Häst som får panik/svimmar?

C

Cecely

När jag kom ut för att massera min svärmors häst för ett par dagar sedan så berättade hon att hon gått omkull med hästen.
Hon hade svimmat och kom inte ihåg hur allt gick till exakt.

När hon vaknade efter att hon svimmat låg hon med ena benet under hästen, hon har ingen aning om hur länge hon legat där. Det konstiga var att hästen rörde sig inte, inte förens hennes bubbe kom fö att hjälpa. Detta var nog några minuter som de låg där, hästen rörde sig inte ens när hon skrek på hjälp...

Min gissning är att hästen gick in i ett paniktillstånd och svimmade eller bara stängde av, men man tycker att det borde bli tvärtom att hästen skulle velat fly.

Varför tror ni hästen reagerat som den gjorde?

Någon annan som också kanske varit med om liknande?

Sv: Häst som får panik/svimmar?

Jag har lärt mig att det är ett sätt för hästen att hantera stress.
Att svimma eller spela död... "sluta sig".
Försvarsmekanik som den kan ta fram då den drabbas av panik
eller HÖG stress. När det blir för mycket helt enkelt.
Och olika hästar reagerar på olika sätt.

Det finns mycket intressant att läsa i detta ämne.

Jag tog detta från en sida som har skrivit om "The Five F's":

THE FIVE F'S

A bit frightens a horse. It causes pain or the fear of pain. Fear is expressed by one or more of the five F’s; fright, flight, fight, freeze or facial neuralgia (the headshaking syndrome). Each one of these main categories has its own list of symptoms (see below). Collectively, there are over a hundred symptoms and they interfere with just about every bodily system. Interference with those systems that are vital to athletic performance (the nervous, respiratory, musculoskeletal, and cardiovascular systems) means that the horse is not only in pain and feeling mentally distressed but is additionally handicapped as an athlete. For example, the presence of a bit in the mouth leads to obstruction of the airway in the throat. As striding is synchronized with breathing and as normal striding depends on normal breathing, anything that interferes with breathing also interferes with striding. A horse that is unable to breathe and stride properly cannot run and jump to its full potential. A horse that is in pain and mentally distressed cannot learn in the first instance and neither can it perform with confidence and safety.

Fright:
Difficult to catch in the paddock; unfriendly in the stable; resistant to being bridled and unbridled; difficult to mount. At exercise, anxious, unpredictable, ‘hot,’ nervous, or 'highly-strung'; fearful, shy, spooky, and inclined to panic; tense and stressed; sweats excessively; unfocussed on the job in hand; a restless eye or shows the white of its eye; slow to learn or complete lack of orogress with training

Flight: Difficult to slow or stop; running through the bit and bolting; puts the bit between its teeth and deprives the rider of control; jigging, prancing, rushing; fidgeting when at rest and when on the move; hair-trigger response to the hand aids; runs wild on the lunge rein

Fight: Bucking; rearing; spinning; aggressive, argumentative, confrontational, resistant, bossy, cranky, surly, resentful, adversarial, and angry; hard-mouthed heavy on the forehand and a 'puller'; difficult to steer in one or both directions; refusal to rein back; pig rooting, yawing, and crossing the jaws; reluctance to maintain canter; stiff-necked; refusal to lead on the correct leg

Freeze: These are responses to pain or fear that, for evolutionary reasons, are particularly likely to occur in donkeys and mules, but they also occur in horses. For example, refusal to leave the herd; refusal to go forward (napping); backing-up; lack of courage and confidence, including random, last-minute refusal at jumps; lack of hind-end impulsion; and a tendency to develop muscle cramps (tying-up, azoturia, exertional rhabdomyolysis)

Facial Neuralgia (the headshaking syndrome): At exercise an open mouth; head tossing or 'flipping the nose'; above the bit and 'star-gazing'; behind the bit and overbent; rubbing muzzle or face on foreleg; striking at muzzle with foreleg; rapid and sometimes noisy blinking; hypersensitive to bright light, wind or rain; sneezing and snorting; grazing on the fly; attempts to bite horses alongside, grabs the shank of the bit or the rider’s boots; watery eyes and nasal discharge; grinds teeth; tilts head; twitching of the cheek muscles. At rest may exhibit a general head shyness or be difficult to handle specifically around the mouth or ears; difficult to clip or hose around the head; When being led in hand after exercise, rubs its head vigorously against the handler.

http://www.bitlessbridle.com/

Hoppas det var till nån hjälp....

Hästen kan ha känt på sig att hon satt fast under och inte rest sig pga det. Många hästar är klokare än man tror och hon kan ju ha legat kvar för att inte göra skada.

Låter som om hästen kanske har epilepsi? Kanske därför de gick omkull också?

Vår ponny gjorde så när hon i panik hade kastat sig bakåt och nästan lyckats "krypa" under bakbommen i transporten och fastnat där. Då låg hon blickstilla i flera minuter och jag hann tänka att nu har hon brutit ryggen. Helt enkelt frusit fast och var avstängd. Sedan reste hon sig upp och var som vanligt igen. Otäckt!
/nocke/

Nej hästen blev rädd för ett par bildäck.

Nocke: Jag masserade henne en stund efter för att se så att hon inte skadats och det var precis som inget hänt.
Undra om de ens fattat att något har hänt?

Det som också är lite otäkt är att tillståndet panik är ganska nära döden som jag förstått det...

Det kanske inte alls samma sak(pga bildäck o panik) men jag hade en häst som hade en ovanlige "sleeping" sjukdom, som narkalipsi. Fallihop i när man red log där en stund, efter ett tag så vaknat till han, sen var vi på gång igen. Så efter 2 år gick det bort när han var 5 år. Vi upptäckt inte tidigare för vi red-in honom. Jag trodde han var bara en "pumsig kille".

Men det är mer ovaling att en häst svimma bara för panik. Om det är inte nogot fel med hon. Har ni frågat en vet?

Nej, eftersom hon mådde bra efteråt så brydde vi oss inte om det. Detta är iofs andra gången hon gör så. När hon var 1 år (är 5 år idag)slet hon sig och rullade över bommen eller nått likande så hon tuppade av och rullade ögonen, fick ingen kontakt med henne förens efter en stund.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 530
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama