Häst som faller ur

Amelia

Trådstartare
Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står på en hösilaegiva som redan är för hög ifh till analysen. 10 kg ist för 7-8 kg. Det är bra värden i fodret: MJ 10.4 och smp 82. Hon får inte mer än lite mash 2dl o morötter samt selen+ E-vit o fosforbalans utöver detta då det enl analysen inte behövdes. Hästen har som sagt redan mycket i skallen så jag fodrar helst upp m mer hö men är öppen för förslag. Tyvärr har vi lite tråkiga utfodringsrutinerna i stallet men inget jag kan påverka. Har ökat m 1 kg sedan förra veckan men revbenen syns tydligt. Hon är maskad i nov, är frisk i övrigt (vet kollad) men har behandlats regelbundet av kiropraktor maa spännningar o låsning i länd. Förhoppningsvis återkommer de ej mer.. Bra i munnen är hon också.
 
Nu vet jag inte hur stor hästen är men tio kilo är inte så mycket till en stor häst. Mina som går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder klämmer en stor 500 kilos bal på 3 -4 dagar och då är det ett snitt på fyra hästar per bal. Vilket så innebär att dom äter i snitt 30 kilo per dygn.
 
Jag tycker precis som Masse att 10 kg hösilage låter lite. Nu vet jag ju inte exakt vad det är för häst men jag gissar på någon form av halvblod? Man ska inte stirra sig blind på vad analysen säger utan den ger ju bara en fingervisning. Är hästen tunn så får den för lite mat oavsett analysresultat ;-) Sen låter det även som att 10 kg hösilage är på gränsen till för lite för att tillgodose hästens tuggbehov.
 
Kan det vara någon obalans kanske?
Tyckte att foderstaten utifrån analysen (8kg) var för lite och ökade därmed till 10kg. Nu får hon som sagt 11 kg/ dag och kommer ju få öka än mer om hon inte tar sig. Dock får hon ju i sig en enormt högre mängd mj o protein än vad som programmet anser behövs. Finns det några risker med att överskrida värdena så mycket?
 
Det är inte programmet som avgör vad hästen behöver utan det är hästen. Man ska inte lita blint på analysprogrammet utan fodra med ögonen också. Personligen tror jag du kan öka på med ytterligare några kilo. Ett kilo hösilage extra på en häst som håller på att falla ur gör inte mycket skillnad. Jag skulle öka grovfodret rejält och sedan istället dra ner när jag ser att hullet är bra :-)
 
Motivera gärna :)
Håller med om att grovfodergivan kan ökas ordentligt.
Sen kanske energi/protein-kvoten är för hög i din foderstat. En del svårfödda hästar håller sig bättre med en lägre kvot. Linfröolja är den bästa källan för den viktiga fettsyran omega-3 och innehåller dessutom mycket energi.
 
Problemet är att hästarna fodras ute på morgonen o alla får 3 kg. Min häst äter sannolikt inte den mängden då hon är låg i rang. Jag får ta in henne o ge lunch då de inte får ngt i hagen alls av olika mindre vettiga skäl. Då brukar hon få 2 kg. Sedan får hon resten vid insläpp på kvällen. Ca 6kg. Som sagt, tråkiga fodringsrutiner.. Ingen annan häst har fallit ur som min men de som står på samma högiva proppas i endel kraftfoder av någon anledning.. Jag skall öka kvällsgivan till 8 kg. Så är hon uppe i 13 kg totalt då. Och ser vad som händer.
 
Använder du det gratisprogram som finns tillgängligt så är iallafall min erfarenhet att det är väldigt snålt tilltaget, framför allt till lite svårfödda hästar! Jag brukar använda det programmet för att slippa använda papper och penna men går inte efter dom värden programmet säger.
Ofta behövs ett påslag med så mycket som 20-30 mj mot programmet om hästen är svårfödd.

Jag säger som dom andra, öka grovfodret och strunta i vad programmet säger :)
 
Problemet är att hästarna fodras ute på morgonen o alla får 3 kg. Min häst äter sannolikt inte den mängden då hon är låg i rang. Jag får ta in henne o ge lunch då de inte får ngt i hagen alls av olika mindre vettiga skäl. Då brukar hon få 2 kg. Sedan får hon resten vid insläpp på kvällen. Ca 6kg. Som sagt, tråkiga fodringsrutiner.. Ingen annan häst har fallit ur som min men de som står på samma högiva proppas i endel kraftfoder av någon anledning.. Jag skall öka kvällsgivan till 8 kg. Så är hon uppe i 13 kg totalt då. Och ser vad som händer.

Låter som en vettigare giva. Du kan ju tillfälligt ge lite lucern& olja tex för att få upp hullet snabbt igen. Ingen av mina ponnyer kan äta så lite som fodertabellerna säger, de är väldigt snålt tilltagna om man frågar mig.

Man kan ha tabellerna som riktmärke, sen lär man sig vad man behöver ge just den hästen när man justerat in fodret och fått den fin. Sen använder man de värdena nästa år när man räknar foderstat för nästa års analys. Faller de ur i jan - mars har de generellt fått lite för lite hela vintern. Är hästen i perfekt hull och inte för tjock är det en bra ide att öka med tex 1 kg i januari varje år för att slippa att de faller ur i feb- mars.
 
Oj, vilka dåliga rutiner stallet verkar ha! Tråkigt. :-/ Det går inte prata med övriga och försöka få till en lunchfodring?

Tro mig jag har verkligen försökt. Men knappt ingen mer än förstår att hästarna behöver lunch och stallägaren har lagt in ett veto då majoriteten av hästägare säger nej. Jag har erbjudit mig att ta lunchfodringarna då jag jobbar em för det mesta. Men nej. Så jag tar in min var dag o ger i boxen.
 
Använder du det gratisprogram som finns tillgängligt så är iallafall min erfarenhet att det är väldigt snålt tilltaget, framför allt till lite svårfödda hästar! Jag brukar använda det programmet för att slippa använda papper och penna men går inte efter dom värden programmet säger.
Ofta behövs ett påslag med så mycket som 20-30 mj mot programmet om hästen är svårfödd.

Jag säger som dom andra, öka grovfodret och strunta i vad programmet säger :)

Har räknat på både hästsveriges och därefter kraffts goderrådgivare som räknade åt mig.
 
Usch! :eek: Jag skulle nog börja leta en bättre stallplats om det gällde min häst :(

Det har jag gjort och det finns inte lediga platser någonstans just nu. Får isåfall byta till ridskolas med leriga frimärkshagar. Men jag håller ögonen öppna definitivt.
 
Utöver att jag håller med om att det låter som snålt med foder - vilket medel avmaskade du med i november?
 
Utöver att jag håller med om att det låter som snålt med foder - vilket medel avmaskade du med i november?

Avmaskade m ivermectin( stavn??)preparat. Du svarade nog i min tråd då som jag skapade utifrån att jag ville få till ett hållbart antiparasittänk med sakliga argument. Jag presenterade rekommendationer från SVA och erbjöd mig att ta hand om maskkoll osv. Men fick inte igenom något och tvingades att avmaska.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 974
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp