Häst som går ur sig på betet

H

hejjaSVAMPBOB

Jag har en 7årig valack som har gått på sommarbete sedan i början på juni, alltså i ungefär en månad. Jag tänkte att det skulle bli skönt att spara lite pengar och att inte behöva ge lika mycket kraftfoder längre, han äter nämligen kopiösa mängder i vanliga fall när han bara går i hage dagtid. Tyvärr dröjde det inte många dagar innan han gick ur sig och såg ut som ett benrangel med trekantig kobak, och spetsig ryggrad.
Tål att nämnas är att när hästarna släpptes ihop blev han lägst i rang. Han var inte jagad utav de andra, men han höll sig ändå alltid på behörigt avstånd ifrån de andra i flocken.
Efter 2 veckor ihop med de andra flyttades han och en häst till (som han går bra ihop med) till en egen hage med kraftigt bete, för att få upp hullet på honom. Jag drog även upp på kraften till så mycket som han får när han inte är på sommarbete.
Är det någon mer än jag som inte verkar kunna ha hästen på bete, utan att behöva springa med flera kilo kraftfoder varje dag? Hur har ni löst det? Vad har ni för häst? Min valack är ett fullblod, så det kanske inte är så konstigt att han inte fixar betet.
För övrigt så är masken kollad innan betessläpp och han hade stora b-masken, men är avmaskad och ska avmaskas igen om ca 2 veckor. Han åt oxå quadrisol pga inflammation i sulorna jämt några veckor innan betessläppet. Kan det ha något med saken att göra?

Sv: Häst som går ur sig på betet

Jag har också en häst som har svårt att hålla hullet under sommaren. Hon har gått ute dygnet runt sedan påsk, men då fodrade vi med hö också. Nu fodrar jag min häst med kraftfoder 2ggr dagen ibland går jag ner att bara fodra henne 1 ggr dagen när jag tycker hon är i lagom hull. Hon är ett 7 årigt varmblod och vi tränar och tävliar Distans. För 2 veckor sedan var vi ute på vår första 8 mils tävling ska på en 8 mils tävling till i augusti. :) Även om hon lätt tappar i vikt så är det så mycket skönare både för mig och hästen att hon går ute dygnet runt, då får man ta att man får fodra med lite krafftfoder.

Mitt förra sto behövde stödfodras på bete. Bara att ta in och ge inne, nema problemas.

Nuvarande fblherre skulle behöva stödfoder om han inte gick på klöverbete med, men nu fixar betet det.

Har man fullblod så måste man se till att betet är ett bra, välskött bete, där både gödling och putsning sköts ordentligt. Gärna lite klöver i.

Kan du inte leta upp ett "ordentligt" bete istället, som passar just din häst? Annars är det nog bara att fortsätta stödutfodra.

kl

Min häst vägrar att äta kraftfoder nu när det finns gräs ute. Tom hand favoritfoder är inte bra nog för honom. Har testat musli, pellets, luzern. Men han vill inte äta.

Ngt bra tips på matvägrande häst? Hihi

När du ändå ska avmaska igen, ta ett medel som innehåller prazikvantel (Equimax, Ivomec Comp eller Cydectin Comp) så du kommer åt ev. bandmask också.

Bandmasken orsakar ofta avmagring och är dessutom svår att hitta på träckprov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar