Tassa
Trådstartare
Hästen jag rider har en tendens att hålla huvudet rätt högt (främst i tölten). Jag antar att han inte jobbar på rätt sätt med ryggen när han går sådär. Jag försöker att böja honom, flytta för skänkeln rida serpentiner/sicksack över vägen. Är noga med att inte hålla händerna för högt och försöker att inte ha allt för korta tyglar också (så att han kan sänka huvudet om han vill utan att jag låser fast honom). I traven känns han mer avslappnad, men kan höja huvudet då och då för att titta på något läskigt i skogen. Finns det något mer jag borde tänka på? Jobba mer med halvhalter? Hur får jag med baken så att han aktiverar den mer? Driva på mer? Vi har ganska långsam tölt, men driver jag på tappar jag honom och han faller in i trav.
Jag brukar börja med att trava innan vi ger oss på tölt. Sedan töltar vi inte så långa sträckor eftersom jag inte har hittat de rätta knapparna än. Hästen är mjuk och fin och jag tror att han kan gå bra om jag som ryttare gör rätt. Någon som har några bra tips?
Jag brukar börja med att trava innan vi ger oss på tölt. Sedan töltar vi inte så långa sträckor eftersom jag inte har hittat de rätta knapparna än. Hästen är mjuk och fin och jag tror att han kan gå bra om jag som ryttare gör rätt. Någon som har några bra tips?