häst som plöttsligt stannar.... tipps?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jonson
  • Startdatum Startdatum
J

jonson

Hästen stannade på upploppet, böjde egenom men inget fel. Vet upptäckte att näsan var för röd men onormala fläckar. Fick vila 3 veckor då han blev bättre och sattes igång. Var inte bra i snabbjobb 2 veckor efter och vet anlitades igen. Hästen var sämmre i näsan.

Blodprov visar inget fel.

Hästen har fått vaccin mot abortvirus och pasta i munnen (komme rinte ihåg om det var hippotrim kanske?)

Tipps på vad jag kan göra?

Hästen skall kollas i näsan inne på klinik. Något mer?
Om det inte hittas något hur går vi vidare?

Sv: häst som plöttsligt stannar.... tipps?

Hur länge har du haft hästen?
Allergi?
Kollat halsen?
Hosta?

Kan vara mycket men hästen låter som jag vid denna årstiden allergisk till 1000:crazy:

Jag skulle kolla luftvägarna efter "COPD/allergisk bronkit/minor airway disease/eller vad det kallas nu för tiden". De behöver inte hosta ofta men vid ansträngning får de ingen luft. En annan sak att kolla är om hästen är lungblödare.

hjärtmuskelinflammation gör ju hela hästen nedsatt och mer mottaglig för infektioner, så kolla EKG, är mitt tips

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 286
Senast: meadow
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur