Samma ordning varje gång, verkar skapa en lugnare situation vid grinden eller i stallet. Det verkar som att de lär sig tågordningen.
Ny häst ska aldrig gå in först, utan "i mitten", och det verkar som att upplevelsen av att komma in i stallet när det det redan finns fler än en häst där, är mer positiv, än att komma in som nr 2.
När jag har "många" hästar hemma, så placeras några uppbundna. En häst som kommer hem till mig är ofta en unghäst som ska utbildas, eller skiljas från modern, och oftast så är utbildningshästen också en häst som behöver lära sig stå uppbunden (med halsrem och grimma). Då vill jag först ta in en (relativt) lugn häst som jag snabbt och enkelt kan släppa in i en box, sedan en häst som jag anser är "snäll", men som ska uppbunden, och så får den "nya" hästen stå uppbunden bredvid.
En del nya hästar kan ha lite svårt att hantera det där med att "gå ut genom grinden" (det kan bli stopp mitt i grinden, eller den förstår inte riktigt vad jag ber den om), och ju färre hästar det finns kvar i hagen, och ju "lugnare" och "lydigare" dessa är, desto mindre risk att någon försöker tränga sig, om den nya hästen tvekar på något sätt i grindhålet.
För att göra situationen att "komma in i stallet" och "stå uppbunden" positiv, så får alla också en måttlig portion av "något gott", t.ex. några grabbnävar med strålusern och lite morotsslantar eller äpple. Vissa, t.ex. växande unghästar behöver ju tillskottsfoder som de får när de kommer in, men även de som egentligen inte behöver något får lite grann som uppmuntran.
Sedan så är det individernas egenskaper som avgör hur jag bygger upp ordningen. På basis av vad jag ser runt hästarnas beteende mot varandra, och hur de fungerar runt människor, så gissar jag mig till en ordning för in/utsläpp, och vilka som ska få vara kamrater och stå uppbundna bredvid varandra.
Ibland tar jag såklart fel, och då får jag justera ordningen "efter vad hästarna verkar säga mig". Det blir absolut inte alltid "rätt" första gången. Det är bl.a. därför jag alltid ser till att vi är två de första gångerna för in/utsläpp när gruppen förändrats (fler eller färre hästar)
Det handlar en del om att kunna läsa av hästarna, för att hitta en bra ordning, "lyssna" på hästarna men samtidigt inte premiera ett buffligt beteende ("jag vill in först"). Hästarna får inte buffla vid grinden, det går att lära bort, huvudsakligen med kroppsspråk från människan.
Jag vill att hanteringen i hagen, vid grinden, och i stallet ska vara lugn och säker, trots att det ofta handlar om unghästar, och då verkar det där med samma rutin, samma ordning, och (förhoppningsvis) lugn människa, skapa det där lugnet.
Mina vuxna hästar kan (...brukar kunna de flesta dagar
) både stanna och stå still (minutvis) på röstkommando från avstånd. Sådana hästar är bra att ha kvar i hagen som de sista hästarna. De ger den nya hästen trygghet, samtidigt som jag har bra kontroll.
Är man ensam och ska plocka in t.ex. sex-sju hästar från hagen, en och en, så får ingenting kunna gå fel.