Häst som haft lösa benbitar...

nice and happy

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att få ett jätte fint vbl sto på 6år (mot att han får ta ett föl på henne)

Problemet är att hon haft lösa bebitar i ett ben... Hon är opererad. När allt detta hände vet jag dock inte ännu (Skall prata med ägaren senare ikväll igen)
Men grejen är den att han tror att operationen blev misslyckad & att det finns kvar ben bitar... Då han hade i träning så var hon fräsch & efter hennes andra start som han haft henne så blev hon halt & svullna upp ordentligt. Dagen efter va hon bra igen enligt han.

Han kollat upp henne på stc & där är hon struken för hälta 3 ggr.
Okt -07, April -06, Juli -08. Har detta ett samband med hennes gamla ben skada?

Någon som har ridhäst som haft lösa benbitar & hur va dom efter det? El någon som opererat & sen blivit misslyckad?

Frågan är ju hur stor chans hon har att hålla för ridning i skogen, dressyr & ev hoppning?

Sv: Häst som haft lösa benbitar...

Min har haft lös benbit som unghäst, han, och många andra hästar jag känner till, har inga problem med detta alls. Han rids och tävlas som en normal häst, blir det lyckat nuförtiden märker man inte ens att dom haft det.

Ok... Men om det blivit en misslyckad operation hur stor risk är det att hästen inte kommer hålla?

Kanske inte är så konstigt att hon blivit halt när hon pressats så hårt inom traven... El vad tror ni?

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av misslyckade operationer.. Så det får någon annan svara på.

Fast det jag inte om det är misslyckad men han misstänkte det då hästen blivit halt i hård träning på travet om & om igen...

Har haft två hästar med lösa benbitar (eller iaf en, den andra hade lite osäker diagnos...)

Häst nr 1: Bitarna hittades vid röntgen i samband med försäljningsbesiktning, opererades som 3-åring, och har aldrig haft problem av det (hästen är nu 15år). Tävlad upp till medelsvår i både hoppning och dressyr.

Häst nr 2 opererades inte, hittades vid röntgen av en transportskada (hästen var då 8 år). Det är denna häst som hade lite oklar diagnos. Röntgenutlåtandet lyder: "...i övrigt kan kommenteras en lindrig konturstörning på den laterala rullkammen distalt. Utseendet talar för en störning i benbroskbildningen, sannolikt läkt osteochondros. Förändringen är sannolikt utan betydelse för hästens brukbarhet" Hästen tävlades medelsvår hoppning och LA dressyr, hade aldrig några problem

Om operationen är misslyckad eller inte borde ju vara superlätt att kontrollera (särskilt om ägaren menar att den misslyckats så det finns bitar kvar). Bara att ta in hästen på ny röntgen.

Prata precis med ägaren & han har ingen tanke att kolla upp ifall det är kvar... Men nu skulle ha han 2 föl + 5000:-
Det kan han glömma... Kommer kosta mig en del att bara ha ett föl i hyr stallet.
Ang överlåtning efter 1 föl låter väl rimligt? Med tanke på att hon inte klarar av att gå på travet & det ev finns lös benbit kvar. Sen har hon ingen toppen stam heller om man skall tänka på avel. Men evel är inte intressant för mig.

Fick ta hem henne på prov, för att kolla hur hon reagerar som ridhäst. Bara att vänta att se om han kan tänka sig 1 föl & inte 2 föl + 5000:-

Personligen så skulle ju inte jag avla öht på ett sto med lösa benbitar, då det är ärftligt... Hur seriös är ägaren? Vill han avla så får han väl behålla stoet själv, han kan ju inte räkna med att du bara ska ge upp ridningen när det passar honom att ta ett föl :grin:

Jag tycker att du ska leta efter en annan häst, alternativt att han får betala SAMTLIGA kostnader i samband med att han tar föl på hästen efter att du köpt den (dvs även extrafoder till stoet under dräktighet/digivning, extra stallhyra, vaccinationer, avmaskningar osv). Så som han vill ha avtalet tycker jag att det du kommer bli utnyttjad

När min häst bröt griffelbenet blev det kvar massa benbitar. endel har passerat ut men vissa är kvar! Han störs inte av det! men det kan vara bra at kolla upp se de inte ligger och skaver söndern ågot inuti benet!

Han är väldigt oseriös! Han tänker bara på pengar... Kommer kosta mig mer att ha det så som han vill än att jag köper en frisk häst.

Tack för allas tankar men jag tänker tacka ner till hans erbjudande.
Fick ett tips om en 3årig vbl som en bekant har så skall ta mig en titt på den i stället :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 701
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 459
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V