Sv: Häst som gapar!
Ja, som I-U säger så tränar du upp det i skritt. Kanske boken Centerad ridning av Sally Swift kan vara en hjälp hur sätet påverkar hästen?? En kurs i centerad ridning kan ge dej en bra start rida med sätet o kroppen! Genom att använda sätet på olika sätt kan du få fram trav, tölt, långsam skritt, ökad skritt, samma i tölt, i trav är det svårare för mej i alla fall, i galopp detsamma kan du öka o minska tempot med sätet. Stanna oxå!
Jag har heller inget ridhus eller ridbana, bara en grusväg och fälten som vilar kan jag rida på.
Jag gjorde så att först gick jag med hästen på mark och tränade start o stopp. Vid stopp sa jag "hooo" o stannade själv, varav hästen stannar. När det väl är inlärt gör jag samma på rygg o använder säteshjälperna så det sitter ganska bra efter ett kort tag. Vissa hästar med mycket spring i benen tar det lite tid, det är ju tålamod o lydnad som ska fram.
Jag gör så när jag samlar, att jag vinklar fram bäckenet (höftbenen framåt, liten svank i ryggen o ryggen något bakåt), håller om med benen, lår o skänklar om hästen så det går ihop med axlarna, inga ben framåt som påminner det minsta om stolsits utan rejält bakåt o då följer tyglarna med bakåt när jag vinklar o lutar mej bakåt, så släpper jag och gör till jag känner hästen är samlad o känns något högre fram, försöker ha bogen lös genom öppna i båda varv o så tar jag tölt så eller trav då jag lutar mej något framåt med lägre hand.
Springer hästen ifrån stoppar jag sätet, saktar av, jag har olika ljud som hästen vet vad det betyder o lyssnar när jag använder samma tecken med kroppen.... Lite hemgjort kanske, men mina vet vad jag menar.
Mycket är att ha samling när man jobbar o då styr man sedan med kroppen. Det tar ju lite tid träna in men det går!!
Rekommenderar verkligen Centrerad ridning, kurser finns och man får faktiskt bra hum om hur man kan styra hela hästen med säte o kropp! Kolla upp vad som finns i din närhet.