Häst som plockar ner hinken från väggen.

MM

Trådstartare
Kanske Ligger tråden fel? Isf får moderator flytta den :)

Men i alla fall. I stallet används det hinkar i boxen till vattnet och min häst har tagit för vana nu att riva ner den och hälla ut allt vatten.

Är det någon som har tips på hur man kan fästa den så den inte går att plocka ner?

Den sitter bara fast på ena sidan av hinken. Den är alltså platt en bit och så hänger man upp den på hängaren på väggen.

En hink på golvet lär väl vara lika rolig den att välta ut.

Finns det någon annan anordning för hinkar som man kan hänga på väggen?

Inte mitt stall men stallägaren är bra och går säkert med på en annan lösning såvida det inte är någon större åtgärd.

Sv: Häst som plockar ner hinken från väggen.

Finns hängare att fästa på boxväggen i form av en ring, som man stoppar ner hinken i.

Är det meningen att man ska sätta handtaget där i skruven?
Isf kan jag testa den.
Det är en liknande han har, men utan skruvdelen.

Vi har någon slags karbinhake man hakar fast hinkarna på. Funkar utmärkt!
Det är som en platta med en hake på, typ såna här:
Upphängning

Är det meningen att man ska sätta handtaget där i skruven?
Isf kan jag testa den.
Det är en liknande han har, men utan skruvdelen.

Ja man har en sån halvhink med kant, hänger kanten av hinken i den uppvikta haken. Viker upp handtaget, lyfter på sprinten och sätter fast handtaget och släpp ner sprinten. Handtaget på hinken kommer att vara bakom sprinten, på så sätt är hinken fastsatt.

Och era har aldrig hamnat i backen eller fått vatten uthällt på annat vis?

Tänker om hästen biter tag i en kant, då borde det väl gå att hälla ur vattnet?

Får inte upp någon bild.

Den var väldigt smart!

Men tror inte min häst når upp. Han är C-ponny och får ta upp huvudet om han ska se ut över boxdörren och det är precis så huvudet kommer över dörren.

Finns även en modell som skruvas fast i väggen. Finns kanske inte på Biltema. Jag har köpt sådana på CityGross eller Eko.

Får inte upp någon bild.
530101_01.jpg

Sån har jag. Funkar bra till min som gärna bänglar med saker om hon kan.

Aldrig karbinhakar i boxen hos min häst, har sett vad såna kan göra för skada på "klåfingriga" hästar.

Nä, ingen häst har vält ut hinkarna och vi har ändå haft ett par stycken här.
När hinken varit fylld till brädden har det skvimpat ut lite, men det gör det ju oavsett om hinken hänger eller står på backen.
Vi har sånt hinkar med en platt sida, om det gör någon skillnad vet jag inte.

Jag bytte bort just den haken mot den bild jag visar, orsaken var att hästen vid flera tillfällen rullade sig i boxen och sparkade ut vattnet ur hinken.

Nu såg jag honom rulla igen, slog i hoven i fastsatt hink som visserligen skvimpade till men satt kvar på sin plats. Så där var det en stor vinst.

Vi körde en sån där ring som man sätter hela hinken i sen spände vi fast det hela med ett spännband och när pålle märke att det inte gick så lunde vi ta bort spännbandet och nu får hinken vara :)

Sen brukar jag ha en pistolhake modell större i hinkhandtaget som jag hänger upp hinken i för att det ska bli bättre vinkel på hinken.

Finns hängare att fästa på boxväggen i form av en ring, som man stoppar ner hinken i.

Den välter min häst lätt som en plätt bort hinken ifrån, så jag ser fram emot tips här också för han har samma "hobby" som ts häst

Lite KL
Jag har en ring fäst i väggen, typ uppbindningsring och använder kraftiga kabinhakar. Har detta till samtliga hästar och har alltid haft det och ingen har lyckats ta loss spannen.
Vi har också under årens lopp använt olika typer av spannar runda och med raka kanter men det har inte spelat någon roll för ingen häst har fått loss någon typ av spann.

Det enda som jag kan rekommendera att tänka på är att kabinhaken ska sitta så att öppningen är inåt väggen. Har visserligen aldrig hänt något men magkänslan säger mig att det kan finnas en risk att hästen kan fastna i den annars. Ja det beror ju också lite på vilken typ av hake.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 679
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 366
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka