Häst som inte kan sitt eget språk?

C

caballo_precioso

Hej:)
Jag går här och grubblar på en grej och det hade varit kul och se vad ni tror.
Jo för ca en månad sedan köpte jag en häst, 3årig svart korsningsvallack antagligen ngn slags arab/ andalusier korsning. väldigt snygg att kolla på, dock något utåt-tåad både bak och fram. Men´nu till saken.

Jo jag har ganska stor erfarenhet av hästar, men alltid jobbat för tränare som går "den hårda vägen" fram. Nu när jag köpt min egna unghäst så vill jag träna honom på ett mjukare sätt med med förståelse.
Har läst VÄLDIGT mycket (tycker jag:angel:) om just Natural Horsemanship, Bla Monty Roberts, Pat Parelli, Sven Forsströms mm..

Nu när jag börjat så smått lyssna till min nya häst och provat på de allra enklaste vänskaps och dominas övingarna jag läst om, nej då fungerar så klart ingenting och känns som vårat förhållade blivit värre än innan!
känner att hästen försöker dominera mej i princip hela tiden, försöker bita mej, flytta undan mej och visa sin dominas genom ignoration. :cry:

Känder mig lite frustrerad och lite besviken för att det verkligen inte funkar, men jag tänker absolut inte ge mig, jag vill förstå min häst och arbeta "med honom, inte Mot honnom". men då slog det mej, att tänk så fungerar det inte för att det är hästen som inte kan sitt eget språk?
Hästen jag köpte av en spansk gubbe (bor i spanien) han hade haft hästen sedan den var 8månader gammal. Hästen stod i en liten galler box och var ganska så ohanterad och han sade speciellt till mej (antagligen för att imponera om hästens hoppförmåga) att den under inga omständigheter kunde släppas ut i picaderon elelr hagen för att den hopapde över staketet. Och hade antagligen stått i dendär boxen under hela sin uppväxt. och om jag inte minns fel så har jag läst att hästarnas språk är inte helt medfött utan något de lär sig som föl/unghästar? har jag rätt? Tror ni att det kan bli problem för mig att komunicera med hästen?

självklart kan det ju vara så att jag jag är helt nybörjare på dethär med NH och att jag missuppfattar vad hästen "säger". Men det hade varit intressant att veta ved ni tror.:)

ojojoj detta blev västa historien, men förrsten ni lite mer erfarna NH ryttare får gärna komma med lite tips oxå:idea::bump:

Sv: Häst som inte kan sitt eget språk?

Har du din häst i hage nu? Tillsammans med annan häst? Då får du svaret direkt om din häst kan språket eller inte.

Min första egna häst hade aldrig gått i hage eller tillsammans med andra hästar innan han kom till mig som 6,5 år gammal. Han kunde inte språket och blev utmobbad av de andra hästarna direkt!

Sedan att det inte fungerar med nh-kör på din häst kan ju vara du som gör fel också. Ta en clinic med din häst eller ta ut en tränare första gången/gångerna som kan visa vad du kan göra för att häva vissa saker innan de blir för stora.

Jag blir förvånad hur folk kan sitta och säga här inne att man aldrig får peta på en häst, inte ens om den visar sig så dominant att den tränger upp dig... Det är stora 500kg-djur vi håller på med!

Hästar är "mottrycksdjur" och allra mest när de är unghästar, det finns i generna och först när vi lär dom att gå undan för tryck så kommer de flytta på sig.

En annan sak är om du inte haft din häst för länge heller så testas det mesta till sin spets första veckorna.
Hästen litar nog inte på att du grejar uppgiften som ledare..

Vet inte om jag givit så mycket svar men mest fakta om hur när var och varför...
Mitt tips är att ta ut en tränare, det är lättare än att försöka läsa sig till då inget fall följer regelboken till punkt och pricka, det är levande djur vi sysslar med :)

Nu när jag börjat så smått lyssna till min nya häst och provat på de allra enklaste vänskaps och dominas övingarna jag läst om, nej då fungerar så klart ingenting och känns som vårat förhållade blivit värre än innan! känner att hästen försöker dominera mej i princip hela tiden, försöker bita mej, flytta undan mej och visa sin dominas genom ignoration.
Vad säger det dig?

Det går inte att läsa sig till en känsla.

Han tycker inte att du är en rättvis "ledare".

Var mjuk men bestämd..bara

Rid in den o ge den motion o stimulans= blir mer harmonisk.

Självklart kan han sitt eget språk, men du kan det inte! Du har ingen lyhördhet mot honom och han visar det genom sitt uppförande. Umgås med din häst istället för att försöka dominera honom så kommer du förhoppningsvis lära dig att förstå honom bättre. Jag tycker du motsäger dig själv när du påstår att du har ganska stor erfarenhet och sen försöker tvinga dig på hästen efter några teorier du läst om.

Den här stackaren har fått stå inspärrad större delen av sitt liv i en box med som det låter dåliga erfarenheter av människor, sen en lång resa upp hit med helt ny miljö, nya människor och nya rutiner. Låt honom känna att han kan lita på dig istället för att vara en buffel och knöl som alla andra i hans ögon. :idea:

Nej hästen går inte i hage med adra hästar nu. den adra hästen i stallet är hingst och släpps inte ut av sin ägare. Därför går han fortfarande själv. förhoppningsvis kommer det snart att komma fler hästar till stallet som kan gå ut med honom.
jag menar inte att jag försöker att dominera hästen hela tiden, jag behandlar han lungt med mjukt kroppspråk men grejjen är att han försöker att dominera mej iprincip hela tiden. Och hur skal jag då "bara" kunna umgås med en häst som hela tiden försöker knuffa på mej, bita i mej, flytta undan mej med hanns bog, ignorera mej mm..?
Jag vill heller inte "rida in den bara" innan jag känner att vi fungerar tillsaman på marken.
När jag säger att jag har ganska stor erfarenhet av hästar menar jag som sakt inte innom NH filosofin. Jag har jobbat runt om i europa framför allt i galoppstall men även för hoppryttare. Men gemensamt för demalla att de har gått den hårda vägen fram med sina hästar, vilket inkluderar en del våld mm.
Detär så jag har fått lära mej men nu vill jag börja om på nytt och försöka med min egna häst på ett helt nytt sätt för mej, altså NH filosofin.

om detta hade skett med en häst på arbetet hade jag gått till väga på helt adra sätt förstår ni, med sk "snabba lösningar" men jag tror verkligen på NH filosofin och vill verkligen lära mej.
därför blir jag så frustrerad när det inte fungerar som jag önskar.. imorgon hade jag tänkt att försöka bygga upp en rundcorall och arbeta med han lös.
tacksam för mera tips:)

Nej hästen går inte i hage med adra hästar nu. den adra hästen i stallet är hingst och släpps inte ut av sin ägare. Därför går han fortfarande själv. förhoppningsvis kommer det snart att komma fler hästar till stallet som kan gå ut med honom.
jag menar inte att jag försöker att dominera hästen hela tiden, jag behandlar han lungt med mjukt kroppspråk men grejjen är att han försöker att dominera mej iprincip hela tiden. Och hur skal jag då "bara" kunna umgås med en häst som hela tiden försöker knuffa på mej, bita i mej, flytta undan mej med hanns bog, ignorera mej mm..?
Jag vill heller inte "rida in den bara" innan jag känner att vi fungerar tillsaman på marken.
När jag säger att jag har ganska stor erfarenhet av hästar menar jag som sakt inte innom NH filosofin. Jag har jobbat runt om i europa framför allt i galoppstall men även för hoppryttare. Men gemensamt för demalla att de har gått den hårda vägen fram med sina hästar, vilket inkluderar en del våld mm.
Detär så jag har fått lära mej men nu vill jag börja om på nytt och försöka med min egna häst på ett helt nytt sätt för mej, altså NH filosofin.

om detta hade skett med en häst på arbetet hade jag gått till väga på helt adra sätt förstår ni, med sk "snabba lösningar" men jag tror verkligen på NH filosofin och vill verkligen lära mej.
därför blir jag så frustrerad när det inte fungerar som jag önskar.. imorgon hade jag tänkt att försöka bygga upp en rundcorall och arbeta med han lös.
tacksam för mera tips:)

Jag tycker att du har en bra inställning! Jag håller verkligen med om att det är bra att markhanteringen funkar innan man sätter sig upp och rider.

Jag är också ny inom "mjukishantering" och tycker att det är jättespännande. Men jag har tagit hjälp av en duktig tränare och det är mitt tips till dig. Jag hade bland annat svårt att hantera honom om jag tog honom ensam till ridplanen, för han är så flockbunden och har då inte sett mig som en ledare alls, en gång drog han till och med ifrån mig och hoppade ut från ridplanen, då kände jag att botten var nådd och bad om hjälp.

Nu har jag lagt ridningen lite åt sidan och kör mer markträning, men inte bara träning utan jag försöker att ha det här tänket i allt jag gör med honom, hämtar honom från hagen, går från hagen, borstar och hanterar honom i stallet. Det går riktigt bra. Idag kom stallägaren med en snöslunga när jag stod ute och borstade honom, han blev fullkomligt skräckslagen och kastade sig, stegrade sig och ville fly, men jag stod lugnt och bara höll honom och tillslut kunde han stå stilla och betrakta monstret!!!

Jag försöker att se små framsteg, häromdagen fick jag den bästa belöningen efter vårt pass; jag hade longerat och efter det ridit en kort stund, när vi kom ner till stallet tog jag av sadeln och sa till honom att stå stilla och han stod kvar medan jag gick in med sadeln i sadelkammaren, som är en friggebod bredvid stallet!

Nu blev det ett långt svar, men jag är så glad att det går så bra! Som sagt, du har en bra inställning och mitt tips är att ta hjälp då och då! Vill du ha mer konkreta tips får du säga till!
Lycka till!

ps. många anti-NH människor hakar upp sig på ordet dominans, men det är ju just det man arbetar med, eftersom man "talar hästspråk", men jag är försiktig med att använda just det, just därför.

Men... du ser väl vilken skillnad det blir om du rider!

Att SITTA på den- det är dominans av högsta graden! MEN... det kräver förtroende!!!!!

måste man hoppa av har den inte förtroende för en- man har misslyckats med det sk markarbetet dvs vanlig daglig hantering.
det är upp till människan att bevisa att man platsar som "ledare"- att man är trygg o skyddar den mot faror.
Flyr den- ja då vill den ha ngn annan att hålla i när det blåser- vill hem till de riktiga ledarna/ flocken.

Jag anta att den är din första häst.
Värför har du skaffet en ung häst?
AZ

Som vanligt, kloka örd :bow:
Az

Mitt tips är att du skaffar hjälp. Jag håller inte själv på med NH men har sett många som gjort det i alla möjliga varianter och ärligt talat har det inte funkat för så många. Min gissning är att de som det inte funkar för är de som inte fått hjälp från början utan har läst några böcker och sen kör en hemmasnickrad variant. Vill du hålla på med NH ska du nog vända dig till en NH tränare.

Jag har inga tips om hantering osv men jag har faktiskt träffat en häst som i princip inte kunde sitt eget språk. Den hade gått med sin mamma till ett års ålder ungefär och sedan ensam. Den var helt hemsk att hantera, ungefär som du beskriver din häst. Så vitt jag förstår så är hästspråk sådant som inte är helt medfött utan till viss del inlärt, islandsmänniskor brukar ju prata om trädgårdsuppfödda hästar. Dvs sådana hästar som inte fått gå i flock och därmed inte lärt sig rätt språk och blir besvärliga att hantera.

Jag tror för min del att de du beskriver är en fråga om uppfostran.

Själva språket torde finnas med i generna, eftersom hästar från olika delar av jordklotet förstår att kommunicera med varandra.
Skulle dom vara tvungna att lära sig av föräldrar och i sin tur lära sin avkomma, skulle vi antagligen fått samma resultat som med vårt eget språk. Dvs, vi förstår ofta inte varandras språk från ett land till ett annat.

LIA

Jag anta att den är din första häst.
Värför har du skaffet en ung häst?
AZ

jag har skaffat en ung hast for att jag har jobbat mycket med unghastar och tycker att det ar valdigt roligt. Nej det ar inte min forsta hast, inte min forsta unghast heller.

jag har skaffat en ung hast for att jag har jobbat mycket med unghastar och tycker att det ar valdigt roligt. Nej det ar inte min forsta hast, inte min forsta unghast heller.

?aha, då måste du har en hel del erfarenhet, förstå inte värför du har problem med den här med tänken att den är 3år och ska vara klar för uppsittning till våren?
Az

NH är inget man läser sig till det är något man lär sig genom praktisk erfarenhet och med hjälp av en tränare. Du kan läsa dig till NH precis lika lite som du kan läsa dig till ridning. Jag läser och ser väldigt mycket NH-filmer men har ändå regelbundna träningar för tränare. Jag har hållt på med NH i 6 år nu och har fortfarande massor att lära mig. NH är inget magiskt som funkar bara för att man har rätt verktyg. Man måste lära sig att använda sitt kroppspråk rätt, även om du kanske tror att du sänder ut rätt signaler så kan din kropp säga något helt annat. Hästar är MYCKET duktigare på att läsa oss än vad vi är på att läsa dem. Jag tror absolut att din häst kan sitt språk men jag tror att du triggar igång honom eftersom du inte har riktig koll på vad du gör.

Äh, konstra inte till det med knepiga övningar som du kanske inte provat tidigare. Umgås med hästen och visa att du är dess vän. Pyssla lite, ja lite vanliga saker. Ge den tid. Lita på din egen känsla. Den där gubben kanske inte var så trevlig mot den.

Men i sann bukeanda har ju redan vissa påpekat hur usel och okunnig du är som har problem med hästen. Lyssna inte på sån skit! Det här är ju ingen vanlig unghäst så det är klart att det blir lite knepigare.

Jag tror det löser sig för er. :)

Äh, konstra inte till det med knepiga övningar som du kanske inte provat tidigare. Umgås med hästen och visa att du är dess vän. Pyssla lite, ja lite vanliga saker. Ge den tid. Lita på din egen känsla. Den där gubben kanske inte var så trevlig mot den.

Men i sann bukeanda har ju redan vissa påpekat hur usel och okunnig du är som har problem med hästen. Lyssna inte på sån skit! Det här är ju ingen vanlig unghäst så det är klart att det blir lite knepigare.har den 8 ben och två svansar?

Jag tror det löser sig för er. :)

tio tecken?

Kanske Älgen tycker det hör till vanligheterna att en häst stått instängd hela sitt liv. Inte ens du tror väl att hästen skulle gå opåverkad från en konstig uppväxt.

Suck,,, jaja,,, sann bukeanda som sagt. Men visst, mår du dåligt så kan du ju alltid avreagera dig genom att vara dryg sig bakom skärmen. Det finns rosa piller annars.

en häst är en häst är en häst. Det går aldrig göra om dem till något annat.

Ordentligt med motion och hagvistelse löser de flesta "problem" bra mycket bättre än hokuspokus övningar. Dessa fungerade ju uppenbarligen inte heller trots påstådd stor erfarenhet.

Hästen kan naturligtvis "equus" bra mycket mer än människan, vilket är svaret på ts fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka