Häst som krullar

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
E

Expensive_Hobby

Skitsvårt att få ordning på men jag undrar hur ni skulle göra? Rider på tränsbett och försöker givetvis driva så att hästen ska tänka framåt. Men så fort som jag ska göra något annat än ridning "rakt fram" så åker nosen in.

Sv: Häst som krullar

Lätta i handen, och driva på framåt tills man får en ärlig kontakt framtill, i alla lägen.
Och givetvis erbjuda en lätt men stadig kontakt när hästen väl börjar bjuda fram i bägge tyglarna.

Lätta i handen, och driva på framåt tills man får en ärlig kontakt framtill, i alla lägen.
Och givetvis erbjuda en lätt men stadig kontakt när hästen väl börjar bjuda fram i bägge tyglarna.

Håller med dig!:)

Håller med PrinceFair men jag skulle ändå prova att byta bett. Tycker att det låter som att hästen försöker komma undan obehag i munnen, antingen pga bettet eller ryttarens hand.

Min häst gjorde också så ibörjan när jag hade honom, men nu när han har blivit starkare, händer det inte så ofta. Om din häst blir tung i ahanden också, så prova att ta resande tygeltag, när han krullar sig

Givetvis kan man testa det åxå! :)

Det KAN fungera bättre på ett oledat tränsbett, men det är ingen garanti för mer kontakt.

Jag brukar jobba bort sådant beteende genom att korta upp tygeln tills jag kan ge ett ärligt stöd, glappkontakt är din värsta fiende på en sådan häst. Låt hästen krulla ihop sig, korta ändå upp tygeln, jobba sedan för skänkeln fram till en stilla hand. Led med inner så du får ner nacken ääännu djupare = du bestämmer huvudets position, strunta i att den inte går i lod. Sedan jobbar du för ledande tygeltag på stora volter med mycket tempoväxlingar tills du får hästen lite "i handen" att den känns tung. Då kan du försiktigt börja resa upp den, putta på framåt och långsamt länga ut halsen på den.

Jag skulle också prova rakt oledat bett! Kanske tom gummibett?

Jag brukar jobba bort sådant beteende genom att korta upp tygeln tills jag kan ge ett ärligt stöd, glappkontakt är din värsta fiende på en sådan häst. Låt hästen krulla ihop sig, korta ändå upp tygeln, jobba sedan för skänkeln fram till en stilla hand. Led med inner så du får ner nacken ääännu djupare = du bestämmer huvudets position, strunta i att den inte går i lod. Sedan jobbar du för ledande tygeltag på stora volter med mycket tempoväxlingar tills du får hästen lite "i handen" att den känns tung. Då kan du försiktigt börja resa upp den, putta på framåt och långsamt länga ut halsen på den.

Det skulle inte jag. Du riskerar att få en häst som bara står emot och/eller tvärar istället. Eller andra problem.

citerar PF, för precis så gör jag också.

Min har lite samma problem, börjar komma tillrätta med det så några tips har jag..;)

Tempoväxlingar, byte av gångart, hela tiden tänka framåt. På min behövs det också uppresande tygeltag lite nu och då, men framförallt få honom att bjuda framåt, sitta så stilla med händerna som möjligt och driva fram hästen i i "ärlig" form så näsan kommer framåt. Träna gärna på att rida i längre och lägre form innan du "plockar upp" hästen i formen. Men då måste du vara noga med att han inte går på bogarnautan sätter under sig rumpan..:D

Och så säger dom att ridning är lätt..*skratt* :D

Anledningen till att jag gör så är att hästar som krullar ihop sig ofta är stela vid manken, det lossar man enligt mig enklast på så vis som jag beskrev :)

Anledningen till att jag gör så är att hästar som krullar ihop sig ofta är stela vid manken, det lossar man enligt mig enklast på så vis som jag beskrev :)

Ok, men jag tycker nog man gör det även genom att rida dem fram mot handen och får dem att länga halsen framåt:idea:

Min häst var också en sån förr som krullade ihop sig och knäppte av i nacken. Kan fortfarande göra så ibland men inte ofta.
Min häst blev mkt mkt bättre på rakt tränsbett. Knäpper inte av i nacken me det å sen ett tjockt j*vla eggbett på 14,5cm, har annars 12.5, älskade han!

Så jag skulle nog testa att byta bett:D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka