Häst som gapar!

Sv: Häst som gapar!

Ps jag tyckte inte att hästarna på VM gapade så mkt inte så att de såg helt missnöjda ut.

Det gör ju inte min heller han ser inte så missnöjd ut men man vet ju att det är ett tecken på ngt så man vill ju gärna komma ifrån det.

Mvh Fatima

Nej, du får ta och lära dig att samla med sätet och din balans i stället för med handen.
Om du behöver använda bettet för att "hålla ihop" hästen med det, så beror det på brister i sitsen.
Hästar skall inte behöva uppleva ett obehag i munnen som gör att de vill gå och gapa.
Sådant skall de faktiskt slippa.

Yoshi skrev:
Min största fundering är ändå om det sitter hos mig eller rättare sagt så har jag blivit medveteten om att det är så.

Jag var på kurs i sommras hos Klaus F Hempf och han frågade om någon tex jag hade tagit mkt i min häst (munnen) för min häst utstrålade det till honom (märk att det var så jag uppfattade det).

Och så är ju inte fallet alltså att jag drar i min hästs mun. Men eftersom man inte kommit till full samling på hängande tygel så visst använder jag tyglarna........dock inte som enbart stoppsignal...hoppas ni vet hur jag menar.

Det är svårt att säga... Drar man mycket med hand så gapar hästen - så är det bara.... Om hästen svarar bra på små signaler kanske du ska träna upp att stanna på säteshjälp, halvhalt med säteshjälp. Det lär jag in så fort jag rider in mina hästar för att slippa dra som en tok i munnen. Jag bara stannar med mellandelen, sätet o rumpan o låren, de blir stilla o sätter sej emot hästens rörelser varav den stannar till, efter lite träning stananr det till efter bara en gång.

Munnen är ju så känslig och ofta drar vi mer än vi tror. Små rörelser med lillfingrarna räcker för hästen ska känna.

Jo jag är med på vad du menar men ändå inte :(

Jag upplever att han springer ifrån mig.......om jag inte då tar i tyglarna hur ska jag då lära honom? Jag rider för tillfället inte på ridbana så jag har naturen som bana och då kan jag inte använda sarger mm som hjälp till stopp.

Om jag inte tar i tyglarna för att begära mer form tex jag travar och det är flängtrav då ställer jag vänser ger efter när han ger efter mm då tar jag ju i tyglarna. När jag ställer vänster så hålller jag emot med höger (förstå då att jag inte drar på ngt sätt). Då kommer gapandet som en ja vad säger man...

Är du me?

Hur göra?

//Fatima

Antingen så har du inte tillräcklig sitskontroll eller så är hästen inte mogen för det arbete som du begär.
Eller en kombination av dessa.

Träna att kontrollera hastigheten i skritten med bara sätet.
Öka och minska skritten samt träna skritt-halt-skritt-halt-o.s.v.
Och öka inte tempot alls från skritt innan detta sitter.
Det kan ta allt från ett ridpass till en livstid att lära.
Och du behöver kanske en instruktör som hjälper dig att få till detta.

Men så länge som du inte har den kontrollen, så kommer hästen att springa ifrån dig.
Hästen behöver inte lära sig detta, det kan den redan.
Det är ryttaren som måste lära sig det.
ALLA hästar han redan.
Så när ryttaren har lärt sig det så kan den rida på på alla hästar efter det.

Du behöver ingen sarg att ta stopp mot.
Detta går att träna precis var som helst.

Ja, som I-U säger så tränar du upp det i skritt. Kanske boken Centerad ridning av Sally Swift kan vara en hjälp hur sätet påverkar hästen?? En kurs i centerad ridning kan ge dej en bra start rida med sätet o kroppen! Genom att använda sätet på olika sätt kan du få fram trav, tölt, långsam skritt, ökad skritt, samma i tölt, i trav är det svårare för mej i alla fall, i galopp detsamma kan du öka o minska tempot med sätet. Stanna oxå!

Jag har heller inget ridhus eller ridbana, bara en grusväg och fälten som vilar kan jag rida på.

Jag gjorde så att först gick jag med hästen på mark och tränade start o stopp. Vid stopp sa jag "hooo" o stannade själv, varav hästen stannar. När det väl är inlärt gör jag samma på rygg o använder säteshjälperna så det sitter ganska bra efter ett kort tag. Vissa hästar med mycket spring i benen tar det lite tid, det är ju tålamod o lydnad som ska fram.

Jag gör så när jag samlar, att jag vinklar fram bäckenet (höftbenen framåt, liten svank i ryggen o ryggen något bakåt), håller om med benen, lår o skänklar om hästen så det går ihop med axlarna, inga ben framåt som påminner det minsta om stolsits utan rejält bakåt o då följer tyglarna med bakåt när jag vinklar o lutar mej bakåt, så släpper jag och gör till jag känner hästen är samlad o känns något högre fram, försöker ha bogen lös genom öppna i båda varv o så tar jag tölt så eller trav då jag lutar mej något framåt med lägre hand.

Springer hästen ifrån stoppar jag sätet, saktar av, jag har olika ljud som hästen vet vad det betyder o lyssnar när jag använder samma tecken med kroppen.... Lite hemgjort kanske, men mina vet vad jag menar.

Mycket är att ha samling när man jobbar o då styr man sedan med kroppen. Det tar ju lite tid träna in men det går!!

Rekommenderar verkligen Centrerad ridning, kurser finns och man får faktiskt bra hum om hur man kan styra hela hästen med säte o kropp! Kolla upp vad som finns i din närhet.

Hej

Jo jag har nog kontroll på sitsen men inte tillräckligt antar jag :(

Sallys bok är kanon, den har jag.

Vi får kämpa på helt enkelt, ska rida ut på em och då får jag känna efter igen. Återkommer i kväll med en rapport.

Mvh Fatima

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: tanten
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka