Riley
Trådstartare
Jag har stött på ett litet problem med mitt sto, som ganska nyligen lärt sig galoppera under ryttare och gör det plättlätt, tar bägge galopperna från skritt och jobbar på stadigt och i en trevlig takt. Tyvärr tycker hon att det är lite för roligt: Dels går hon inte längre att trava lugnt ute eftersom hon fattar galopp istället , vilket gör mig sak samma eftersom hon sköter sig i ridhuset, men problemet är att hon börjat kasta sig iväg i fattningen, lättar fram och skjuter iväg. Eller som en kompis uttryckte det: "Hon ser ut som en galoppör när startboxarna öppnas." När hon väl fått göra sitt språng är hon en ängel, men det är illa nog, tycker jag som är galopprädd efter en olycka.
Så hur skulle ni göra med en sådan häst? Håller jag henne blir hon förbannad och studsar på stället eller bockar istället (vilket också gör mig spänd), och släpper jag henne är jag rädd att hon ska fara iväg ännu värre, och/eller dra iväg i travartrav (absolut totalt förbjudet för henne att travartrava in i galoppen).
Alla förslag och idéer är väldigt välkomna.
Så hur skulle ni göra med en sådan häst? Håller jag henne blir hon förbannad och studsar på stället eller bockar istället (vilket också gör mig spänd), och släpper jag henne är jag rädd att hon ska fara iväg ännu värre, och/eller dra iväg i travartrav (absolut totalt förbjudet för henne att travartrava in i galoppen).
Alla förslag och idéer är väldigt välkomna.