Häst som gapar!

Y

Yoshi

Hej!

Tänkte att det kunde vara kul att höra vad ni andra säger om detta! Kanske oxå få lite tips.

Min häst är kontrollerad i munnen och bett och träns är korrekt utpassat så detta kan vi bortse från som att det skulle vara ett problem.

Min häst gapar vid nedtagningar och jag tycker inte att det ser så fint ut. Han går inte direkt emot men någon form av protest är det ju uppenbarligen.
Jag har en nosgrimma (vet inte vad den heter men den sitter lite högre upp och man spänner den under huvudlaget). Den blir ju inte spänd alls så det är inget som bör störa honom.
Han lyssnar på små hjälper och jag rider mkt med sätet så den biten kan han.

Någon som har något tips?

Mvh

Sv: Häst som gapar!

Jag har ingen aning faktiskt.

Men jag vill gärna se vad andra svarar, då mitt nyinköpta sto är likadan..

Vi väntar med stor spänning! Någon som har tips?

änner igen det där.. Tror det är mer en naturlig reaktion mer än ont i munnen eller felaktig betsling... Försök göra halvhalter, ta o lätta snabbt istället för enutdragen halvhalt, förstår du? och försök få hästen att kasnke lyssna på din röst istället för tygeltag, så gjorde jag med min..

Håller med att de ser förjäkligt ut, men du gör inget fel själv, lovar, det är bara hästen som reagerar ;)

Anledningen till att hästen gapar vid nedsaktning är ofta att den inte är tillräckligt stark och trampar under sig tillräckligt med bakbenen. En fin nedsaktining kräver extra mycket samling av hästen och att den "sätter sig" mer på baken. Jag tror att hästen ofta gapar som en protest när den inte orkar detta. Det du kan göra för att förbättra är att träna mycket nedsaktningar och vara noga med att driva in baken på hästen. Självklart hjälper också all typ av styrketräning för bakbenen och ryggen.
Det finns säkert andra orsaker till varför en häst gapar vid nedsaktning, men detta är vad jag tror :smirk:

Tack för svaret!

Jo jag är me, förstår vad du menar med halvhalterna. Det är så jag gör.

Men man ser ju ganska ofta tex på tävling att det är en del som "tar" ganska mkt i sina hästar och de hästarna säger ingenting om det. Medan min då protesterar vi typ minsta förhållning (det var lätt överdrivet). Men min häst gapar vid förhållning som han tycker är för mkt. Oj vad svårt det är att förklara....
Skönt att höra att du inte tror att det beror på mig (inte enbart).
Röst är ju bra och jag jobbar på att använda den mer ocn mer men hur gör man på typ tävling där det inte finns en sprotmössa att göra sig hörd från ryggen?
Tack igen för svaret.

Tack Klar oxå, kul med många svar:)

Det ligger mkt i det du säger om avsaktningarna, jag kanske begär för mkt och får helt enklet vänta och ge allt tid.
Men man vill ju så gärna så mkt.

Men om du rider mkt med sätet, varför gör du nedtagningar med tygeln? Eller gapar han ändå?

Jo jag rider med sätet.

Men dessvärre har jag inte kommit till samlad ridning på hängade tygel än!

Så jag tar fortfarande i tyglarna även om målet är att inte behöva göra det.

Jag försöker ta mer i den ena, jag blir inte hängade i båda tyglarna vid avsaktning.

Har han alltid varit så eller har det kommit i samband med högre krav från din sida? Kan ju vara övergående iom att han blir starkare.

Han har alltid varit så jag har haft honom i snart två år! Han har även haft en skada i ett ben så jag har hållt på att sätta igång honom och nu kan man nog säga att han är helt igångsatt.

Ska tillbaka och visa honom på kliniken i slutet av mars.

Det kommer att gå toppen och då blir han friskförklarad. Hans gångarter har utvecklats under senaste månaden, det har hänt mkt. Jag har bla tagit bort en dålig sadel som inte passade. Att han har utvecklat gångarterna beror säkert på att den dåliga sadeln är borta nu. Nu rider jag med barbackagjod tills jag får den nya sadeln.

Det är en pigg men behärskad kille

Sprettur har en tendens att göra detsamma, men detta är endast vid de tillfälle som jag har spänt nosgrimman för hårt på honom. Det irriterar honom fruktansvärt!
Testa att lätta på nosgrimman, din häst blir kanske också irriterad på den.

/Emma

Hej

Jag har en nosgrimma (vet inte vad den heter) men den sitter lite högre upp och man lägger den innanför huvudlaget. Så den sitter där utan att vara speciellt spänd.
Tänkte byta till en som man spänner över och längre ner (vet inte vad den heller heter) men det känns inte som att man kommer från problemet utan bara åtgärdar symtomen.

Mvh Fatima

Yoshi skrev:
Hej

Jag har en nosgrimma (vet inte vad den heter) men den sitter lite högre upp och man lägger den innanför huvudlaget. Så den sitter där utan att vara speciellt spänd.
Tänkte byta till en som man spänner över och längre ner (vet inte vad den heller heter) men det känns inte som att man kommer från problemet utan bara åtgärdar symtomen.

Mvh Fatima

Okej, men jag tänkte bara att det kunde vara värt att testa eftersom min häst reagerar väldigt starkt när jag spänner nosgrimman på honom.
Det gäller både om jag anväder den höga eller den låga nosgrimman.

/E

Oki

Ska kanske prova att rida helt utan nosgrimma idag?

Fatima

Jag funderar på om din häst kan ha varit med om någon som haft hårda händer under inridningen. Det betyder inte att du rider hårt, men hästen kan ha ett minne som innebär att han gapar. I så fall skulle jag vara otroligt noga med att ha mjuka händer och med eftergiften. En häst som har minne av dåliga händer behöver tid på sig att förstå att det inte är likadant längre.

Bara en tanke.

OA

Hej!

Nu har jag ridit idag och även igår em. Jag tror att det är bättre ngt i alla fall.

Försöker tänka på mjuka händer.

Ev kan han tidigare ha varit med om obekväma händer det vet jag inget om.

Han är mkt mjuk och ligger inte på direkt utan snarare så går han lite bakom hand om man inte passar sig.

Fenomenet med gapande kommer i tölt eller trav när han är lite hetare när man rider i större grupp och tex ber om en halvhalt ellerså. Då brukar min häst säga nej vi kör i stället och om jag då säger du vet ju vem som alltid bestämmer då gapar han och lyssnar.

Det blev ingen skillnad på att ta bort nosgrimman så den gör väl varken till eller ifrån.

Mvh Fatima

Yoshi skrev:
Hej!
Han är mkt mjuk och ligger inte på direkt utan snarare så går han lite bakom hand om man inte passar sig.

Fenomenet med gapande kommer i tölt eller trav när han är lite hetare när man rider i större grupp och tex ber om en halvhalt ellerså. Då brukar min häst säga nej vi kör i stället och om jag då säger du vet ju vem som alltid bestämmer då gapar han och lyssnar.

Det blev ingen skillnad på att ta bort nosgrimman så den gör väl varken till eller ifrån.

Mvh Fatima

Sådär är min häst också, man får bara ta pyttelite i honom, annars gapar han= protest, mycket avslöjande. :) Man får lära sig att rida ordentligt med säte och vikthjälper. (Och försöka få hästen att trampa under sig bättre utan att dra i tyglarna!) Om det mest sker när man rider många antar jag att det beror på att man måste ta mer i hästen då, vilket man egntligen inte borde behöva, alltså får man träna upp lydnaden. Hästen är inte mindre känslig och mindre klok för att den är i sällskap av andra. Den vet vad som gäller, men tappar koncentrationen på ryttaren och vill reglera tempot efter de andra hästarna istället för efter "piloten".

Det är lättare sagt än gjort att komma till rätta med, det är träning och konsekvens som gäller.

Och där hjälper varken nosgrimmor eller bett till. Man kan antagligen bromsa hästen bättre med ett skarpare bett, men den kommer troligen att gå emot det med, så det är lika bra att kämpa på med ett "vanligt" bett. Man kan också stänga munnen med en nosgrimma, men som du sagt så döljer det bara symptomen, det tar inte bort orsaken.

Finns många trådar med bra tips, sök på tex "sätesridning" och "hårda händer".

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: tanten
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka