Häst som får panik när man stänger bakluckan??

Ela

Trådstartare
Får snart hem en häst som får panik när bakluckan på transporten stängs. Han är snäll att lasta men paniken kommer när man stänger.

Han har antagligen sparkat och på något sätt lyckats att fastna med bakskon någonstans bak i transporten och fått panik. Innan detta var han snäll och lätt att köra.

För att få hit honom trodde ägarna att man var tvungen till att droga honom. Någon med erfarenheter??

Sen vill jag ha massvis med tips på hur jag kan jobba med honom för att få honom lugn i transporten igen.

:bow: tacksam för tips

Sv: Häst som får panik när man stänger bakluckan??

svårt de där när dom blivit rädda, men hur är hästen om du bara går in utan att stänga? du kan ju prova att hålla emot med linor,utan att stänga luckan i början.

min häst kastade sig ut precis när han gått in ett tag, vi höll emot med linor när han försökte kasta sig och när han sedan lugnade sig släppte vi på dom. backade honom- gick in igen osv. tillsist slutade han.

vet en annan häst som fick panik i transporten på tävling och kastade sig ut hela tiden efter det, då backa hon honom mellan två träd som stod ganska tätt på gården ett par ggr och då blev de bättre.

droga kan ju vara rätt farligt, har drogat en häst en gång (knappt hanterad och halvt inriden häst) och den hästen blev rejält vinglig och krävdes mycket muskelstyrka ( av två stora gubbar :smirk:) att dra in hästen. men de är väll lite sista utvägen, tycker jag.

Jag och en kompis körde en gång en häst som fick panik när man stängde luckan.

Vi gjorde såhär:

Transport med fronturlastning
Lastade genom fronten (utan mellanvägg).
Vände hästen, och stängde försiktigt framför, medan en av oss höll för hästens ögon.

Det gick jättebra!
Kanske värt ett försök?

Jag vet inte om problemet är att han kastar sig bakåt eller om han försöker kasta sig åt alla möjliga håll.

Det är bara information jag fått av ägarna, han har ju inte kommit hem till mig än.

Jag har en transport med frontilastning och urlastning bak. Ett ume B50. Så det kanske funkar bättre.

Har det provats att lasta hästen brett ? Den kan ju vara bredåkare. Prova utan mellanvägg i fall ni inte redan testat det.

Någon som har nått mer tips??

Ang att köra brett så tror jag inte det hjälper, han åkte ju snällt innan han blev rädd.

Vadå tror ? Har ni inte ens provat ? Många hästar som blivit bredåkare har faktiskt kunnat transporteras med vägg en gång i tiden. Men något kan ju hänt UTAN att man reflekterat över vad det är. Varför inte prova då ?

Det finns två alternativ. Endera får han stå i finkan tills paniken lagt sej och han kommit underfund med att han faktiskt inte dog av att vara instängd. Det andra alternativet är att släppa ut honom innan paniken uppstår vilket innebär att han aldrig kan transporteras. Det första alternativet kan vara lite plågsamt för ägaren . Paniken beror på klaustrofobi vilket är ett naturligt beteende hos ett flyktdjur, men den måste inse att den inte kommer att dö när luckan stängs, och undviker man ett problem kommer den aldrig att lära sej..

Senast ändrad av en moderator:

Det finns två alternativ. Endera får han stå i finkan tills paniken lagt sej och han kommit underfund med att han faktiskt inte dog av att vara instängd. Det andra alternativet är att släppa ut honom innan paniken uppstår vilket innebär att han aldrig kan transporteras. Det första alternativet kan vara lite plågsamt för ägaren . Paniken beror på klaustrofobi vilket är ett naturligt beteende hos ett flyktdjur, men den måste inse att den inte kommer att dö när luckan stängs, och undviker man ett problem kommer den aldrig att lära sej..

tycker inte de alternativet va bra alls..
att låta hästen stå med den paniken med risk att sparka sönder både sej själv och transporten är ju farligt..hade ja aldrig nånsin gjort.

och vadå aldrig kunna transporteras...man kan faktiskt med bra träning få hästen att va lugn i transporten...tror inte någon häst är omöjlig även ifall de krävs mycket träning innan hästen klarar de men de går.

då måste jag fråga kring detta med klaustrofobi vissa hästar går rak in i transporten och står där tills någon släpper ut dom och går själv in
andra hästar gör som i TS fall

men hur vet vi då att det är klaustrofobi vi snackar om :confused:

risken i detta med att stänga in dom och invänta att paniken lagt sig är ju att hästen antagligen hoppar över bommen eller lägger sig ner även genomsvettig häst kan vi ju lägga till

Senast ändrad av en moderator:

Hästar är inga grottdjur de trivs bäst på öppna ytor där de kan fly från en ev fara så de trivs knappast i en transport heller. Men vissa hästar är mindre misstänksamma de går lätt in i en transport, de går gärna i vattenpölar + andra saker som en häst med mkt instinkt inte skulle göra. Men de hästar som inte har så stark instinkt skulle troligen vara de första som strök med ute i det fria. Men man kan ju naturligtvis bygga upp ett bra förtroende med sin häst så att det går att övertala den att vara lugn i sådana situationer som skrämmer den.

...måste bara flika in- varför förstora det här med lastning, är det verkligen märkvärdigare än att gå in i tex en box/spilta....
Jag har under mina hästår aldrig haft problem med detta.....alla observera alla mina och utbildningshästar går in själva i transporten och står där snällt tills vi vill stänga o åka.....

Inget tjafs eller trams.....tycker synd om dom som tävlar och måste planera in typ en timme extra för lastning!

Är ganska säker på att det största problemet är inte transporten eller hästen- utan den som håller i andra änden på grimskaftet!

Tror att det blir stor skillnad nu när han inte har bakluckan direkt bakom sig.

Be att de tar av skorna innan färd.

många har bakluckor som gnisslar förfärligt eller kastar upp luckan o kan göra vem som helst bakskygg.

Träna att ta upp luckan massor med ggr- när hästen har motionerats ordentligt- när han har gjort sig mer hemmastadd o är trygg.

det går säkert bra, men träna bort problemet.
Lycka till!

Nej, jag vet faktiskt inte om man provat att köra honom brett. Det är inte min häst utan en häst jag ska låna ett tag.
Visst kan jag ge det en chans, det är värt att prova. Men det största problemet är att det inte går att stänga bakom honom eftersom han tydligen får panik då.

Och nej jag skulle inte vara lugn nog att låta paniken gå över, känns som risken att han ska skada sig är för stor.

Tack alla :bow::bow::bow:för råd och tips.

Själv har jag inte några större erfarenheter av hästar som krånglat i transporten, som tur är har alla mina hästar genom åren varit mer eller mindre lätt lastade.

I morgon ska vi hämta honom och jag hoppas verkligen att allt går bra, ägarna är mycket kunniga så det ska nog lösa sig.
Sen återstår det att träna honom mycket hemma så att rädslan släpper, så man kan lasta och köra utan problem.

Jag har haft en bredåkare, och hon kunde gå in fint med mellanvägg, men stängdes bakluckan fick hon panik. Så den kan mycket väl vara en bredåkare.

Får snart hem en häst som får panik när bakluckan på transporten stängs.
Menar du lämmen (om det inte är bakdörr) eller den övre luckan?
Våra hästar gillar inte när luckan stängs, vilket vi i o f s inte gör, medan dom inte bryr sig om att lämmen åker upp.

Våra är bredåkare (ingen mellanvägg) om det kan göra skillnad.

LIA

Är ganska säker på att det största problemet är inte transporten eller hästen- utan den som håller i andra änden på grimskaftet![/QUOTE]

Givetvis är det så, har man en gång haft problem att lasta sin häst så har man problem i fortsättningen också. Jag kan inte lasta min gammelponny, för då går han inte in. Om någon annan lastar går han in lättare.

Angående hästen som är rädd för luckan, beror det kanske på att någon "snäll" person velat hjälpa till och har slängt upp luckan i rumpan på hästen eller så. Vi har en häst som är likadan. Jag fick tipset att vi skulle ta luckan upp och ner tills hästen inte reagerade på ljudet längre. Jag har inte provat ännu, men det kan vara en idé. Det där knirrande ljudet är något många hästar reagerar på har jag märkt. Vår häst slänger sig bakåt om hon kan så man måste ha bomen för när man tränar det(och på rätt höjd). Vi har också urlastning fram, så planen är att hästen när den vant sig vid luckljudet också kommer att förstå att det bara är framåt man kommer ur.

Transport med dörrar istället för lucka bak?? Då kommer inte luckan (dörrarna) lika överraskande och hotfullt som en vanlig läm.
Sen tycker jag att bredåkartipset är kanonbra!!! Har haft 3 hästar som började åka smalt, men sedan av olika anledningar inte längre ville/kunde åka med mellanvägg.

Givetvis är det så, har man en gång haft problem att lasta sin häst så har man problem i fortsättningen också. Jag kan inte lasta min gammelponny, för då går han inte in. Om någon annan lastar går han in lättare.

Angående hästen som är rädd för luckan, beror det kanske på att någon "snäll" person velat hjälpa till och har slängt upp luckan i rumpan på hästen eller så. Vi har en häst som är likadan. Jag fick tipset att vi skulle ta luckan upp och ner tills hästen inte reagerade på ljudet längre. Jag har inte provat ännu, men det kan vara en idé. Det där knirrande ljudet är något många hästar reagerar på har jag märkt. Vår häst slänger sig bakåt om hon kan så man måste ha bomen för när man tränar det(och på rätt höjd). Vi har också urlastning fram, så planen är att hästen när den vant sig vid luckljudet också kommer att förstå att det bara är framåt man kommer ur.

Långt ifrån alla transporter har ett knirrande ljud på baklämmen. Knirrar den så kanske det är dags att smörja??

Långt ifrån alla transporter har ett knirrande ljud på baklämmen. Knirrar den så kanske det är dags att smörja??

Tja! Då har jag väl den typen av transportmärke som knirrar då, och dessutom många andra transporter jag känner till har samma problem. Ja, jag smörjer, men det hjälper inte och det var inte riktigt det som mitt svar syftade på i första hand. Onödigt att sabba den här tråden med fåniga kommentarer. Ge vederbörande ett bra råd istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 970
Senast: Grazing
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama