Häst som hatar när man bestämmer.

L

Linker

En av mina foderhästar bli riktigt sur när jag bestämmer över honom, nu på senare tid. Om han vill åt höger och jag åt vänster så reser han sig rakt upp ibland lr så börjar han bocka på stället, jag vet inte vad som tagit åt honom. I traven så går det inte att göra volter på öppna fält, ängar för då sticker han åt helt andra håll. Men i paddock funkar det bra, men jag tänkte prova rida på ängar och sånt som omväxling. Han är hur lugn som helst i skritten, men i både trav och galopp blir han väligt annorlunda, han hoppar i luften och sparkarbakut. Vet inte riktigt vad jag ska göra, :cry: Jag rider på 2-delat bett just nu. Kom gärna med tips om vad jag ska göra för att få han att sluta, eller för att få han att bli så sur när jag bestämmer över han. :bow:

Sv: Häst som hatar när man bestämmer.

Håller med, låter som att du kan behöva lite hjälp av någon mer erfaren människa. Prova gärna ledarskapsövningar som att backa och flytta hästen, men då kanske du måste lära dig hur man gör sådana först, om du inte kan d alltså ;)

Har tränat mkt ledarskap, och flyttövningar. :smirk:

Men om du rider i paddocken först en halvtimme och då kräver du såklart lydnad- sen rider du ut- sitter lydnaden kvar då? Jag tror du måste vara tydlig för din häst att det verkligen är du som bestämmer. Rid rejält framåt, sitt inte o mesrid då kan han bli istadig. Var såklart noga med beröm och eftergift när han slappnar av och jobbar på framåt.

Hästen jag rider är också lite sådär, hon är helsnäll när man rider i grupp och det är någon nybörjare som rider, men inte när jag rider själv.
Hon gillar inte när man trycker på henne eller ber henne göra saker, och hatar när man spänner sadelgjorden.

Det låter som om inte hästen har accepterat dig som sin ledare.
Rekommenderar dig att ta hjälp av någon duktig tränare och träna ledareskapsövningar. Först från marken, sedan från ryggen.

Lycka till

Jag har på senare tid börjat tänka att det jag inte klarar från marken kommer jag inte heller klara från hästryggen...

Och när jag rider tänker jag att det jag inte klarar i skritten kommer jag inte klara i traven eller galoppen.

Jag försöker själv just nu att bli ledare över min häst och det är verkligen lättare sagt än gjort.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka