häst som inte vill löshoppas?:(

D

Donna

Har skrivit tidigare om min pålla som varit rädd för hinder men som kommit över det & sen blivit jätte rädd igen utan anledning :confused: hur som hälst så tänkte jag ta tag i hoppningen igen så jag tänkte löshoppa henne så att hon kunde få komma över sin rädsla lite på egen hand, satte upp hinderstöd med lina med ett hinder i mitten på en långsida men hon tänkte då INTE löshoppas om hon själv fick välja, om jag ledde henne en bit in på långsidan & satte igång henne i trav så hoppade hon ett kryss men då jag höjde till ett vanligt hinder så hjälpte det inte ens att jag ledde henne en bit utan det var tvärstopp framför hindret :( vad ska jag göra i den här situationen?

Sv: häst som inte vill löshoppas?:(

Har skrivit tidigare om min pålla som varit rädd för hinder men som kommit över det & sen blivit jätte rädd igen utan anledning :confused: hur som hälst så tänkte jag ta tag i hoppningen igen så jag tänkte löshoppa henne så att hon kunde få komma över sin rädsla lite på egen hand, satte upp hinderstöd med lina med ett hinder i mitten på en långsida men hon tänkte då INTE löshoppas om hon själv fick välja, om jag ledde henne en bit in på långsidan & satte igång henne i trav så hoppade hon ett kryss men då jag höjde till ett vanligt hinder så hjälpte det inte ens att jag ledde henne en bit utan det var tvärstopp framför hindret :( vad ska jag göra i den här situationen?

Ta en sak i taget. Börja med bommar på marken och arbeta dig sedan uppåt. Skräm henne INTE över. Visst kan du arbeta med ett spö, men inte slå henne över...
Börja med att leda henne över bommar tills hon slappnar av. När hon slappnar av helt så får det räcka för dagen. Gör sedan om den övningen tills hon slappnar av på en gång. Sedan nästa gång kan du låta henne springa själv över bommarna. När hon gör det så sätter du upp ett litet hinder och gör samma sak och sen höjer du lite i taget tills det blir ett "normalt" hinder.

Viktigast av allt är att inte stressa och tvinga henne över. Hon ska tycka det är roligt!
Många hästar har även lättare att hoppa naturhinder (=stockar i skogen) Har du testat det?

Lycka till :)

Sv: häst som inte vill löshoppas?:(

Jag har haft en häst som tävlades upp till nationell 130, men inte kunde löshoppa 50 cm. Enligt honom så hoppade man helt enkelt inte över "staket" som han såg det som. Det kvittade vad vi gjorde, han hopade inte helt enkelt. Rådfrågade då min tränare, som inte tyckte jag skulle göra någonting, "förutom att inse att vissa hästar inte löshoppar" Han hade själv haft en som gick svår hoppning och som precis som min blånekade löshoppning.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag nästan avboka ridlektionen då jag hade mensvärk. Dessutom var jag fortfarande en aning skraj för att få blodtrycksfall...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka