Häst som inte vill gå på volt/bli longerad!

A

AbsolutViktoria

Hej min islandshäst på 14 år har haft han i ett halvår nu,och han vill inte gå på volt? Vill inte häller gå på volt när han blir longerad, när jag rider han på volten så bara genar han blir hård/stel, jag gör mjukgörander så han ska bli mjuk innan men så fort vi kommer in till volten så blir han alldelses hård :/ och ja, jag trycker med innersänkeln för att han inte ska gena men han lyssnar inte på mina hjälper, bara tjurar... och när jag ska longera han så går han bara in till mig i mitten hela tiden, när jag andvänder piska på han så vänder han baken mot mig och kickar :/ det är ju farligt han är så nära så han nästan träffar mig, han blir bara sur när jag säger till honom lyssnar inte alls, var inne på kliniken i sommras då skulle han longeras fick ta in två människor men dom klarade ändå inte av han, vad ska jag göra?? behöver värkligen hjälp/tips.

Sv: Häst som inte vill gå på volt/bli longerad!

och ja, jag trycker med innersänkeln för att han inte ska gena men han lyssnar inte på mina hjälper, bara tjurar

Om han försöker sticka ifrån volten när du rider ska du inte trycka med innerskänklen, utan ytterskänklen, för det är den skänklen dem inte lyssna på. Jag gjorde samma fel när min häst gjorde så, men så fick jag tipset om att ta ytterskänklen, och det funkade finnemang. Fast du kanske menar att han försöker göra volten mindre? Då har jag inga riktiga tips.

Först får du ställa dig frågan varför han inte lyder dig:
Förstår han inte dina hjälper?
Är det så jobbigt för honom att gå på volt att han protesterar med olydighet?
Har du helt enkelt inte tillräckligt bra ledarskap för att han ska lyda dig?

Hur går det om du rider stora volter och minskar långsamt? Börjar han då protestera efter en stund när det blir jobbigt?

Det är jättesvårt att ge tips i detta med den lilla information man kan få i ditt inlägg ovan.

Att han sparkar mot dig tror jag kan bero på två saker: Antingen respekterar han inte dig överhuvudtaget eller så har han riktigt ont någonstans.

Det säkraste tipset är att ta hjälp av en duktig tränare, gärna en dressyrtränare med erfarenhet av islandshhäsar.

Senast ändrad av en moderator:

Är det bara på volten ni har problem? Det kan finnas i alla fal två orsaker till att ni har problem, smärta eller ledarskap.

Hur är han om ni rider ute, lyssnar han på dina hjälper då om ni lägger en liten volt på vägen? Alltså inte rida runt länge utan bara en liten volt. Om han har ont någonstans så borde han ju protestera i alla lägen där han tvingas lägga vikten som vid voltridning. Om han har ont någonstans så måste det utredas innan du kan fortsätta pressa honom med voltridning.

Hur är han i andra situationer där han ska göra nåt han kanske inte vill egentligen, lasta, gå över bäckar eller broar, gå förbi nya grejor? Om han överlag inte lyssnar på dig så är det ledarskapet ni har problem med.

Hur är han om nån annan rider, bråkar han lika mycket då? Om du inte känner någon som kan hjälpa dig att återta ledarskapet över din häst så måste du ta hjälp av en tränare. Behöver inte vara islandstränare just, kanske finns en ridskola i närheten med nån ridlärare som kan ge privatlektioner?

Anledningen till att du måste ta hjälp är som du säger att det blir farligt för dig att hantera hästen annars, om de inte hittade något fel på honom på kliniken i somras och han ändå var så svår att två personer inte lyckades longera honom skulle jag nog försöka byta häst. För min egen skull, jag vill ha hästar som tycker om att jobba med människor och blir lätt rädd om de försöker sparka eller bita så hästar som är "hårda" kan jag inte ha, vill inte ha heller. Om varje ridtur är en kamp om ledarskapet så tycker inte jag det är roligt och vad är det då för vits?

Min första tanke är att detta handlar om smärta eller obehag framför olydighet.En häst som är 14 år kan mkt väl ha utvecklad spatt & andra spännigar/stelheter, tycker du bör få det kollat först innan du börjar bråka med hästen på volten.

Om han försöker sticka ifrån volten när du rider ska du inte trycka med innerskänklen, utan ytterskänklen, för det är den skänklen dem inte lyssna på. Jag gjorde samma fel när min häst gjorde så, men så fick jag tipset om att ta ytterskänklen, och det funkade finnemang. Fast du kanske menar att han försöker göra volten mindre? Då har jag inga riktiga tips.

Jo jag menar att han gör den mindre :/

Är det bara på volten ni har problem? Det kan finnas i alla fal två orsaker till att ni har problem, smärta eller ledarskap.

Hur är han om ni rider ute, lyssnar han på dina hjälper då om ni lägger en liten volt på vägen? Alltså inte rida runt länge utan bara en liten volt. Om han har ont någonstans så borde han ju protestera i alla lägen där han tvingas lägga vikten som vid voltridning. Om han har ont någonstans så måste det utredas innan du kan fortsätta pressa honom med voltridning.

Hur är han i andra situationer där han ska göra nåt han kanske inte vill egentligen, lasta, gå över bäckar eller broar, gå förbi nya grejor? Om han överlag inte lyssnar på dig så är det ledarskapet ni har problem med.

Hur är han om nån annan rider, bråkar han lika mycket då? Om du inte känner någon som kan hjälpa dig att återta ledarskapet över din häst så måste du ta hjälp av en tränare. Behöver inte vara islandstränare just, kanske finns en ridskola i närheten med nån ridlärare som kan ge privatlektioner?

Anledningen till att du måste ta hjälp är som du säger att det blir farligt för dig att hantera hästen annars, om de inte hittade något fel på honom på kliniken i somras och han ändå var så svår att två personer inte lyckades longera honom skulle jag nog försöka byta häst. För min egen skull, jag vill ha hästar som tycker om att jobba med människor och blir lätt rädd om de försöker sparka eller bita så hästar som är "hårda" kan jag inte ha, vill inte ha heller. Om varje ridtur är en kamp om ledarskapet så tycker inte jag det är roligt och vad är det då för vits?

Han är likadan ute, tjurar vägra gå fram stegrer ska bocka av mig sticker m.m
han har inte ont, gjorde spatt röngten på kliniken och det var inge fel, Han är svår och sko, han hoppar över diken bäckar och sånt utan problem (frånbörjan så vägrade han hoppa över diken kunde stå där i en halv timme utan att han gick över ,men då tjurade jag på med han några gånger sen så gick det jätte bra) jo han är likadan när andra rider han :/ jo jag har ju varit inne på det att byta häst men då får jag ingen ny och vad ska jag göra då? därför vill jag fåreda på honom, ja det är ju precis så att varje gång jag ska ut med han så börjar han bråka tjura m.m, jag har inte ens lust att rida han längre för jag orkar inte hålla på med han, så nu ska han få vila i en vecka för jag orkar inte.....

Min första tanke är att detta handlar om smärta eller obehag framför olydighet.En häst som är 14 år kan mkt väl ha utvecklad spatt & andra spännigar/stelheter, tycker du bör få det kollat först innan du börjar bråka med hästen på volten.

Som sagt så var jag inne på spatt röngten i sommras för att jag trode det var där felet satt då också (han var likadan då med) men det var inte de, han hade inge spatt, det är bara de att han är så jäkla tjurig i mina ögon.

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta en tränare som kan hjälpa dig! Och kanske kan du skaffa en duktig medryttare som rider honom några gånger i veckan.

Det tror inte jag, är han genomgången av en bra ET?
Sådär var min också i början, kallades Plankan för att han var så stel, men sen hade jag ut 2 olika terapeuter och si han hade ett par låsningar. I dag är han mjuk som en orm OCH har spatt.

Det tror inte jag, är han genomgången av en bra ET?
Sådär var min också i början, kallades Plankan för att han var så stel, men sen hade jag ut 2 olika terapeuter och si han hade ett par låsningar. I dag är han mjuk som en orm OCH har spatt.

Näe det har han inte funderat på om jag skla ta ut en sån :)

Det kan ha uppkommit spatt på den tiden sedan du var inne på röntgen.

Jag tror inte alls att han har ont. Han talar bara om för dig att det är han som bestämmer, vilket det ju tydligen är.

Lyssnar hästen på ledande tygeltag? Den kanske aldrig har lärt sig ordentligt att gå på volt. Jag fick lära mig en bra övning av min tränare, den får hästen att böja sig samtidigt som det är en bra ledarskapsövning.

Du står på marken, hästen har tyglarna över halsen. Sedan håller du hästen på en liten volt runt dig i skritt. Ta tex vänstertygel i vänster hand, ganska kort ca 2-3 dm från bettet och krama hela tiden samtidigt som du petar med den trubbiga änden på ett dressyrspö bakom bogen där sadelgjorden ska vara (där hästen ska böja sig) med höger hand. Om hästen inte lyssnar petar du bestämt med spöt flera gånger, om hästen försöker gå på dig så visar du bestämt att här står jag och jag tolerear inte att du går på mig. Om hästen inte går fram driver du lite med spöt mot bakdelen. När hästen böjer halsen och korsar benen så berömmer du genom att bli mjuk i handen och slutar att peta för att fortsätta att korrigera när den slutar att göra rätt. Glöm inte bort att göra övningen åt båda håll!

När hästen har förstått övningen så kan du börja varje ridpass med att göra det här i ca fem minuter i varje varv.

Om hästen är känslig för spöt så behöver du kanske inte ens peta med spöt utan bara vifta. Detta gör att hästen lyssnar bättre på den inre skänkeln och att du får övertaget. Gör övningen på ett inhägnat område, om det käns läskigt om tex hästen försöker sparkas, tveka inte om att be någon annan hjälpa dig de första gångerna.

En fundering bara...Är detta samma häst som i en annan tråd rullar sig med dig på ryggen? Eller rullade, kanske problemet är löst nu?

För då tänker i alla fall jag att antingen så har hästen ONT och försöker visa det med sitt beteende eller så har du ett ganska stort ledarskapsproblem på halsen. Finns det någon tränare som kan hjälpa dig? :)

Lycka till, men du bör nog ta i det här innan det blir värre, vare sig det är hälsan eller ledarskapet som felar. :)

Lyssnar hästen på ledande tygeltag? Den kanske aldrig har lärt sig ordentligt att gå på volt. Jag fick lära mig en bra övning av min tränare, den får hästen att böja sig samtidigt som det är en bra ledarskapsövning.

Du står på marken, hästen har tyglarna över halsen. Sedan håller du hästen på en liten volt runt dig i skritt. Ta tex vänstertygel i vänster hand, ganska kort ca 2-3 dm från bettet och krama hela tiden samtidigt som du petar med den trubbiga änden på ett dressyrspö bakom bogen där sadelgjorden ska vara (där hästen ska böja sig) med höger hand. Om hästen inte lyssnar petar du bestämt med spöt flera gånger, om hästen försöker gå på dig så visar du bestämt att här står jag och jag tolerear inte att du går på mig. Om hästen inte går fram driver du lite med spöt mot bakdelen. När hästen böjer halsen och korsar benen så berömmer du genom att bli mjuk i handen och slutar att peta för att fortsätta att korrigera när den slutar att göra rätt. Glöm inte bort att göra övningen åt båda håll!

När hästen har förstått övningen så kan du börja varje ridpass med att göra det här i ca fem minuter i varje varv.

Om hästen är känslig för spöt så behöver du kanske inte ens peta med spöt utan bara vifta. Detta gör att hästen lyssnar bättre på den inre skänkeln och att du får övertaget. Gör övningen på ett inhägnat område, om det käns läskigt om tex hästen försöker sparkas, tveka inte om att be någon annan hjälpa dig de första gångerna.

Tack för tipset, det ska jag pröva! :) Han är ej känslig mot spöet dock tvärtimot bryr sig inte ett dig om jag piskat på han :/

En fundering bara...Är detta samma häst som i en annan tråd rullar sig med dig på ryggen? Eller rullade, kanske problemet är löst nu?

För då tänker i alla fall jag att antingen så har hästen ONT och försöker visa det med sitt beteende eller så har du ett ganska stort ledarskapsproblem på halsen. Finns det någon tränare som kan hjälpa dig? :)

Lycka till, men du bör nog ta i det här innan det blir värre, vare sig det är hälsan eller ledarskapet som felar. :)

Jo det är samma häst ;) problemet är ej löst ännu, Han har nog inte ont gjorde så med sin förra ägare också, det är nog ledarskapet som det ligger i, jo det var en tränare som erbjöd mig hjälp jag frågade vilka dagar hon hade tid men då svarade hon aldrig :( tror nästa inte att det kan bli nå värre känns hopplöst nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 918
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat