Häst som lever jävul i transporten...

Ämelie

Trådstartare
Hur får man bort beeteendet?
Min hästransport har inte haft en enda repa, fram tills nu när jag köpte min nuvarande häst... *suck*

Hon är lätt att lasta. Inte speciellt van att åka. Åkt fram och tillbaka till ridhuset 3 gånger hos mig och enligt förra ägaren har hon kanske åkte 2-3 gånger före hon kom till mig. Hästen är 4år.

Är ju rätt att hästen ska skada sig! hon sparkar, med dåde fram och bakben och hela släpet gungar fram längst vägen (=trafikfara :crazy: ) Hon är värst i början, lugnar sig kanske efter 5-10minuters körning men får små "återfall" ibland.

Just nu står hon på ridanläggningen men ska hem imorgon, har ingen tid att träna innan det då hon måste hem imorgon.

Men sen när hon kommer hem tänker jag lastträna varje dag, även om hon är snäll vid lastning så borde väl ändå kunna hjälpa?

Sv: Häst som lever jävul i transporten...

Vad har du för släp? Har du själv åkt i släpet någon kort sträcka (utan häst) för att höra så det inte är något som stör hästen?

Vissa av de hästar jag har haft har åkt betydligt sämre i enkelaxlat, stått och vägt och fått panik och börjat sparka av den anledningen.

Ett sätt att ta reda på vad som händer är att installera en liten kamera.

Åh fler som lider av samma problem. Har en två åring som beter sig likadant. Jätte lätt att lasta både i transport och lastbil. Men just åkandet är katastrof..

Får följa tråden i hopp om lösningar :D

Står hästen brett eller smalt under resan? Många hästar (ofta ston) har problem att hålla balansen om de åker smalt, de vill kunna bredda sina bakben mer för att parera släpets rörelser.

Är inte säker på inte lastträning hjälper, eftersom du säger att hästen är lätt att lasta men börjar stampa/sparka när ni åker, men det kan ju inte skada iaf...;)

Jag har ett umesläp -03. Det är med boggie.
Det är ingen som skrammlar eller nåter konstigt i det.

Hon står smalt... Och det går att flytta mellanväggen 10cm så jag funderar på att testa det, men jag tror faktiskt inte att det hjälper.

Idag körde jag hem henne från ridhuset, hon var MYCKEt lugnare än när vi åkte dit. Men det brukar vara så, hon står stillare stampar bara med framhoven när man ska hem därifrån :confused:
kan tänka mig att det beror på att hon är tröttare, eftersom hon är riden då.

Mina hästar har alltid hönät el hö påse i transporten för då gör man de till en mer positiv grej. Har noterat att när jag sålt häst några gånger så kör folk hästar utan hönät/höpåse. Då brukar jag skicka med hönät så berättar jag vad jag tycker. och sen är de ju många som är rädda att dom ska fastna men jag har aldrig peppar peppar ta iträ inte råkat ut för det. Binder upp de högt och har alltid en kniv i transporten.
Men kör en kortare sväng med henne kanske 3dar i veckan, För du har ju en schysst transport. Hon kanske bara inte tycker om att stå där inne själv.

Jag är faktiskt mer rädd för transportsjuka (ökad risk med mer partiklar i luften) än att hästen ska fastna. Det går ju att binda upp nätet på bra sätt för att undvika att den fastnar.

Måste jag fodra under den tid hästen är lastad föredrar jag att göra det när släpet står still...

Jag är faktiskt mer rädd för transportsjuka (ökad risk med mer partiklar i luften) än att hästen ska fastna. Det går ju att binda upp nätet på bra sätt för att undvika att den fastnar.

Måste jag fodra under den tid hästen är lastad föredrar jag att göra det när släpet står still...

ja men vet man att transport sjukan kommer från att hästarna äter under resan. Har hört folk som fått sjuka hästar ändå.

Klippt från www.krafft.nu

---
Tidigare har det varit tämligen vanligt att låta hästarna äta ur ett sk hönät under resa. Man vet nu, att detta kan innebära hälsorisker i samband med längre transporter. Hästen får för det första äta med huvudet i en onaturlig ställning. Dessutom kommer hästens utandningsluft att fukta ner höet - som på så sätt blir en mycket lämplig tillväxtplats för bakterier och andra mikroorganismer. Man tror, att det som brukar kallas "transportsjuka" till viss del haft sin orsak i den här processen.

Under längre resor bör hästarna utfodras under rast. Helst bör de ges tillfälle att äta sitt hö med sänkt huvud. På detta sätt underlättas dessutom rensningen av andningsvägarna från de partiklar som alltid finns i luften i transportutrymmet. I samband med dessa raster bör hästen också ges tillfälle att dricka.

Klippt från www.krafft.nu

---
Tidigare har det varit tämligen vanligt att låta hästarna äta ur ett sk hönät under resa. Man vet nu, att detta kan innebära hälsorisker i samband med längre transporter. Hästen får för det första äta med huvudet i en onaturlig ställning. Dessutom kommer hästens utandningsluft att fukta ner höet - som på så sätt blir en mycket lämplig tillväxtplats för bakterier och andra mikroorganismer. Man tror, att det som brukar kallas "transportsjuka" till viss del haft sin orsak i den här processen.

Under längre resor bör hästarna utfodras under rast. Helst bör de ges tillfälle att äta sitt hö med sänkt huvud. På detta sätt underlättas dessutom rensningen av andningsvägarna från de partiklar som alltid finns i luften i transportutrymmet. I samband med dessa raster bör hästen också ges tillfälle att dricka.

ok, har aldrig råkat ut för de tranporterar ändå löphästar 40mil åt gången. men har väl haft tur då. men de är bra att ha i bakhuvet.:bow:

Jag skulle aldrig köra en häst med hö i transporten. Dom seriösa företagen som transporterar hästar har med slutat med det. Trots att dom har AC. och mycket bra vetilation.
TS. ta och flytta mellanväggen. Det verkar som om ditt sto är bredåkare.

Som jag ser det så finns det lite olika anledningar till att hästen lever om i transporten.
Den första jag brukar tänka på är hur man kör, tar man det tillräckligt lugnt i kurvor, bromsar man in försiktigt. Många gånger så kör föraren så vårdslöst så det är skrämmande, men samtidigt så är din häst inte lastad så många gånger så jag gissar att den har problem med balansen. Kanske man ska prova att köra extra lugnt?

En upplevelse jag hade för några dagar sedan var av annan sort. Lastade en för mig okänd häst och började åka hemåt. Efter 1,5 timme slutade min bil att fungera. Fick vänta i 2 timmar på hjälp, kunde inte lasta av hästen då den är svårlastad. Nu tyckte då hästen att det var dags att gå ut så han skrapade och sparkade och det verkad ungefär som han tänkte välta släpet. Jag försökte lugna honom, men till slut gav jag upp och bara satt där utan att göra något. Efter en dryg timme insåg han sitt öde och stod still. När jag sen fick hjälp så tog det ändå lång tid att komma hem med många stopp. Jag var beredd på att han skulle börja konstra när vi stannade, men han hade lärt sig sin läxa. Står man still så blir livet trevligt liksom ;)

Kanske något att fundera över?

/M

Denna häst fick transportsjukan när hon kom, hon höll på att dö. Så något hö i transporten blir det inte.

Nja, denna häst har hittils inte fungerat så, att hon liksom fattar att man inte kommer någon vart med att bråkar. Hon får lätt panik och då är det ett h-vete att få "kontakt" med henne igen.
Och efter att läst en tråd här på buke om att hon tränade sin häst och lämnade honom i 20 och fick en stor sårskada på hästen, så känns det inte riktigt säkert.

Min dotters sto fick panik i transporten en vinter efter träning, hon kastade sig fram och tillbakas så folk i närheten kom springande för att hjälpa till,Vi lastade ur och lugnade ponnyn gick till stall planen (där det var belysning) för att kolla om hon gjort sig illla. Men inga sår el något annat som vi kunnde se.

som tur var så fans en vet på platsen och hon kom ut och kikade vad som kunde vara fel, hon frågade direkt om hon hade hö i transporten(vilket vi inte hade) Efter detta blev ponnyn :devil:-ligt svår lastad vi håll på i timmar ena gången nästa så gick det på några min, hon får sedan den dagen åka brett, vi provade en kortare bit men en annan ponny tills med vår och trodde hon klarade det bättre men när vi kom hem så hade sto rakarn lagt sig i transporten, tur att medföljande ponny var lugn så vi lastade ur henne, reste våran och lastade ur. Sedan den dagen så får on altid åka ensam.

Vet fortfarande inte vad som hände när paniken utbröt, min egen teori är att det blev imma itransporten och hon tyckt det blev otäckt .Sånu ser vi till att hästen är ordentligt avskrittad innan vi lastar in, nu lastar hon sig själv precis som innan panikdagen, får fortfarande åka brett.

Det där vet man ju allt om, känns det som.
Min rackare på 180 cm när hon börjar sparka med bakfötterna, då är det inte roligt.
Nu hade du ju ett fint släp men kan ju ändå vara någonting som inte passar hästen. Min levde verkligen rövare i kylinge, star men i min Ifor står hon som ett ljus.
Jag installerade faktiskt övervakningskamera för jag ville se var hon höll på med. GULD värt! :idea: Nu ser man ju vad som egentligen händer och att hon faktiskt är lugn nästan hela tiden i nya trailern.
Provat att åka med luckan öppen baktill? Min hon blir så varm, hon vill åka med den nere.
Små detaljer kan ju göra susen. Samma med höga transportskydd? Provade på min dam och kändes som hon skulle ligga på marken och kravla, väldigt obehagligt enligt henne. Nu blir det lättare men hyfsat täckande skydd med boots.
Hoppas du fått lite tips!:)
(Billig och hyfsat bra övervakningssystem finns på Clas Ohlson, lite modifieringar av duktig bror så fungerar det super!):bump:

Har också ett sto som konstigt nog började med att grisa sig i transporten. När vi hämtade hem henne stod hon riktigt snällt. Därefter började hon gunga och sparka, hon åker inte ofta men hon har förmodligen åkt mer hos mig än vad hon har gjort hos sin förra ägare. Även att hon är travare så kvalade hon endast en gång innan hon gick av banan, då stod hon på träning på banan.

Vi ändrade nånting varje gång för att komma fram till vad som passade henne. Hon har åkt med höga transportskydd utan problem tidigare men nu blev hon vansinnig på dom och stod som en riktig jävel på finkan, så hon åker med endast boots fram nu vilket fungerar jättebra, inga mer kickar bakifrån. Stod kort uppbunden förut men testade att länga och då blev hon betydligt nöjdare. Även hö i transporten gjorde henne lugnare (åker ej långa sträckor, 1 timme som mest), hon kan stå smalt men när hon åker själv får hon brett för hon står riktigt bra då.

Nu härjar hon lite när man står still men står man bara ett tag så slutar hon så betydligt bättre har det blivit efter lite åkträning och ändringar.

Testa att bredda åt din häst, tycker överlag alla hästar står så mycket bättre när de får ha lite svängrum med bakdelen för att kunna parera upp kroppen. Luckan skulle jag aldrig våga ha öppen hos vilken häst vi än transporterar, tänker på panikrisken om en lastbil bestämmer sig för att ligga kloss i arslet på en som tyvärr, tyvärr är så vanligt eftersom dom har såååååå bråttom så de nästan knuffar en framåt.

Senast ändrad:

Min är likadan och har alltid varit. Spelar ingen större roll vad man gör. Hon är ändå lygnast när hon har en gumminederdel på mellanväggen och får åka brett i en boggivagn. Då kan hon trampa runt och hålla balansen bäst. Tror det har med att de inte kan hålla balansen riktigt.

Den här tanten har åkt transport 2-3 gånger i veckan i 4 år och det har inte blivit nämnvärt bättre. Men hon har aldrig tvekat på att gå in i transporten, vilket jag nästan tycker är det märkligaste.

Vi har provat att göra "panikbromsningar" när hon håller på och vi har försökt köra så försiktigt det bara går, men inget hjälper. Ett tag var jag helt koncekvent och tvärbromsade så fort hon började leva rövare, men det hjälpte inte det minsta.

Edit: Läste lite noggrannare och insåg att även den här hästen haft transportsjukan. Kan det ha ett samband tro? Att de lever rövare och att de kanske förknippar det på något sätt att de mådde dåligt förut?

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama