer spån, och nästa dag såg jag på täcket att han hade legat ner. Nu ikväll rullade han sig igen och han fastna mot väggen. Tog en lång stund innan han kom upp och visste inte vad jag skulle göra, som tur hade jag min hästveteran till granne med mig som lugnade ner mig lite. Fick sedan höra historier om hästar där de fått såga ner väggar och allt möjligt och att hästar inte överlever så länge i den ställningen. Usch, vad ska jag göra för att det inte ska hända igen? Har ni varit med om något sådant här? Han är en 6-åring som vi fått hem i somras. Har en hel del historier om honom och tankarna ligger nu på att sälja honom...

Sv: Häst som rullar sig i boxen och fastnar

han kanske inte kan röra sig obehindrat i täcket, vissa rörelser som är viktiga för att komma upp

Man kan sätta på honom en så kallad överrullningsgjord, som gör att han inte kan rulla runt och fastna i boxen.
De jag hittar på nätet ligger i prisklassen mellan 800 - 900 kr.

Min häst - som snart är 11 år och som jag har haft i 8 år - har rullat fast EN gång i boxen och sedan har det *peppar, peppar* aldrig hänt igen. Så det kan säkert vara en engångsföreteelse. Min häst har aldrig täcke på sig inne i stallet.

Korven - I detta fallet tror jag att det beror på att han kom för nära väggen och inte kunde röra sig, men täcken kan ha haft något i spelet att göra också.
Masse - Ska kika lite noggrannare på det, men kan hästen inte rulla överhuvudtaget?
bettysmatte - Kan vara en engångshändelse, han är dock en väldigt spänd häst och verkar ha varit med om lite allt möjligt. Han hade t.ex ett ärr över länden när jag kom hem med honom och han är mycket känslig för hastiga rörelser. Börjar undra om detta har hänt innan, som att det har gjort ont när det försökt hjälpa honom upp? Sak nog avvakta och se om det händer igen.

Jag har haft häst i många år och stått i många stall samt jobbat i några stall och bara varit med en gång att en häst rullat fast. Så det kan ha varit ren otur att det hände just honom. Den hästen hade inte täcke på sig.

Man kan bygga vallar av torven längs väggarna. Det gör att det blir större avstånd till väggen och hästen tar sig lättare upp om den rullar fast.

Ska kika lite noggrannare på det, men kan hästen inte rulla överhuvudtaget?
Den kan rulla lite men inte rulla runt/över, vilket då minskar risken för att den ska rulla upp mot väggen.

Jag har haft hästar i många år och har sett att vissa hästar är mer benägna än andra att göra. Jag har haft ett bar som rullat fast riktigt flera gånger, så pass att vi har dra loss/runt dom för att dom ska kunna resa sig. Som tur är bor vi vägg i vägg med stallet och hör in i huset om bankar i stallet.

Upplever att det inte är något man kan göra något åt.. Förutom överrullningsgjord då möjligtvis.
Större box men om hästen iaf lägger sig nära en vägg så har den ju svårt att komma upp iaf...

Eller så kan man fästa trälister längsmed boxväggen runt boxen. Då kan hästen få grepp med hovarna mot listen och putta sig tillbaka. Jag läste om det här på Buke också för länge sedan. Går nog att söka på :)

Det har jag satt utmed väggen, ca en meter upp. Läste nog också det här på Buke...Efter att min häst rullat fast, sparkat för att komma loss, lyckats fastna i fönstergallret, liggande! När jag kom till stallet hade han dragit loss hela gallret, med bultar i väggen och allt, och stod med rejäla skrapsår på benen. Och visade det sig sen, brutet griffelben :(

Ska väl tilläggas att stallet är byggt efter alla regler som finns, höjd, avstånd mm, men med facit i hand var gallren för klena, och det har jag pratat med smidesfirman om.

Men det var väl att han sparkade uppåt, tryckte till ordentligt och kom in mellan spjälorna.

Nåväl, han är frisk nu :)

Det farliga är väl om de blir liggande utan att man ser det, eller skadar sig när de försöker komma upp. Är man där och ser vad som har hänt kan man helt enkelt dra runt dem, och hjälpa dem på rätt köl igen.

Där jag jobbade i Tyskland hände det ofta att hästarna rullade fast och som du skriver kan det bli farligt om dem ligger så för länge.
Men hur som helst, vi fick ALDRIG gå in till hästarna utan i stället kom typ chefen och började slå med en sopkvast mot gallret på boxen så att hästen blev rädd, fick panik och förr eller senare sparkade sig upp:nailbiting::crazy:

Ehm. Lite värdelös information bara sådär!:rofl:

Där jag jobbade i ett stall så var det en liten tvååring som alltid rullade fast, min chef drog honom lite åt sidan i svansen och sen kunde ha resa på sig. Dock var det nog världens mest kolugna lilla hingst, han somnade i den positionen med benen halvt uppe på väggen i väntan på att någon skulle dra loss honom :) Låg där och snarkade när vi kom på morgonen.

Annars så är ju alltid en överrulningsgjort något att pröva om hästen skaffar sig detta som vana.

Eller så kan man fästa trälister längsmed boxväggen runt boxen. Då kan hästen få grepp med hovarna mot listen och putta sig tillbaka. Jag läste om det här på Buke också för länge sedan. Går nog att söka på :)

Det är de släta väggarna som gör att hästarna inte får fäste o kan ta sig upp.

Jag har sedan 17 år satt läkt på väggarna o även dörrarna med ca 30 cm mellanrum.

för 10 år sedan fattades det på 1 m. vägg brevid boxdörren o då fick vi hjälpa 800kg hästen att komma bort från väggen.

alla vet att det inte spelar ngn roll hur stor boxen är. hästarna har alltid en benägenhet att lägga sig eller rulla runt o hamna för nära.

Det finns även hästar som sparkat loss en bräda o sen hamnat med ett ben mellan 2 o det blivit som en sax.

en unghäst slog sönder nästan hela huvudet i sin panik o blev blind på ena ögat samt blev illa o permanent skadad i ett bakben.

Har sparkat upp lite spån på kanterna och kommer nog sätta upp sådana där trälister på väggarna eller köpa en sån där överrullningsgjord om det händer igen. Hjälp vilka läskiga historier, hoppas verkligen inte att det händer igen. Det var inte så roligt att se på direkt... Tack för alla svar :)

Lägg spånet lite mera upp på väggarna så att spånet ligger som en "Skål" eller vad man ska säga. Flyttar man bort spånet från väggen och gör så att spånet ligger som en kulle blir det lättare för dem att rulla fast.
Jobbar nämligen i stall och har fått lära mig hur spånet skall läggas för att hästarna inte ska råka rulla fast :)

Det är vanligt i galoppstall, galopphästarna är smidiga och dumma nog att lyckas rulla fast som någon sa.. ;) har erfarenhet av flera taktiker för o undvika det...

På ett ställe hade vi bankar rund boxväggarna av spån/halm. Motsvarande en bal spån per vägg bara för banken, så det var rejält.. De hästaar som hade vanan att rulla fast gjorde det ändå..

Ett annat ställe hade tjocka gummilister runtom alla boxväggar, där var fastrullning inget problem. Kan inte minnas att jag såg någon fastrullad under tiden där..

Ett sista ställe hade ingendera av ovan, där hängde istället en speciell longerlina på bestämt ställe i stallet, som med speciell teknik drogs runt hästens bakben och drog runt den. I detta stall var överrullningar vanligare, en häst sparkade loss sin boxvägg och tog sig nästan upp i grannhingstens box! :p

Kl

Vi hade ett stort sto på 176 cm av tysk gammal grov stam - en stadig flicka som rullade fast en gång. Det var ett rent helsike att få loss henne, var mkt tacksam att vi var nere i stallet då.
Som tidigare nämnts så prövade vi med överrullningsgjord men hon avskydde den, tror att hon tyckte den satt för fast på något sätt.

Hon hade en stor box på runt 18 kvadrat men vi flyttade henne till en större.
Jag satte upp en list längs väggarna plus la upp spånet i vallar längs väggarna.
Detta fungerade, vilket som fungerade vet jag inte - eller om det fungerade tillsammans? Hur som helst så rullade hon inte fast något mer hos oss, mig veterligen i alla fall.
Det är jobbigt när de rullar fast.......

Ligger fast / för nära kan de göra, men de får fäste o kan ta sig upp själva. inget man märker av m a o.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar